342 אלף סטודנטים יתחילו ביום ראשון את שנת הלימודים במכללות ובאוניברסיטאות ברחבי הארץ, 42 אחוזים מתוכם יקבלו תמיכה כלכלית ואף יגורו עם ההורים. כך עולה מנתוני סקר התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות הארצית לשנת 2022 לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית תשפ"ג. עוד עולה מהסקר כי על מנת לשרוד את יוקר המחייה, חלק גדול מהסטודנטים, מעל 82 אחוזים יעבדו במשרה מלאה או חלקית, וכי מעל ל-66 אחוזים יתחילו את שנת הלימודים עם הלוואות. הסטודנטים של המכללה האקדמית בנתניה הם בהחלט חלק מהסטטיסטיקה הזאת. וגם רבים מהם ינסו לסיים תואר ובמקביל לשרוד כלכלית.
2 צפייה בגלריה
סטודנטים נתניה
סטודנטים נתניה
לסיים תואר ולשרוד כלכלית. הסטודנטים שובל זוילי, לידור מויאל ושלום תשובה
(צילום: יאיר שגיא)

דרושה התפשרות

שלום תשובה (25), סטודנט לתואר ראשון במשפטים במכללה האקדמית נתניה, מתחיל שנה ג' ומודה כי בשביל לממן את הלימודים ואת הרכב, עליו לעבוד שלוש פעמים בשבוע במוקד מכירות בנתניה. לאור המצב הוא החליט להתפשר ולחזור לגור ליד ההורים. "העדפתי להישאר לגור בנתניה שזו העיר שלי ושאני מאוד אוהב", הוא מספר. "זה דרש ממני להתפשר ולעזוב דירה ששכרתי ולחזור לגור בדורה, ביחידת דיור משלי בסמוך לדירת המשפחה. מבחינתי זו פשרה שאני צריך לעשות כי אני שכרתי דירה ואני יודע כמה זה יכול להיות יקר, במיוחד אם אתה רוצה לגור לבד. להוציא 3,500-4,000 שקלים לדירת שני חדרים במרכז העיר, וזה עוד לפני שאני משלם מים, חשמל, ארנונה ומיסי ועד, זו הוצאה גדולה שיכולה להגיע גם ל- 5,000 שקלים. זה כסף שאני צריך לעבוד בשבילו וזה לא קל, במיוחד שזה בשילוב לימודים. חשבתי בהתחלה לחפש יחידת דיור במרכז העיר אבל מהר מאוד גיליתי דרך חברים ששוכרים, שגם באזורים הכי זולים זה סיפור שמתחיל במינימום 3,000 שקלים".
תשובה מגיע למכללת נתניה באמצעות רכב פרטי שכדי לממן אותו לקח הלוואה. ''ברור ששקלתי אופציות אחרות, אבל אני העדפתי להישאר בנתניה כי זה המקום בו גדלתי ויש לי משפחה בו וגם בגלל שטוב לי בעיר הזו", הוא מסביר. "יש בה ים ואחלה תושבים, ולכן חיפשתי את האיזון הנכון במרוץ הזה בין ההכנסות וההוצאות, כי זה נושא קשוח פה במדינה, במיוחד עבור בחור כמוני שאוהב להתפנק, ושיהיה לי את כל מה שאני צריך. בגלל זה אני כל הזמן עם האצבע על הדופק לגבי ההוצאות שלי, כי בנוסף לכסף לבילויים אני צריך לשלם את ההלוואות ללימודים ולרכב".

2 צפייה בגלריה
סטודנטים
סטודנטים
חוסכים, עובדים ונעזרים בהורים
(צילום המחשה: Shutterstock)

אתה מבקש עזרה מההורים?
"כשיש הוצאות כבדות אני מבקש עזרה מההורים או משלם בתשלומים, חוסך בדלק ועובד יותר כדי להגדיל את ההכנסות. לצערי, רק ככה אפשר להתקדם כשאתה סטודנט. שכירות שיכולה להגיע ל- 4,000 שקלים, ציוד ושכר לימוד שזה 1,550 – 1,600 שקלים, הוצאות רכב מעל 1,000 שקלים וגם חיסכון שאני מנסה להפריש לו כמה שקלים בכל חודש. בנוסף, אני משלם על היחידה 1,000 שקלים וגם על הבילויים משהו בסביבות 600 שקלים, מה שדורש ממני לעבוד לא מעט משמרות בשביל לשלם את הסכומים האלו בלי להיכנס לחובות".

קיראו גם:

לידור מויאל (25), סטודנטית לתואר ראשון במשפטים באקדמית נתניה, מתחילה שנה ג' ומתגוררת אצל ההורים בצפון העיר. היא מודה כי למרות שנשארה לה עוד שנה וקצת ללמוד היא חרדה למצבה הכלכלי ועובדת במשרה מלאה בתור עוזרת משפטית במשרד עורכי דין מהשעה 8:00 בבוקר ועד 16:30.
''העלויות גבוהות ומכבידות ולכן אני משלבת עבודה ולימודים", היא אומרת. "גם אם זה אומר לוותר על דברים אחרים, פחות לבלות ולגור אצל ההורים. אני לומדת פעמיים בשבוע בשעות הערב ופעם בשבוע ביום שישי, וזה אומר שאני צריכה להגיע למכללה לא מעט אז אני מחזיקה רכב פרטי וזה עולה כסף והרבה כי יש לי עליו לא מעט תשלומים החל מדלק ותחזוקה של הרכב שאני משלמת ועד התשלום החודשי עליו כי לקחתי הלוואה, אז ברור שאני מחפשת כל הזמן איפה לחסוך, ברמה של לחפש חנייה חינם אפילו אם זה אומר שאני צריכה ללכת ברגל מרחק רב. מזל שההורים שלי עוזרים לי עם הביטוח של הרכב ועם המגורים. כי ככה אני חוסכת שכירות שיכולה להגיע גם ל-4,000 שקלים בחודש ואפילו יותר (בגלל ההוצאות הנלוות של חשמל ומים). אני מאמינה שאם זה היה יותר זול, הייתי הולכת על זה ושוכרת דירה, אבל לאור העובדה שגם שכר הלימוד לא זול, אני מחפשת את היתרונות בלגור אצל ההורים, בעיר נתניה שאני אוהבת ורואה בה חממה כיפית".
לידור מנסה לאזן בין עבודה ולימודים ומודה שבתקופות לחץ של מבחנים ועבודות היא נאלצת לקחת ימי חופשה על חשבונה. ''אם הייתי יכולה להשקיע רק בלימודים אני מאמינה שהייתי עושה את זה, אבל בגלל שיש לי הוצאות אני צריכה למצוא את האיזון בין השניים", היא מסבירה. "מבחינתי בזה שאני גרה אצל ההורים אני חוסכת את ההוצאות על שכירות, אבל אני כן מוציאה על כל מה שמסביב וזה לא מעט כסף. זה מתחיל בתשלום חודשי על הלימודים שיכול להגיע ל- 1,500 שקלים, התשלום על הרכב שזה בסביבות 1,500 שקלים, ציוד נלווה במיוחד בתקופת המבחנים שמגיע ל- 300 שקלים וגם בילויים ופנאי שזה 2,000 שקלים לפחות ואפילו יותר''.

עובדים ולומדים

שובל זוילי (21 וחצי), סטודנטית שנה ב' למשפטים במכללה, משלבת את הלימודים עם עבודה בתור נציגת מכירות במכללה. היא מתלוננת שהאינפלציה ועליית המחירים מאוד מקשה על חייה כסטודנטית.
"מאוד רציתי לגור בדירה משלי ואני אפילו מאוד רוצה להצליח לחסוך לדירה, אבל לאור המחירים המטורפים וגם בגלל שאני רוצה להמשיך כרגע לגור בנתניה, אני מעדיפה כרגע לגור אצל ההורים בקריית השרון", היא מסבירה. "בנוסף, אני עובדת במקביל ללימודים, אבל השכר לא מאפשר לי לחסוך סכום מכובד בכל חודש כי אני עובדת משרת סטודנט חלקית אז רוב הכסף שלי הולך כמו כל סטודנט על הדברים הקבועים כמו תחבורה ציבורית ושכר לימוד. יש גם מחשב נייד שעלה לי לא מעט, הדפסות שצריך ללימודים ועוד כל מיני השלמות שזה מגיע ל- 300-700 שקלים לחודש, בעיקר בתקופת המבחנים".
שובל מספרת שהבחירה לגור אצל ההורים לא קשורה לגיל, אלא להבנה שלגור בדירה שכורה זה פשוט ''לזרוק כסף''. "רק מחייה בסיסית של אוכל, פלאפון, נסיעות וקניות זה בסביבות 600 שקלים לחודש. ואם אני רוצה לבלות ולצאת אז זה עוד סכום דומה, כך שבמשכורת שלי, במיוחד אם אני רוצה לשלב עבודה ולימודים, אני לא יכולה להרשות לעצמי לגור בדירה משלי. בנוסף, אין לי בעיה להתנייד בתחבורה ציבורית, אז זה חוסך לי לא מעט ואני גם מנסה להפריש כל חודש סכום יחסית נמוך לחיסכון. לצערי אני מכירה המון סטודנטים שצריכים לשלם שכר דירה, דלק, מחיה, שכר לימוד שאפילו נכנסים למינוס על מנת לרכוש השכלה. לדעתי מדובר בזכות בסיסית ועצוב שיש כל כך הרבה אנשים שבוחרים לוותר מראש על האפשרות ללמוד רק משום שאין להם איך לסגור את החודש.".
לידור שחר (28), סטודנטית לתואר ראשון בביטוח במכללה מתחילה את שנת הלימודים השלישית ומשלבת לצידה עבודה בקליניקה.
"האינפלציה משפיעה עלי בהחלט. אני גרה עם המשפחה שלי בשכירות ואנחנו מרגישים את העליות בכל התחומים", היא אומרת. "אני משלמת כ- 4,000 שקלים שכר דירה על מגורים בדרום נתניה, בנוסף לעלויות הבית שזה כולל קניות. בנוסף, יש תשלומי ארנונה בסך 750 שקלים לחודש, וגם מים, חשמל וחניה שזה לא פחות מ-250 שקלים לכל סמסטר ותשלום על הלימודים, אז ברור שאפשר להגיד שיוקר המחייה מקשה על חיי כסטודנטית. מצד שני אני אוהבת את נתניה ואני רוצה להמשיך לגור בה"
לידור שמודה שבילויים כרגע זה מחוץ לתחום, מספרת שלמרות העלויות הגבוהות והתחושה שהמחירים עלו בכל תחום של החיים, היא כן מנסה לחסוך ומנסה להפריש מדי חודש כ- 1,000 שקלים. ''לצד הרצון לחסוך, תמיד יש הוצאות קטנות או לא צפויות, כמו למשל מחשב לצורך לימודים, או עלויות החזקה של הרכב הפרטי, ובסוף זה מצטבר לסכום גבוה, אז ברור שצריך גם לעבוד בזמן הלימודים, וזה לא קל בכלל".