לאחר שקיבלו דיווחים על תופעות מוזרות במים ובחול הסמוכים לאתר המזבלה בחוף בדרום נתניה, ועל התפתחות של אצות בצבעים שונים וריח חריף באוויר, רשות המים ביצעה בחודש פברואר האחרון דגימות של מי הים באזור.
2 צפייה בגלריה
אחד מצילומי הרחפן של ריקה אידלמן. בעקבות הריח
אחד מצילומי הרחפן של ריקה אידלמן. בעקבות הריח
אחד מצילומי הרחפן בחוף. הולכים בעקבות הריח
(ריקה אידלמן)
הבדיקות בוצעו ביחד עם עמותת "צלול" והחברה לשירותי איכות הסביבה ובתיאום עם המשרד להגנת הסביבה. תוצאות הבדיקות הגיעו לידינו השבוע.

שורף באף

על פי תוצאות המעבדה, נמצאו חומרים קרצינוגנים (מסרטנים) במי הים הסמוכים לאתר המזבלה. בדגימות נמצאה בין היתר נוכחות של החומרים בנזופירן ובנזן, חומרים עם פוטנציאל סרטני וחומרים כמו קריזן וטולואן. "חלק מהמזהמים שנמצאו הם חומרים רעילים, חלקם קרצינוגנים", מסביר ד"ר יובל ארבל, רכז ים, חופים וקשרי ממשל בעמותת "צלול".
קראו עוד>>>
"אצל חלק מהחומרים לא התאפשר עדיין לקבוע מה הריכוז, ולרובם אין תקני סף בטוחים לציבור או לים כיוון שהם חומרים שלא אמורים להיות בחוף הים, או בים. הם חומרים שהם לא צריכים להיות שם. נקודה".
"תוצאות אלו מצביעות על נוכחותם של מזהמים המאפיינים את הפעילות של מפעל פלנטקס ואת זיהום מי התהום בשטחה", כתבה רשות המים לעמותת "צלול" לאחר קבלת התוצאות, "לאור הממצאים שהתקבלו הנחינו את מפעל פלנטקס לבצע חקירה ראשונית של איכות מי התהום באזור בורות פלנטקס וכן חקירה של מי התהום החופיים במורד הזרימה מהם".
2 צפייה בגלריה
בדיקות מי הים באזור. תוצאות מדאיגות
בדיקות מי הים באזור. תוצאות מדאיגות
בדיקות מי הים באזור. תוצאות מדאיגות
(ריקה אידלמן)
בימים אלה, מתנהלת תביעה ייצוגית בנושא כנגד חברת "טבע" אותה יזם תושב העיר נתי ריגלר, על סך של 51 מיליון שקלים, המיוצג באמצעות משרד עו"ד צבי לוינסון ועו"ד גיל דרור.
בטבע טענו השבוע כי הם פועלים בהתאם להנחיות וכי "פלנטקס היא חברה בעלת מודעות סביבתית גבוהה ביותר והשקיעה משאבים עצומים בתחום".
מי שפנתה לעמותת "צלול" ודיווחה על הממצאים הפיזיים יוצאי הדופן על החוף, היא פעילת הסביבה מנתניה, ריקה אידלמן. "אני חותרת בים, ותמיד מול המזבלה היה ריח מסריח. מריחים אותו גם מאתיים מטר מהחוף", אומרת אידלמן,
"זה ריח פשוט מזעזע, שורף באף. אין את הריח הזה במזבלה. אמרתי לעצמי שאני חייבת להבין מה קורה שם. זה שיש ריח זה דבר אחד, אבל אני חייבת למקם את זה. חיכיתי עד שהיה ים פלטה לחלוטין, הרמתי רחפן, וראיתי שיש כתמים שחורים על החול בדיוק במקום שבו אני מריחה ריח חריף".
מה דעתך על התוצאות?
"באותו אזור יש אנשים שבאים לצלול, זו נקודה שנכנסים בה למים, ליד הספינה הטבועה, למרגלות הר הזבל, בדיוק באזור שבו עשו את הבדיקות. זה מפחיד אותי, שיודעים שיש פה חומרים מסרטנים, ואנשים נכנסים פה למים. למרות שזה לא חוף מוכרז, יש צוללנים שבאים לצלול שם, ויש גולשים שבאים לגלוש.
כתושבת העיר שפוקדת את הים, את חוששת?
"אני חוששת שהזיהום התפשט למקומות אחרים בחוף, ואני כתושבת, דורשת לבדוק לא רק את הנקודה הזאת. אלפי אנשים הולכים שם ושוחים שם בכל שנה, ואנשים לא יודעים מה גודל הזיהום. מישהו צריך לבוא ולעשות פה בדיקות נוספות כמו שצריך. אם לא יעשו, אז אנחנו התושבים נעשה את זה".

דורשים טיפול

"הממצאים הללו ממחישים עד כמה אוזלת ידה של המדינה אל מול התנהלות חסרת אחריות של המפעלים המזהמים יוצרת זיהום מסוכן הנותר לעשרות שנים בקרקע במי התהום, ועכשיו התגלה שהוא גם דולף לים", אומר ד"ר ארבל, "אנחנו דורשים שהטיפול במי התהום יעשה בצורה הטובה ביותר וללא כל דיחוי נוסף .
"אנחנו דורשים שקיפות של כל הנתונים שנאספו על ידי החברה לשירותי איכות הסביבה ורשות המים, ופרסום דוח מצב של התקדמות הטיפול בזיהום לכל הפחות כל חצי שנה.
ד"ר יובל ארבל, רכז ים, חופים וקשרי ממשל בעמותת "צלול": "חלק מהמזהמים שנמצאו הם חומרים רעילים. אצל חלק מהחומרים לא התאפשר עדיין לקבוע מה הריכוז, ולרובם אין תקני סף בטוחים לציבור או לים כיוון שהם חומרים שלא אמורים להיות בחוף הים, או בים"
"לציבור מגיע לקבל את כל המידע. אנחנו מבקשים ממשרד הבריאות לבחון גם הם את הממצאים הנ"ל ובמידת הצורך להכריז על חוף הים במקום זה כמזוהם ומהעירייה לשלט זאת גם בחוף עצמו".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "תוצאות הבדיקות שביצעה רשות המים מעידות על נוכחות של מזהמים ממקור תעשייתי. על פי המלצות ארגון בריאות העולמי ובהעדר תקינה לריכוז מזהמים ממקור תעשייתי במי ים, ניתן להתייחס לערך הגדול פי 10 מערכי התקן למי שתייה, כבסיס להשוואה. (screening value).
"לאור התוצאות ולאור העובדה שלא מדובר בחוף מוכרז, עמדת משרד הבריאות היא שאין סיכון מיידי למתרחצים. עם זאת, לעמדתנו נדרש טיפול במקור הזיהום (מי תהום באזור המטמנה) כדי למנוע המשך זיהום מי הים, וכתנאי לפיתוח ולאכלוס האתר. יש להמשיך לעקוב אחר ריכוז המזהמים במי - ים במטרה לבחון את איכותם".
רשות המים מסרה: "פעילותו של מפעל פלנטקס גרמה לזיהום חמור של מי התהום בממסים אורגניים ובשאריות של תרופות שייצרה. המפעל נמצא כיום בשלבים מתקדמים של הכנת תוכנית מפורטת לשיקום מי התהום, בהתאם למתווה שאושר על ידי רשות המים. פעולות השיקום יכללו את שאיבת המים המזוהמים, טיפול בהם מחוץ לאקוויפר והחדרת המים המטופלים בחזרה לאקוויפר. במידת הצורך יבוצעו גם טיפולים מקומיים משלימים.
"תהליך השיקום צפוי להימשך מספר שנים. יודגש כי על פי חוק המים, האחריות לזיהום מי התהום שנגרם היא של מפעל פלנטקס בלבד והמפעל אינו יכול להעבירה לגורם אחר באמצעות מכירת השטח. הטיפול בזיהום הקרקע בשטח המפעל יתבצע במקביל בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה".
מחברת טבע נמסר: "לאורך כל שנות פעילותה באתר, פלנטקס פעלה, ועודנה פועלת, בהתאם להוראות הדין, ובשיתוף פעולה הדוק עם הרשויות הרלבנטיות, תוך שהיא מקפידה לשמור ולקיים על כל התקנים, הנהלים וההנחיות הרלוונטיים.
"פלנטקס היא חברה בעלת מודעות סביבתית גבוהה ביותר והשקיעה באופן שוטף משאבים עצומים בתחום הבטיחות והאקולוגיה במטרה להבטיח שמירה על הסביבה ולמנוע כל פגיעה סביבתית".
מעיריית נתניה נמסר: "הגורם המוסמך לסגור חופי רחצה עקב זיהום הוא משרד הבריאות. על פי התייחסות הטוקסיקולוגית הראשית של משרד הבריאות לא נדרשת אזהרת רחצה או איסור רחצה.
"יובהר כי עם קבלת ממצאי הדיגום בעיריית נתניה בסוף חודש פברואר, פנתה העירייה בדרישה למשרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה ולרשות המים לקבלת הנחיות ועדכון על אופן טיפולם בממצאים לרבות הנחיות בדבר מניעת גישה של הציבור לחוף הים.
עוד נמסר מהעירייה כי "כאמור לא ניתנה הנחיה מאת הגורם המוסמך לסגור את חוף הרחצה לעשות כן. בסיורים שנערכו בשטח יחד עם הגנת הסביבה ומעבדות דיגום נמצא כי קיים ריח קל באיזור החוף. לבקשת העירייה המשרד להגנת הסביבה יבצע דיגום אוויר מורכב בשטח".
לעדכונים: חדשות נתניה