אמהות מנתניה טוענות כי ילדיהן שאובחנו על הספקטרום האוטיסטי לא זכו למענה הולם ולמסגרת חינוכית מתאימה, למרות פניותיהן הרבות לעירייה.
1 צפייה בגלריה
מיטל עזיז וספיר בריגה ובנה
מיטל עזיז וספיר בריגה ובנה
מיטל עזיז וספיר בריגה ובנה
(צילומים: אלבום פרטי)
קראו גם >>>
"עוד מאמצע שנת הלימודים שעברה, הילדה שלי, בת חמש כיום, נמצאת בתהליך של אבחון", מספרת תושבת העיר מיטל עזיז, "בגלל הקורונה נדחים תורים והכל לוקח יותר זמן. אני כבר יודעת כמעט שבועיים שאבחנו את הילדה שלי על הספקטרום האוטיסטי. במשך שבוע וחצי ניסיתי ליצור קשר עם גורמים בעירייה, בחינוך וברווחה כדי להעביר אותה למסגרת מתאימה, כי כרגע היא בגן רגיל. אז או שצריך להעביר אותה לגן תקשורת או שצריך לתת לה סייעת צמודה. בסופו של דבר הצלחתי להגיע אליהם, אבל אמרו לי שאין ועדת חריגים שיכולה להכניס אותה לגן תקשורת כי כל גני התקשורת מלאים, ואין אפשרות לתת לה סייעת.
"התעצבנתי ונסעתי לעירייה", היא ממשיכה. "כשהגעתי דרשתי שיסבירו לי למה אין מענה לילדה שלי. דרשו שאצא, כי אני נמצאת במקום בניגוד להנחיות. הזמינו לי ניידות, הגיעו שלושה שוטרים ונכנסו לבניין כדי להוציא אותי. אבל הבטיחו בעירייה שיתקשרו אליי. בסוף, כשחזרו אליי, אמרו שאין פתרון ושהילדה תתמודד. אני אם יחידנית וזו הילדה היחידה שלי. אני חייבת למצוא לה מענה מתאים".
תושבת נוספת, ספיר בריגה, מספרת כי אף היא נתקלה בקשיים להכניס את בנה למערכת החינוך המיוחד בעירייה, מפאת חוסר מקום. "יש לי ילד בן שנתיים וחצי שמאובחן על הרצף האוטיסטי", היא אומרת. "לילדים עם צרכים מיוחדים מתחת לגיל שלוש יש מעונות יום, שם הם מקבלים סל טיפולים שמותאם להם אישית. מחקרית, גיל שנתיים עד שלוש הוא הגיל הכי קריטי בהתפתחות הילדים האלה. יש תהליך ביורוקרטי שצריך לעבור כשילד עובר אבחון, ואז ניגשים לאגף הרווחה ואמורים לקבל שיבוץ למעון. ניגשתי בחודש נובמבר לרווחה, עשיתי מה שהיה צריך אחרי האבחון, ונתקלתי בתשובה שאין מקום. זה בעצם אומר שהבן שלי הולך לשבת תשעה חודשים בבית עד לתחילת שנת הלימודים הבאה. המשמעות היא שאין לו מסגרת, אין לו טיפול ושאני לא יכולה לצאת לעבוד. זה בלתי אפשרי".
מהעירייה נמסר בנוגע לעזיז: "חוק החינוך המיוחד קובע שניתן להגיש ילד לקבלת זכאות לקראת שנת הלימודים העוקבת, עד סוף מרץ והשנה, בשל הקורונה עד אמצע יולי. כמו כן קובע החוק שניתן להגיש בקשה לדיון במועד חריג, אך פנייה זו מותנית בזמינות של מסגרת חינוכית לשיבוץ.
מאחר ומדובר בילדה אשר קיבלה תוצאות אבחון רק לפני כשבוע, ובשל העיתוי המאוחר מאוד בשנה, הוסבר לאם שצוות האגף לחינוך מיוחד והמתי"א, ובמידת הצורך פסיכולוג הגן יסייעו וידריכו את צוות הגן הרגיל בו הילדה כבר לומדת, על מנת לתת לה תמיכה מיטבית. חשוב להדגיש כי הילדה אינה נעדרת מסגרת חינוכית וטופלה על ידי הצוות החינוכי בגן הרגיל בו היא לומדת על ידי גננת מיומנת, הפועלת באופן מכיל ודיפרנציאלי. בתקופה בה עדיין הילדים אינם משובצים במסגרת חינוכית מותאמת וגם לאחריה, הילדים זכאים לקבל טיפולים תומכים באמצעות קופת החולים בה הם מבוטחים.
במקביל תקיים הוועדה ישיבה על מנת לבחון זכאות עבורה לשנת הלימודים תשפ"ב".
בנוגע לבריגה: "היחידה לטיפול באדם עם מוגבלות ומשפחתו מלווה את המשפחה ומודעת לקשיים עמה היא מתמודדת. לצערנו, מספר הילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי הולך וגדל וקיים מחסור ארצי בכיתות גן לפעוטות. נדגיש כי בנתניה 6 כיתות לפעוטות על הרצף האוטיסטי ובקרוב תפתח כיתה נוספת. בהתייחס לפנייתה של משפחת בריגה – יש להשלים את ההכרה לקצבת ילד נכה בביטוח לאומי ולעבור ועדת השמה שתקבע את שיבוצם. הוועדה הינה באחריות משרד הרווחה ובה יקבע השיבוץ בהתאם למקומות הפנויים בנתניה ובסביבה. במצבים בהם התפוסה מלאה, השילוב יהיה במעון רגיל עם סייעת משלבת".