הסוחרים בשוק הפרחים המיתולוגי ברחוב גורדון בנתניה, הופתעו לשמוע לפני כחודשיים כי עיריית נתניה מתכוונת לסגור את השוק ב-13 באוקטובר. העירייה אכן עמדה בהחלטתה, וסגרה את השוק לפני כשבוע וחצי. מדובר בשוק פרחים מיתולוגי המוכר לתושבים רבים בעיר, שפועל כ-40 שנה על קרקע בבעלות העירייה, כאשר הסוחרים משלמים דמי שכירות.
1 צפייה בגלריה
יוסי פלח בשוק הפרחים ברחוב גורדון בנתניה
יוסי פלח בשוק הפרחים ברחוב גורדון בנתניה
יוסי פלח בשוק הפרחים ברחוב גורדון בנתניה
(צילום: באדיבות המשפחה)
קראו גם >>
תחילה, השוק נפתח ברחוב גורדון, אולם לפני מספר שנים הועבר לרחוב ויצמן. לפני כמה חודשים, אחרי הסגר הראשון, חזר לפעול ברחוב גורדון עד שכאמור, החליטה העירייה לסגור אותו. עד לסגירתו, בשוק פעלו שלושה סוחרים, ביניהם תושב נתניה, יוסי פלח.
"אבא שלי הוא בעל דוכן מעל 40 שנה. התחלפו ראשי ערים, מנהלי פיקוח, פקחים - אבל אבא שלי עדיין נשאר", אומרת ולרי פלח, בתו של יוסי פלח, אחד הסוחרים בשוק הפרחים, "אבא שלי, בניגוד לסוחרים אחרים, הוא תושב נתניה. ולאבא שלי, בניגוד לסוחרים אחרים, אין פרנסה נוספת. זו הפרנסה שלו, רק בדוכן. באוגוסט האחרון, קיבלנו מכתב שסוגרים את שוק הפרחים ב-13 באוקטובר, ועדיין לא הייתה הידיעה על הסגר השני. הפעם האחרונה שאבא שלי פתח את הדוכן היה בערב יום כיפור, והוא קיבל דוח בעקבות הפתיחה, ומאז הוא לא פתח שוב".
באיזו תואנה סגרו את השוק?
"בעירייה אמרו לנו שזה בעקבות תלונות של חנויות פרחים סמוכות, וכדי לבחון את אופן הפעלתו במרחב הציבורי, שאף אחד מאיתנו לא הבין מה זה אומר".
פניתם לעירייה? ביקשתם פתרון זמני אחר?
"כן, הם אמרו שכרגע אין מקום חלופי, ואין מענה. התנהלתי במיילים מול אלון אהרון בעיריית נתניה, והוא אמנם עונה לי יפה אבל לא נותן לי פתרון. פניתי לראש העיר, לסגן שלה, לא קיבלתי מענה. אני לא מבינה למה. אבא שלי הוא היחידי בשוק שהוא תושב נתניה, הוא היחידי שאין לו מקור פרנסה אחר. בינתיים אבא שלי לא עובד, הוא בן אדם מאוד חולה, עם בעיות לב, עם סכרת. עד הסגירה של השוק, כל בוקר של לקום ולהכין את עצמו לקראת השוק, זה מה שהיה ממלא אותו. עכשיו הוא אדם חי, בגוף מת. הוא עצבני, עצוב, בוכה. בחיים לא ראיתי את אבא שלי במצב כזה. גם כשאני מעלה את זה - זה לא מעניין אף אחד בעירייה. למה לקחת לבן אדם את הפרנסה?".
"ניסינו למצוא פתרון חלופי בעצמנו", אומרת ולרי, "יש לנו חבר עם מסעדה שראה שלא נותנים לאבא שלי למכור בשוק, אז הוא נתן לו למכור מהמסעדה שלו. אז יום בהיר אחד, ניגש פקח לבעל המסעדה, ואמר שאם הוא ימשיך לתת לאבא שלי למכור, הוא ייתן לבעל המסעדה דוח ויסגור לו את המסעדה. אז גם הפתרון הזמני הזה כבר הלך לו".
בעקבות סגירת השוק, אחד מהסוחרים אף הגיש עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בלוד. בעתירה, דורש הסוחר, בעל ותק של 15 שנים בשוק, לקבל מקום חלופי למכור ממנו את מרכולתו, וטוען כי העירייה "בחרה באופן שרירותי ללא כל הצדקה והגיון סביר" להורות על הסוחרים לפנות את הדוכנים ממרחב השוק ולהפסיק להפעילם.
המשנה לראש העיר אהרון אורגד, סבור כי יש למצוא פתרון שיאפשר למר פלח להתפרנס בכבוד: ״התקופה היא קשה, שוק הפרחים היה אחד מסמלי העיר והעיריה ביצעה את המוטל עליה על פי ההנחיות מתקופת הסגר ושיקולים נוספים. יחד עם זאת צריך לחשוב יצירתית וללכת לקראת תושבי העיר ככל שמדובר בפרנסתם. כשהעיריה רוצה היא יודעת למצוא פתרונות״.
מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "מדובר בשלושה רוכלים שאחד מהם תושב עיר אחרת. העתירה הגיעה אל השירות המשפטי במייל לפני מספר ימים, ואנו נקרא אותה, נלמד אותה וגם נגיב. לעצם העניין, לעותר אין שום זכות קנויה בקרקע ולכן מותר לעירייה להורות על סגירה מתוך שיקולים עירוניים, וזאת מבלי להתייחס לסגר הנוכחי השורר כעת, שאינו מאפשר פתיחתם של דוכנים מכל סוג שהוא".