יוליה גורדיצ'וק היא שחיינית פאראלימפית שייצגה את ישראל בשני המשחקים הפאראלימפיים האחרונים. בין שאר ההישגים הרבים שלה, היא מחזיקה בכמה וכמה שיאי ישראל, במדליית ארד מאליפות אירופה ובמקום ה-7 בגמר משחה 100 מ' פרפר במשחקים הפאראלימפיים בטוקיו. לכבוד יום האישה, בחרנו לשוחח עם האלופה מעוררת ההשראה, שלומדת בימים אלו לתואר ראשון בחינוך גופני במכללה האקדמית בוינגייט.
3 צפייה בגלריה
יוליה גורדיצ'וק
יוליה גורדיצ'וק
יוליה גורדיצ'וק
(צילום: וינגייט)
גורדיצ'וק היא קטועת רגל שמאל (מתחת לברך) וקטועת חצי כף יד ימין מלידה. "אני בת למשפחה סובייטית קשוחה ועד גיל מסוים לא ראיתי בעצמי כבעלת מוגבלות. בזכות אמא שלי בשום שלב לא הרגשתי שאני נכה. היא תמיד אמרה לי שאני חייבת לחיות את החיים שלי, כי אם אין אני לי מי לי. כנראה שאם הייתי מקבלת חינוך שבא ממקום של מסכנות, אז לא הייתי מצליחה בספורט או בחיים", היא אומרת בגאווה.
בהיותה בת 12, גיל מאוחר באופן יחסי, היא החלה לשחות באיל"ן חיפה אחרי שגילו לה עקמת בגב. יעקב בנינסון, המאמן של נבחרת השחייה הפאראלימפית, שאחראי על לא מעט מדליות ישראליות, זיהה את הפוטנציאל שלה והחל לאמן אותה בתדירות של למעלה מ-10 אימונים בשבוע. "המים בשבילי זה הכל. אני מאוד אוהבת את המים וגם אם אפרוש מתישהו אמשיך להיות בהם. המים הם התרפיה שלי, כי שם אני נמצאת לבד עם עצמי ועם המחשבות שלי. אני פשוט מתנתקת מהכל", מוסיפה גורדיצ'וק.
חיים של ספורטאי הישגי צעיר לא פשוטים בכלל. חיים של ספורטאי פאראלימפי מאתגרים אף יותר. גורדיצ'וק שכאמור לומדת היום תואר ראשון בחינוך גופני במכללה האקדמית בוינגייט, אף פעם לא נתנה למוגבלות הפיזית שלה לעצור אותה. "בכל המקומות שהייתי בהם חייתי בדיוק כמו שאר הילדים. בזכות האופי שלי תמיד הייתי בחברה של אנשים. מצאתי את הדרך להסתדר עם כולם. בבית הספר היסודי רוב האנשים בכלל לא ידעו על המצב שלי. זה לא היה נושא שדיברתי עליו עם אנשים. בשיעורי ספורט למשל, עשיתי בדיוק את כל מה ששאר הילדים עשו", היא אומרת.
3 צפייה בגלריה
יוליה גורדיצ'וק
יוליה גורדיצ'וק
יוליה גורדיצ'וק
(צילום: וינגייט)
כששאלנו אותה מה "האני מאמין שלה בחיים", היא לא חושבת פעמיים ומיד עונה: "בחיים יש שני דברים שמאוד חשובים לי. דבר ראשון, כל הזמן לנסות להשתפר ולא רק בספורט, אלא גם בפן האישי שלי. בעיניי זו הגישה הנכונה למצוינות. דבר שני, אף אחד לא מושלם ולכל אחד יש את השוני שלו. השוני הזה הוא שהופך אותנו למיוחדים. למשל, יש נערות שמפריע להן מאוד שטיפה הן יעלו במשקל. מבחינתי, כולן מושלמות בדרך שלהן, זה מה שעושה אותנו כל כך ייחודיות".
אחרי שהבנו שלגורדיצ'וק יש גישה מאוד חיובית וייחודית לחיים, מיד שאלנו אותה מה הן העצות שלה לנשים וילדות צעירות שרוצות להצליח כמוה. "הכי חשוב זה להיות עצמך, כי את זו שחיה את החיים שלך. לא פחות חשוב מכך, זה להבין שאת מושלמת בדיוק כמו שאת מבלי לרצות לשנות את זה. את קודם כל בן אדם ובכלל לא משנה במה את עוסקת ועובדת. עם זאת, תנסי כל הזמן להפוך לגרסה הכי טובה של עצמך – לא בשביל אחרים, אלא בשבילך", היא מסכמת.
בהקשר של לימודים אקדמאיים, בהתחלה גורדיצ'וק רצתה ללמוד בכלל סוציולוגיה ותחומים נוספים. הבעיה שהיא לא הצליחה להחליט, כי לא הבינה מי היא מחוץ למים. כאן נכנס המאמן שלה, יעקב בנינסון, לתפקיד ואמר לה שהיא חייבת להפוך למאמנת ומיד רשם אותה ללימודים לתואר ראשון בחינוך גופני במכללה האקדמית בוינגייט. "אחרי שיעקב רשם אותי, קיבלתי טלפון מהמכללה להגיע לשיחת היכרות, והנה אני לומדת שם כבר שנה שלישית. הוא אמר לי 'רק תלכי לעשות ייעוץ' וכשהגעתי לא רציתי לעזוב. הגעתי לתואר כדי ללמוד במגמה של חינוך מיוחד ותרפיה בספורט. אני רואה כמה ספורט חשוב ותורם לילדים בעלי מוגבלויות ואני אשמח להיות שם כדי לעזור להם".