קבוצת פעילים נגד תכנית המלונאות בחוף פולג, בראשות חבר המועצה רני אלוש, סגן ראש העירייה לשעבר הרצל קרן ופעיל שכונת פולג - עיר ימים דודו סלמה, הגישו השבוע עתירה מנהלית כנגד הועדה המקומית לתכנון ובניה בנתניה ומספר גורמים אחרים, בדרישה לעצור כל הליך תכנוני הקשור לתכנית המלונאות באופן מיידי. העתירה הוגשה לאחר שהפעילים גייסו סכום נכבד לטובת המאבק המשפטי.
1 צפייה בגלריה
(חוף פולג. ייבנו בתי מלון? | צילום: אסף פרידמן)
בעתירתם טוענים הפעילים, כי תכנית המלונאות של חוף פולג, נוגדת הסכם פשרה אשר נחתם בין היתר בין עיריית נתניה והרצל קרן, לפני כ-17 שנה, וקיבל מעמד של פסק דין חלוט. לטענת העותרים, עקרונות הסכם הפשרה והוראות תמ"א 13 (תכנית מדיניות בנייה באזורי החוף) לא הוטמעו כלל בתכנית המלונאות בחוף פולג.
בין היתר מדובר לטענתם באי ביצוע תסקירי סביבה בשטח על השפעת הבנייה על הסביבה החופית, וחוסר התייחסות לשטח של חוף פולג כחלק משטח גדול יותר הכולל את שמורת האירוסים, שמורת פולג ונחל פולג, במקום כשטח נפרד ויחיד ללא התחשבות בהשפעה הסביבתית שלו, כפי שהתייחסו אליו לטענתם בתכנית המלונאות.
כאמור, העותרים דורשים בעתירתם מבית המשפט מתן צו שימנע אישור תכניות בניה המוגשות ביחס למתחם המלונאות, וכן לא להוציא היתרי בניה, עד לאחר תיקון והתאמה של תכנית המלונאות להוראות פסק הדין החלוט והסכם הפשרה. כמו כן, צו שימנע כל הליך תכנוני בתכנית המלונאות. בנוסף, מבקשים מבית המשפט להורות על ביטול תכנית המלונאות.
קראו גם:
"הייתי מצפה מעיריית נתניה, כרשות ציבורית, לבצע ככתבם וכלשונם הסכמים אשר קיבלו תוקף של פסק דין. הצטערתי לגלות שהסכם הפשרה שנחתם עימי לא בוצע במלואו, בכל הקשור לתכנון המלונות בחוף פולג, וצערי, גם כל פניותי בנושא לעירייה לא שינו את המצב", אומר הרצל קרן, אחד העותרים וסגן ראש העירייה לשעבר, "כידוע, העירייה התחייבה בהסכם עימי, לבצע מספר תסקירי השפעה על הסביבה כתנאי מקדים לתכנון השטח המלונאי, באופן שהתכנון יתחשב בחוף הים, בחוף פולג הסמוך ובשמורות הטבע שבתוכנית ובסמוך לתוכנית, אבל למרבה הצער, בפועל העירייה לא ביצעה כל תסקיר בטרם תכננה את השטח.
"אני משוכנע, שאילו היו מבוצעים התסקירים, אזי כל תוכנית המלונאות בחוף הייתה נראית אחרת לרווחת הציבור הרחב. כמו כן, העיריה לא תיכננה את השטח כתוכנית אחת, כפי שחייב אותה ההסכם, וזאת מתוך מטרה לבצע תכנון מיטבי תוך ראיה כוללת הרואה את הטבע, שמורות הטבע והאינטרס הציבורי הרחב לצד האינטרס היזמי על אף התחייבותה. בנסיבות העניין לא נותר אלא להגיש עתירה מנהלית כנגד העירייה בתקווה ובאמונה שבית המשפט יכפה על העירייה לבצע את פסק הדין כתבו וכלשונו".
"שטחי ציבור אינם הפקר, ופסקי דין חובה לקיים", מוסיף רני אלוש, חבר המועצה ואחד העותרים, יצאנו למאבק משפטי להצלת חוף פולג מגוש בטון עצום ממדים לרוחב ולגובה שתוכנן מתחת לאפו של בית המשפט והציבור. הגיע הזמן שנבחרי הציבור יפסיקו להתבלבל בין חובתם כנאמני הציבור הרחב לבין החובה שאימצו לעצמם להשביח כל גרגר חול ציבורי בעיר היפה שלנו, ובמיוחד אסור להם לגעת בחופים ובשמורות הטבע וברציפות הקשר ביניהם."
"לאחר ארבעה חודשים של עבודה על העתירה היא הוגשה לבית המשפט המחוזי", אומר דודו סלמה, תושב שכונת פולג - עיר ימים ואחד העותרים, "ההפרות וההתעלמויות של עיריית נתניה מהסכם הפשרה לאורך שנים בתכסיסנות הם בגדר יריקה בפניהם של התושבים, וזלזול בטבע, בחוף הים ובבית המשפט. אנו שמחים על ההירתמות של תושבי העיר והסביבה למאבק מאוד חשוב שיקבע את פניה של העיר ושל שמורות הטבע הירוקות שעוד נותרו בו.
"הקורונה לימדה את כולנו עד כמה חשובים שטחים ירוקים, ריאות ירוקות ושמורות טבע בקרבה לשכונות מגורים, על מנת ליצור קצת שפיות ומרווח לנשימה עבור התושבים. כל בר דעת מבין שאין מקום בלב שכונת מגורים לעוד 13,500 מ"ר של מסחר ועוד שישה בתי מלון בנוסף לעוד מספר בתי מלון שיוקמו בסמוך לשמורת האירוסים. העתירה היא הזדמנות פז לכל קברניטי העיר לרדת מהעץ הגבוה שעליו טיפסו ולהבין שהתוכנית במתכונתה הקיימת תהווה בכיה לדורות ושזה הזמן לתכנון מחדש של כל השטח".
תגובתה של עיריית נתניה תובא כשתתקבל.