קרב שלטים בצומת איקאה: שלט מול שלט ניצבים היום בכניסה לאזור התעשייה פולג, סמוך לצומת איקאה בנתניה שני מסרים מנוגדים. האחד, שלט חוצות ענק שבו נכתב: "אבא ואימא = משפחה", ובאותיות קטנות יותר: "האומץ להיות נורמלי", ומולו שלט עם המסר "משפחה היא אהבה", ה"אומץ להיות אני". את השלט הראשון פרסמה תנועת "חזון" שפועלת להצבת סדר יום יהודי בישראל, השלט השני הגיע בתגובה אליו והוצב שבוע לאחר מכן ביוזמתה של חברת המועצה טלי מולנר ובמימון תורמים.
1 צפייה בגלריה
השלט בנתניה
השלט בנתניה
השלט בנתניה
(צילום: טלי מולנר)
בשבוע שעבר, עם תליית השלט, הגיעו לעירייה פניות רבות של תושבים שדרשו להסיר אותו בטענה שמדובר בתוכן פוגעני. כ- 945 חתימות נאספו בעצומה שיזמה עמותת "נתניה של כולם" – כדי להוריד את השלט המדובר. בדף הפייסבוק של קבוצת "גאווה בנתניה" נכתב: "כמה שנאה. תנועת 'חזון' משלמת סכום עתק על שלט שאומר דבר אחד: אנחנו, ורק אנחנו, קובעים לכולם מה נורמלי ומה לא. אז הם טועים, ולא משנה כמה השלט הזה גדול. במדינת ישראל לכל אדם הזכות לחיות בכבוד, הזכות לאהוב את מי שהוא רוצה, והזכות לבחור את אורח חייו".
השלט הוסר יומיים לאחר פרסומו אך הוחזר השלט לאחר שנודע לעירייה כי קיימת החלטה של היועץ המשפטי בעניין זה. במקביל, חברת המועצה טלי מולנר, הממונה על הרווחה בעיריית נתניה החליטה לעשות מעשה ולהציב מסר שונה כתשובה אל מול המסר הפוגעני, "אמא חד הורית כתבה לי שהיתה רוצה שלט שיעביר מסר הפוך,שכולנו שווים. אז עניתי לה -מה הבעיה?! גייסתי תורמים, פניתי לגרפיקאי, לחברת הפרסום והינה תוך 48 שעות שלט מקסים מוצב בגאווה בסמוך לאיקאה.
הזדעזעתי לגלות ששלט נוראי כזה מקבל את פני הבאים לעיר שלנו. שלט ענק שכולו שנאה, ומיד כשראיתי אותו, חשבתי על כל אותם הזוגות וילדיהם שעמותת 'חזון' קובעת שהם 'אינם נורמליים', כי הם לא חיים במשפחה שיש בה אימא ואבא. הבנתי שצריך לא רק לקטר ולפרסם בפייסבוק אלא גם לעשות משהו... זה בער בכולנו לתת תשובה הולמת ומכובדת".
כאמור, חברת המועצה מצאה פתרון יצירתי ומקורי בתליית שלט חדש לאחר שבהחלטת היועץ המשפטי נאסרה הורדת השלט. לדבריה המהלך גרם לשינוי תודעתי אצל הרבה אנשים. "זה היה מעשה קטן אבל כזה שמשדר המון וגורם להרבה אנשים לכבוד וגאווה. אני מלאת סיפוק הלוואי שהיתה לי היכולת הכלכלית להפציץ עם השלט בעוד מקומות בעיר. אבל הרשת החברתית עושה את העבודה, למעלה מאלף שיתופים רק מהפרסום ששמתי אצלי. בעמוד של "הצינור" זה הגיע ל12500 אלף לייקים. זה רק מראה לנו כמה הרבה אנשים הזדהו עם התוכן. לשלט כזה חשוך צריך להעמיד תגובה הולמת שאומר אהבת חינם, חיה ותן לחיות, כולנו שווים וזה לא משנה באיזה סוג של משפחה אנחנו חיים. החלום שלי שהשלט יתלה בעוד רשויות ברחבי הארץ".
ברשת החברתית התפרסמו מאות תגובות תומכות במהלך ההסברתי, "מקסים! רק אור ינצח את החושך" כתבה מיכל תושבת העיר. ודור הוסיף, "תודה בשם כל הנתנייתים השפויים".
"מדהים שבשנת 2020 זה לא מובן מאלין וצריך להסביר את זה", כתבה רינת. טליה הוסיפה, "יפה מאד! כשעברתי וראיתי את השלט הקודם נורא כעסתי על כך שהעיר שלי אפשרה שלט עלוב שכזה. עכשיו אהיה מאד מרוצה כשאעבור ליד השלט החדש".
נשמעו גם קולות מנוגדים, "לפעמים יש בעיר הזאת דברים שממש מרתיחים אותי! קמות חברות מועצה ומחליטות לגרוף לייקים וזה חשוב להם יותר ממה שהן נבחרו בשבילו", כתב משה תושב העיר, "עאלק מגייסות כסף בשביל שלט שיביא להם לייקים… מנסה לשלוט במה נכון לחשוב או לא, ומגדילה לעשות וחוטאת לתפקיד שלך. שימו את הכסף הזה לאנשים בעיר הזאת שנזקקים שבימים קרים כמו הסופות שהיו לאחרונה לא היה להם במה להתכסות. תתביישו. כן פשוט תתביישו".
טלי מולנר אמרה בתגובה: "ביקורת מנותקת מהמציאות ולא נכונה. זה הצחיק אותי שהוא אומר את זה לי שיוצאת מדי ערב לחלק מזון ושמיכות לנזקקים. הוא לא מכיר אותי ולשמחתי עשרות תושבים אחרים ענו לו, שכל מה שאני עושה זה לדאוג לנזקקים וחלשים".
מעיריית נתניה טרם התקבלה תגובה.
פורסם לראשונה: 13:59, 15.03.20