פרויקט ההתחדשות העירונית הגדול בנתניה יצא לדרך בשכונת קריית נורדאו בדרום העיר. במתחם ''ימים צעירה'', המתפרס על פני כ- 28 דונם, ייבנו 872 דירות חדשות, במקום 208 דירות קיימות בבנייני שיכון ישנים. היזם יקבל 664 דירות, ובעלי הדירות יזכו לדירה חדשה, גדולה בכ-20 מ"ר מדירתם הישנה, כולל מרפסת, חניה תת קרקעית וממ"ד.
2 צפייה בגלריה
פרויקט התחדשות בנורדאו
פרויקט התחדשות בנורדאו
כך זה יראה. פרויקט התחדשות בקריית נורדאו
(הדמיה: קבוצת יובלים)

השקעה בתשתיות

המתחם בשכונת קריית נורדאו ממוקם בין הרחובות זלמן שניאור, ש''י עגנון וקרן היסוד בנתניה, ליד אזור התעשיה, סמוך לכבישים ראשיים, כביש 4 וכביש החוף ובמרחק הליכה קצר מהים ומשכונת עיר ימים, אלה הופכים את המיקום לאסטרטגי במיוחד.
עד לפרויקט פינוי ובינוי שיצא לאחרונה לדרך, התגוררו הדיירים בבניינים ישנים. רוב הדירות באזור הן בגודל של 70-83 מ"ר.
"זוהי שכונה וותיקה שהייתה זקוקה למתיחת פנים והשקעה בתשתיות, בגני משחקים, בתי כנסת וגם בכבישים", מספרת יפעת מושקוביץ, מוועד הדיירים של אחד הבניינים בפרויקט ברחוב ש''י עגנון. "אני חושבת שזה ממש צרם למי שהתגורר בשכונה, לראות את ההבדל בין האזור שלנו לעיר ימים הסמוכה שמטופחת ומושקעת, ואיך מטפחים גינות שהוקמו לפני מספר שנים וזכו לחידוש ואת שלנו בשכונה לא. בנוסף, היו שנים בהן השכונה חוותה לא מעט הצפות שהופסקו הודות לחידוש חלק מהתשתיות והכביש".
מושקוביץ מספרת כי חלק מהבניינים שנהרסו לטובת הפרויקט, הם מבנים ישנים ומתפרקים, שבהם סדקים, בעיות תשתית וצנרת, רטיבות, אריחים שנופלים ועוד. "המצב הסוציו אקונומי הפך לבולט דווקא בגלל שאני כחברת וועד הייתי אמונה על איסוף ה- 70 שקלים בחודש, בשביל שאוכל לעשות הדברה ולהזמין מנקה למדרגות, ולא כולם יכלו לשלם. בנוסף, לאורך השנים שאני גרה פה, ליוויתי את הפרויקט ודחפתי לתמ"א 38, וממש כינסתי אצלי דיירים בשביל לקדם את זה, ממש סיימנו את התהליך והאישורים ואז התקשרו אלי לשאול אם אנחנו רוצים פינוי-בינוי במקום תמ''א, ולא כולם אהבו את הרעיון כי הם חששו שזה ייקח עוד כמה שנים, אבל רובם הבינו שזה לטובתם, ולכן ממש פעלתי שזה ייקרה, ואפילו עברתי דייר דייר בבניינים הסמוכים לבניין שלי, ואז זה ממש זרם כי הם הבינו שזה לטובתם ולא לרעתם".
מושקוביץ שרכשה את דירתה בשכונה בשנת 2010 בעלות של 720 אלף שקל, מספרת שערך הדירות של כל הדיירים יעלה בעקבות הפינוי-בינוי, ולכן מדובר בפתרון שמיטיב עם התושבים.
"פעלתי כי הבנתי כבר אז עד כמה האזור בו אנחנו גרים אסטרטגי ומדהים. היה לי ברור שאם יהיה לנו פה פינוי-בינוי או אפילו תמ''א הדירות יכפילו ואפילו ישלשו את מחירן כי נקבל דירות משודרגות בממ''ד, מרפסת חיצונית וחניה תת קרקעית, ואני שמחה שזה קורה כי מנהלת ההתחדשות עירונית ממש עוזרת. יש נציגים שיושבים עם הדיירים, מסבירים ומלווים אותם בתהליך, כולל בחירת משרד עורכי דין. אנחנו עברנו כבר לדירות השכורות בהן נגור כארבע שנים עד שהפרויקט יסתיים, אבל אני תמיד זמינה לשאלות, בירורים והכוונה של הדיירים".

2 צפייה בגלריה
קריית נורדאו בנתניה כיום
קריית נורדאו בנתניה כיום
קריית נורדאו בנתניה כיום
(צילום: פרטי)
"אנחנו שמחים על ההחלטה ללכת על פרויקט התחדשות עירונית, בעיקר בגלל שלא ידענו איך לטפל בכל מה שקשור להתנהלות מול יזמים וקבלנים'', מספרת דיירת שהתגוררה ברחוב זלמן שניאור, ומודה שהיא כבר מחכה בקוצר רוח לראות את התוצאה הסופית.
דיירת נוספת מספרת שהיא גרה במתחם מעל שלושים שנה ולא האמינה שזה יקרה. "ההתחדשות זה משהו שאנחנו הדיירים היינו צריכים, מישהו שיעזור לנו להבין את התהליך. יעזור לנו בדרך לבית חדש. בזכות הפרויקט הזה, הילדים שלי יקבלו חיים חדשים בשכונה טובה יותר ולא מוזנחת. עכשיו אנחנו גרים בשכירות ובעוד ארבע שנים בערך יהיה לנו מפתח לדירה החדשה. מרווחת יותר".

קראו גם:

שדרוג המרחב

בחודש אוגוסט האחרון, חנכה קבוצת ''יובלים'', בבעלותו של איציק ברוך, המקדמת את הפרויקט בשכונת קריית נורדאו, את תחילת עבודות הבניה במתחם הפינוי בינוי מהגדולים בנתניה, בטקס חגיגי.
בשלב הראשון פונו 112 דירות ונהרסו שבעה מבנים ישנים במתחם. ובהמשך, יפונו ויהרסו 96 דירות נוספות. היקף ההשקעה בפרויקט ''ימים הצעירה'' מוערך בכ- מיליארד שקל, ויכלול כ- 800 דירות ב-14 בניינים חדשים. 100 דירות מסך הדירות בפרויקט מיועדות להשכרה ארוכת טווח, 20 אחוז דירות קטנות. במתחם יהיה חניון תת קרקעי וכ- 250 מ"ר שטחי ציבור.
''הפרויקט הזה הוא כרגע הכי גדול בנתניה, אבל צפויים בעתיד פרויקטים נוספים, חלקם יותר גדולים'', מבהירה הדס מדליה מנהלת ההתחדשות העירונית. "בפרויקט הזה מתוכננות 872 יחידות דיור, שכל יחידה מקבלת תוספת של ממ''ד, מרפסת וחניה תת קרקעית. מדובר בבנייה מגוונת של רבי קומות לצד בניינים של עד עשר קומות, עם מערכות חדשות שיותר זולות וקלות לתיחזוק, כך שלאוכלוסייה שמגיעה לגור שם, יש את האפשרות לבחור בין דירה בבנייה נמוכה עם פחות שכנים או במגדל שהתחזוקה יותר גבוהה ובהתאמה יותר יקרה. יש לציין שבפרויקט יובלים נתנו חניות גם לשלושה מבנים בני שמונה קומות משופצים במימון של משרד הבינוי והשיכון ברחוב זלמן שניאור, שאינם תחת ההגדרה של התחדשות עירונית, וזה כחלק מתפיסה של שדרוג כל המרחב. במתחם עצמו קיימים כיום ארבעה בתי כנסת בתוך מקלטים. אלו יהרסו לטובת בניית המתחם ויוחזרו לבקשת התושבים בבניה מחודשת. בנוסף, יוקמו מעונות יום, גינה ציבורית, מרכז קהילתי ומבני ציבור, מרכז נוער וכל מה שנדרש".
האם הרחובות ישודרגו ויפותחו בהתאם לתוספת הבניה?
"עיריית נתניה יחד עם הגזברות והנהלת העיר מקדמת תוכנית לחידוש הרחובות באזור, תכנית דגל של ראש העירייה כוללת הרחבת המדרכות וחידוש הרחובות עצמם, לרבות שבילי אופניים, שדרוג הכביש ומערכת הביוב של כל השכונה שתחודש. כמו כן, במסגרת התוכנית השנייה של המתחם ברחוב זלמן שניאור- שלונסקי, שאושרה להפקדה בשבוע שעבר וכוללת פינוי של 12 בניינים בהם 128 דירות שבמקומם יבנה היזם 'שפיר' 662 דירות במגדלי מגורים לצד בניינים בני 9 קומות, הולך להיפתח הכביש בין שכונת שניאור לגבעת האירוסים, מה שיקל על התחבורה בתוך השכונה בעתיד. גם רחוב גורדון במרכז העיר, שעתיד לעבור התחדשות עירונית על ידי 'קבוצת חג'ג', יעבור חידוש רחובות. כיום קיימות שם 34 דירות, ובסוף העבודות היזם יקבל 76 דירות".
לדברי רועי הראל, מנהל יזמי בחברת יובלים: "מתחם 'ימים הצעירה' הינו חלק מתוכנית רחבה להתחדשות עירונית בנתניה. בזכות שיתוף פעולה פורה עם העירייה ועם דיירי השכונה ודרך התיעדוף של הפרויקט על ידי המדינה, הצלחנו להגיע לשלב של הריסת בנייני הדירות הישנים והמטים ליפול, ולהקים פרויקט חדש ומודרני לטובת דיירי המקום והישוב כולו. הגדלת מספר יחידות הדיור בשכונה יאפשר הגירה חיובית לשכונה הצמודה לים. הדיירים שפינו את דירותיהם הישנות יעברו להתגורר בדירות חדשות ומרווחות וייהנו מאיכות חיים גבוהה יותר".
איציק ברוך, בעלי קבוצת יובלים: "אנו גאים להוציא לפועל את הפרויקט הראשון של התחדשות עירונית אשר אושר ע"י הותמ"ל. התחדשות עירונית של שכונות ישנות ומוזנחות והפיכתן לאזורים פורחים ואטרקטיביים חיונית למרכזי הערים. אנחנו פועלים במתחם במשך שנים והשקענו לאורך הדרך משאבים רבים, לרבות שיפוץ של בניינים במתחם שהיו בסכנת קריסה ואנחנו שמחים מכך שבעוד כ 3 שנים, 112 המשפחות אשר פונו מדירות בבניינים מטים ליפול, ישובו לדירות חדשות, גדולות וממוגנות בשכונה מודרנית".