"אני חולה במחלה קשה וזקוק לעזרה ולליווי. לפני כשנתיים הכרתי את נטליה, אזרחית אוקראנית שמלווה אותי ומטפלת בי במסירות ושנינו מעוניינים להתחתן, אולם משרד הפנים מסרב לדון בבקשה להסדרת מעמדה במדינה על פי נוהל חיים משותפים". כך אומר השבוע משה עוז מנתניה ומוסיף: "בקשתי היא הומניטרית, אישית ואנושית, ולכן על משרד הפנים להתחשב בי".
1 צפייה בגלריה
משה עוז ונטליה אומנסקי
משה עוז ונטליה אומנסקי
משה עוז ונטליה אומנסקי
(צילום פרטי)
קראו גם:
עוז בן ה־67, גרוש, אב לילדים וסב לנכדים, חי בגפו. הוא יליד אור עקיבא וזה שנים רבות מתגורר בנתניה. הוא הפך לנכה צה"ל עקב פציעה במלחמת יום כיפור. למד כלכלה, מנהל עסקים ומשפטים ובמשך כ־40 שנה עבד בבנק "הפועלים", עד שפרש עקב מחלתו. לפני כחמש שנים חלה בסרטן בראש, שהפך אותו למשותק הזקוק לעזרה ולליווי. הוא הוכר על ידי הביטוח הלאומי כנכה בשיעור 100 אחוז לצמיתות. מאז הוא מקבל טיפולים כימותרפיים קשים וכתוצאה מהמחלה איבד כמעט לגמרי את הראייה.
בחודש נובמבר 2018 הכיר עוז את נטליה אומנסקי, בת 57, אזרחית אוקראנית, שעבדה בישראל כמטפלת סיעודית. "אחרי שהכרנו סיכמנו שהיא תעבור להתגורר אצלי. ערכנו הסכם חיים משותפים והסכם ממון אצל נוטריון וסיכמנו להתחתן", אומר עוז. אלא שלדבריו, כאשר פנו למשרד הפנים בנתניה וביקשו לפתוח תיק להסדרת מעמדה של נטליה כידועה בציבור, התחילו הקשיים. עוז מספר כי בשנת 2012 התחתן עם אזרחית רוסית ואז פנה למשרד הפנים בנתניה בבקשה לפתוח תיק להסדרת מעמדה של בת זוגו, אולם הפקידה סירבה. "בסוף גירשו אותה מהארץ", הוא אומר.
הוא מוחה על התנגדותו של משרד הפנים בנתניה: "אני מבקש את הסדרת מעמדה של נטליה כאשת אזרח ישראלי. זו זכות יסוד לחיי משפחה לכל אזרח".
לאחרונה קיבל עוז תשובה ממשרד הפנים, לפיה הוחלט לפנים משורת הדין להעניק לנטליה אשרה הניתנת לעובדים זמניים לחצי שנה, וגם בקשה להפקיד ערבות בנקאית של 30 אלף שקל לצורך בדיקת כנות הקשר ביניהם, "מאחר שההתרשמות מהמבקשים אינה חד־משמעית", נאמר בתשובה של משרד הפנים. "אין באפשרותי להפקיד סכום כזה", אומר עוז. "כל דמי הנכות והפנסיה שלי הולכים לתרופות ולטיפול במחלה. יש לי הרגשה שמשרד הפנים מתעלל בי. אין מי שיעזור לי וילווה אותי במחלתי, חוץ מנטליה. בבקשה תעזרו לי".
נטליה מספרת כי הכירה את עוז בבית החולים "רמב"ם" בחיפה, בעת שקיבל טיפולים כימותרפיים והיא עבדה שם כמטפלת סיעודית. "החלפנו פרטים ובמשך כמה חודשים דיברנו בטלפון, עד שהוא הזמין אותי לביקור בנתניה. הייתה ביננו התרשמות הדדית חיובית וסיכמנו להתחתן. אני ויתרתי על אישור העבודה שלי כמטפלת סיעודית לטובת הקשר בינינו. אני רוצה מאוד להמשיך את הקשר. לא באתי לנצל את הזוגיות מבחינה כלכלית כי אני מבוססת ולא חסר לי כלום. אני צריכה רק בן זוג ולי ולמשה יש מטרה משותפת".
ממשרד הפנים נמסר: "בקשתו של עוז נדונה, בניגוד לטענתו, כפי שנדונו בקשותיו בעבר. נערכו ראיונות בעקבותיהם הוחלט שלא לסרב, כי אם לאשר בכפוף להפקדת ערבות. לאחרונה התקבל מכתב מהפונה המבקש בנסיבות מיוחדות להפחית את הערבות, והוחלט לבוא לקראתו".