אחרי חודשים של מאבק, תושבי שכונת ותיקים (נאות גנים) קיבלו לאחרונה בשורה מרה מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה: ההתנגדות שהגישו נגד תוכנית שכונת הבננה, שבמסגרתה יוקמו 3,500 יחידות דיור סמוך לשכונת ותיקים, לצד מסוף תחבורה ציבורית - נדחתה.
תוכנית הבננה אושרה, והוועדה נתנה גושפנקא גם להקמת מסוף תחבורה סמוך לרחובות גרץ וסירקין בשכונת ותיקים, שישמש כחניון למאה אוטובוסים.
קראו גם:
אך התושבים, שנאבקים כבר מאז חודש מרץ נגד הקמת המסוף וטוענים שהוא יהיה מפגע סביבתי ובריאותי לשכונה, מתכננים כעת להגיש ערר ואף עתירה מנהלית, אם ייאלצו. "אין אופציה כזאת מבחינתנו שיקימו כאן מסוף", אומר אחד מהם. "מבחינתי, אם נצטרך אז גם נשכב מתחת לגלגלי הטרקטורים. אנחנו הולכים עד הסוף".
סיפור המאבק של תושבי שכונת ותיקים נגד תוכנית הבננה הוא ארוך וכואב, כאשר מהותו הוא על הקמת מסוף התחבורה הציבורית. התושבים מספרים כי בתחילת שנת 2019 קיימה העירייה מפגש שיתוף ציבור בשכונה שבמסגרתו הציגה את תוכנית השכונה, ולטענת התושבים נאמר להם שהמסוף יקום בצד המזרחי של הכביש העוקף החדש בשכונה - משמע, רחוק מבתי התושבים. למרות זאת, בחודש מרץ האחרון הופתעו התושבים לגלות כי בתוכנית שהוגשה לוועדה המחוזית, המסוף נמצא בצד המערבי של הכביש, בצמוד לבתיהם של תושבי השכונה. התושבים גייסו כאמור כספים, שכרו עורכת דין והגישו התנגדות, אך זו נדחתה על ידי הוועדה המחוזית לפני כמה שבועות.
"אני מסתכל על זה כפגיעה בנפש", אומר תושב השכונה דביר עמית, "איך מאווירה פסטורלית של ציוצי ציפורים ויללות תנים נעבור לאוטובוסים, זיהום אוויר ורעשי רוורס בארבע בבוקר. גם ברמה הבריאותית אנחנו לא יודעים מה יהיו התוצאות".
טענה נוספת של התושבים נגד הקמת המסוף היא חיסול עתודות הקרקע בשכונה. אחד הנימוקים של הוועדה המחוזית להקמת המסוף מערבית לכביש העוקף, סמוך לבתי התושבים, הייתה שימוש ב"שטח כלוא" בין הכביש העוקף בשכונה, טענה שאותה דוחים התושבים על הסף: "מה זה שטח כלוא?" אומר משה תשובה, אחד התושבים, "זה שטח שצמוד לשכונה, בין מה למה הוא כלוא בדיוק? זה שטח שבייעוד שלו מיועד למבני ציבור לשכונה. אין עוד עתודות קרקע בשכונה. למה לא לבנות לנו קאנטרי? למה לא לנצל קרקע בצורה מושכלת עבור התושבים, ובמקום זה להוסיף מפגע תכנוני?"
המסוף שצפוי לקום סמוך לשכונה, כך מספרים התושבים, מציף תחושות של הזנחה שקיימות אצלם כבר שנים. "זה משהו שהולך ומתמשך ונבנה בתוכנו", אומר תושב השכונה ראובן בן אור, "הרגשה כאילו שמים אותך בשוליים. אנחנו מדברים על מסוף ושטח שאמור להיות שטח ציבורי שלנו, וזה הכל מתחיל מטיפול בתאורה ומדרכות, ותחזוק מתקנים בגני שעשועים. מזניחים אותנו שנים. ואם יקימו את המסוף? הוא ישים סוף לוותיקים".
התושבים אינם היחידים שנרתמו למאבק נגד המסוף. גם עיריית נתניה הגישה התנגדות לוועדה המחוזית נגד התוכנית, אך זו נדחתה אף היא. ראש העירייה מרים פיירברג־איכר כתבה בעמוד הפייסבוק שלה לאחר פרסום ההחלטה לאשר את תוכנית הבננה כי בכוונתה להגיש ערר על ההחלטה. התושבים, מצדם, דורשים התחייבות מלאה מהעירייה שלא יקום בשום פנים ואופן מסוף תחבורה בצד המערבי של הכביש העוקף.
"אנחנו לא מפסיקים, לא עוצרים. אנחנו נגיש ערר, נגיש עתירה מנהלית, ואם נצטרך גם נצא לכביש ונעשה הפגנות בכל מקום שאפשר", אומר תושב השכונה אסף בן אהרן, "אבל אנחנו רואים במרים פיירברג־איכר, ראש העירייה שלנו, את האחראית ונושאת הדגל. 22 שנים היא מקבלת קרדיט על כל מה שהיא עשתה בנתניה, וכל האחריות על הכתפיים שלה. אנחנו רוצים לקבל ממנה הצהרה חד משמעית שלא יקום מסוף בצד המערבי של הכביש העוקף. אם היא תחליט שלא יקום מסוף, אז לא יקום מסוף. אנחנו לא מצפים לחסדי הוועדה. יש מאחורינו מאות תושבים שלא הולכים לוותר. אנחנו לא הולכים לתת יד למפגע הבריאותי, הכלכלי, האקולוגי והבטיחותי הזה לקום עשרות מטרים בודדות מהבית שלנו. זו מלחמה על הבית, לא על המסוף. אנחנו נלחמים על הקיום שלנו. תושבים שמעוניינים להירתם למאבק ולתרום מוזמנים ליצור קשר עם הפעילים".
מהעירייה נמסר: "תוכנית הבננה בכללותה טעונה שיפור משמעותי: אחוזי המסחר והתעסוקה מצומצמים, בעוד מספר יחידות הדיור גבוה. לצערנו לא נקבע תמהיל נכון של גודל הדירות, כך שבשכונה, בצד דירות של שלושה חדרים, תהיינה גם דירות מרווחות יותר. התוכנית כיום עלולה ליצור שכונה חלשה מבחינה סוציו־אקונומית, ולכך אנחנו מתנגדים בתוקף. נוסף על כך החליטה הוועדה המחוזית, בניגוד לעמדת העירייה, להקים את המסוף לתחבורה ציבורית, שאין חולק על חשיבותו, בחלק המערבי של הכביש, בסמיכות לבתי התושבים, בעוד שצריך היה להקים את המסוף בחלק המזרחי של הכביש. כאמור, בימים אלה נמצאת העירייה בתיאומים עם רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) ובהמשך עם המחוז לגיבוש מתווה חלופי".
מהוועדה המחוזית לתכנון ובנייה נמסר: "ועדת המשנה להתנגדויות שמעה בקשב רב את התנגדותם לנושא הקמת המסוף וסברה כי נכון להקימו מערבית לכביש, יחד עם זאת קבע הוראות מפורטות על מנת למנוע מטרד לבתים הקרובים וזאת על ידי הרחקת מסוף התחבורה לפחות 50 מטר מגבול הבתים, יצירת סוללת עם עצים בגובה של לפחות 2 מטר וכדי להתיר בניה נדרשת בדיקה אקוסטית".
- כל העדכונים - חדשות נתניה