בימים אלה מבצעים ברכבת ישראל את ההכנות האחרונות לקראת מבצע תשתית נרחב, שהינו חלק מפרויקט המסילה המזרחית העתידית.
העבודות המתוכננות, והשינויים הזמניים בתנועת הרכבות שיבואו בעקבותיהן בימים הקרובים, מייצרות עניין וחשש בקרב מאות אלפי נוסעי הרכבת.
2 צפייה בגלריה
פרויקט המסילה המזרחית של רכבת ישראל
פרויקט המסילה המזרחית של רכבת ישראל
47 גשרים לאורך המסילה המזרחית
(צילום: באדיבות רכבת ישראל)
לקראת השבוע בו הן תתבצענה, החלטנו לקבל הצצה נרחבת יותר לפרויקט המסילה המזרחית, להבין מה הולך להתבצע בשטח, ומדוע השירות נפגע זמנית בימים אלה בעקבותיהן.
"פרויקט המסילה המזרחית הינו פרויקט לאומי ואסטרטגי ואחד מעמודי התווך של התוכנית הרב שנתית ברכבת ישראל, שמטרתה להגדיל את היקף הנסיעות ברכבת מ-70 מיליון בשנת 2019, ל-110 מיליון בשנת 2025, ולכ-300 מיליון בשנת 2040" מספר בני יזדי, מנהל אגף המסילה המזרחית ברכבת ישראל.
"ללא המסילה המזרחית, פרויקט החישמול, מסילת 431, המסילה הרביעית ופרויקטים נוספים שמקודמים כיום במרץ, נעמוד כולנו בעוד עשור בפקק מפתח הבית ועד דלת המשרד".
המסילה המזרחית היא למעשה עורק רכבתי נוסף בין צפון הארץ למרכזה ודרומה, והיא תאפשר שיפור דרמטי בשירות לנוסע, פתיחת תחנות חדשות וחיבור ערים ומרכזי אוכלוסייה לרשת הרכבות הארצית, והגדלה משמעותית של כמות רכבות במטען, דבר שייצור תגובת שרשרת חיובית בכבישים של כולנו.
"רכבת מטען אחת שווה 70 משאיות פול טריילר שיורדות מהכבישים", מציין יזדי. "פחות זיהום, פחות פקקים, והכי חשוב, פחות תאונות קטלניות. במסילה המזרחית תסענה עשרות רכבות מטען מידי יום, תעשו לבד את החשבון".
2 צפייה בגלריה
פרויקט המסילה המזרחית של רכבת ישראל
פרויקט המסילה המזרחית של רכבת ישראל
65 ק"מ מסילה כפולה ומחושמלת
(צילום: באדיבות רכבת ישראל)
אין ספק שחשוב לבנות מסילות חדשות, אך מדוע פרויקט שצפוי להיחנך בעוד מספר שנים משפיע היום על התנועה? ומדוע נוסעים רבים כל כך יחוו שינויים בשירות בימים הקרובים?
"תשתית מסילה היא דבר שלוקח שנים לבנות, והיא מורכבת מכמה רבדים שגם הם מורכבים לתתי רבדים, וכך עד רמת הסיב האופטי או הבורג", אומר מיכאל כהן, סמנכ"ל תשתיות ברכבת ישראל.
"כולם רואים את המסילה, אבל מעט מאוד יודעים שמתחתיה ומצדדיה, וגם מעליה, מונחים כבלי תקשורת, איתות, מרכיבים הנדסיים, רמזורים רכבתיים (סימנאורים), כבלי חשמל, ועוד. על מנת שנוכל להיערך ולהכין את הרשת לקליטת המסילה המזרחית בעוד מספר שנים, אנחנו מתחילים את העבודות מעכשיו.
"בשבוע הקרוב אנחנו נבצע מספר מבצעי תשתית ותחזוקה שהעיקרי שבהם הוא הכנת החיבור המסילתי של מסילת קו החוף הקיימת, למסילה המזרחית העתידית".
מדוע זה לוקח כל כך הרבה זמן ומשבש את חייהם של הנוסעים לשבוע שלם? מדוע אתם לא דוחסים הכל ללילה או סוף שבוע?
"כשמשפצים בית, צריך קודם כל לפנות את החפצים, לפרק, לגרד את הקירות, ואז להתחיל את שלבי הבנייה, שגם להן יש סדר. גם כשצובעים קיר צריך לחכות בין שכבה לשכבה, ובעולם שלנו של תשתיות המסילה, עם כל האלמנטים שציינתי, הדברים מורכבים פי כמה. לו"ז המבצע מנוהל לפי דקות, מתי נכנס הכלי הזה, ומתי צוות המסילאים ההוא יתחיל בעבודה שלו".
מה בדיוק יקרה בשבוע הקרוב? היכן תפעל הרכבת?
"העבודות שציינתי תתבצענה בין תחנות בנימינה מצפון, ונתניה מדרום, ולמעשה בין שתי התחנות האלה לא יופעל שירות רכבתי, ותחנות קיסריה פרדס חנה וחדרה מערב תיסגרנה זמנית לשירות בין התאריכים 24-30.7.2022. לא סתם בחרנו את חודשי הקיץ, שכן באופן טבעי יש פחות נסיעות ברכבת".
ומה לגבי חלופות לנוסעים?
"נערכנו יחד עם משרד התחבורה, חברות האוטובוסים, צה"ל ועוד, ואנו נספק מספר חלופות. ראשית משרד התחבורה יתגבר את קווי האוטובוס הסדירים, ואף יפעיל קווים ייעודיים. הרכבת תפעיל מערך היסעים חינמי בין תחנות נבחרות באיזור. כל המידע קיים באתר האינטרנט של הרכבת ומשרד התחבורה, ובמוקדי המידע השונים".

כל מה שרציתם לדעת על המסילה המזרחית

65 ק"מ מסילה כפולה ומחושמלת.
47 גשרים לאורך הפרויקט.
5 תחנות נוסעים חדשות או משודרגות: אלעד, קריית שדה התעופה, טירה-כוכב יאיר, טייבה, ראש העין צפון (שתשודרג).
150 רכבות נוסעים חדשות שתסענה מידי יום לצד עשרות רכבות מטען.
30 אחוז גידול בהיצע הנסיעות ברשת המסילתית הארצית.
מהירות נסיעה מירבית: 160 קמ"ש.
מוגש בשיתוף רכבת ישראל.
פורסם לראשונה: 18:49, 19.07.22