שנה אחרי שהיה לחולה הקורונה המורדם והמונשם הראשון בנתניה, דייויד חיים בן ה-67 עדיין מנסה להשתקם מנזקי המחלה. אשתו, אביבה, שמלווה אותו מספרת כי עדיין קיימים נזקים משמעותיים שעליו להתמודד איתם.
1 צפייה בגלריה
אביבה ודייויד חיים
אביבה ודייויד חיים
אביבה ודייויד חיים
(צילום: אלבום משפחתי)
קראו גם:
"באמצע מרץ 2020 דייויד חזר מארצות הברית", מספרת אביבה, "הלכתי להביא אותו משדה התעופה, ועוד לפני שהוא עלה למטוס הוא אמר שהוא מרגיש חולשה. עוד לא ידעו מה זה קורונה. דיברתי עם הרופא, התייעצתי, והוא אמר לי לקחת ספייס, להביא אותו מנתב"ג עם חלונות פתוחים ברכב, לשים מסכות, ולשים אותו ישר בבידוד. וכך עשיתי".
למרות שתי בדיקות קורונה שליליות, מצבו של דייויד התדרדר, ולאחר שאובחן קריש דם ברגלו, הוא הובהל למיון בבית החולים "לניאדו". "יוצא אליי רופא, ואומר לי 'אביבה, דייויד בנשימותיו האחרונות, אנחנו חייבים להרדים אותו, יש לו קורונה'", אומרת אביבה, "אמרתי להם איך זה הגיוני, הוא עשה שתי בדיקות ויצא שלילי. אז הם הלכו על בדיקה בטוחה - לקחו כיח מהריאה, ואז ראו שיש לו קורונה. הוא היה מורדם ומונשם ארבעה חודשים. הוא עבר דום לב פעם אחת וקריסת מערכות פעמיים, הוא מת שלוש פעמים, אבל בבית החולים נלחמו עבורו".
איך התמודדתם עם התרדמת?
"היות והוא ארבעה חודשים מורדם ומונשם ואני לא לידו בבית החולים החלטנו לשים אייפד אצלו בחדר ואצלי בבית, וככה שעות תקשרתי איתו בזמן שהוא מורדם".
אחרי ארבעה חודשים דייויד שוחרר מבית החולים לשיקום, אך אביבה מספרת כי לא רצו לקבלו בבית לוינשטיין משום שעדיין לא טיפלו במחלימי קורונה. לאחר התעקשות שלה ושל רופאו, ד"ר שפירו, הוא החל בתהליך השיקום הקשה, שנמשך עד היום.
"כל אזור הבליעה נרדם לו, הגוף שלו היה משותק", אומרת אביבה, "הוא נפגע כל כך קשה. כל האזורים שלו בגוף נפגעו. היו צריכים ללמד אותו מההתחלה הכול, ללכת על הרגליים, לבלוע, לאכול. פתחו לו בבטן צינורית, והוא עדיין אוכל דרכה".
הוא סובל מנזקים נוספים?
"הריאות שלו נפגעו קשה מאוד. לאט לאט מנסים לשקם אותן. הכליות שלו נפגעו, הוא היה עושה דיאליזה. הוא מדבר ומתקשר, אבל קצת נפגע לו הקול. הזיכרון הקצר שלו נפגע לגמרי, היכולת הקוגניטיבית שלו נפגעה גם כן. הוא בין החולים שנפגעו באופן הכי קשה בארץ".
איך את מתמודדת עם זה?
"היה לי מאוד קשה בעיקר בבית כשהוא היה מורדם ומונשם. הייתי רק עם הבן הקטן, בן ה-26. הבן הגדול נתקע בארצות הברית. ואתה נלחם לבד".
יש לך איזה מסר להעביר הלאה?
"אני מאמינה ששום חולה לא יכול לעבור את המחלה לבד, אם אין לו משפחה מאחוריו שמחזקת אותו בכל הכוח, אם אין רופאים שאתה מאמין בהם, אז הוא לא יכול לעבור את זה. דייויד חלה בסרטן לפני שש שנים, והחלים לגמרי, והאמנתי שגם הפעם הוא יחלים".
כל העדכונים - חדשות נתניה