אנטישמיות? פרופסור סיריל כהן מפתח תקוה, מומחה למערכות חיסוניות, חבש כיפה והותקף בשידור בטלוויזיה הצרפתית.

3 צפייה בגלריה
פרופ' סיריל כהן במהלך הפאנל
פרופ' סיריל כהן במהלך הפאנל
פרופ' סיריל כהן במהלך הפאנל
(צילום: צילום מסך, באדיבות פרופ' סיריל כהן)

פרופ' כהן הוא ראש המעבדה לאימונותרפיה וסגן דיקן הפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת בר אילן. הוא התארח בפאנל מקצועי בערוץ CNEWS הצרפתי הנחשב למכובד מאוד בצרפת כמומחה למחלת הקורונה.
במהלך הריאיון על מגיפת הקורונה שמתעוררת לאחרונה עם גל נוסף שבדרך, מצא את עצמו תחת מתקפה בשל הכיפה שחבש על ראשו.

3 צפייה בגלריה
פרופ' סיריל כהן
פרופ' סיריל כהן
פרופ' סיריל כהן
(צילום: באדיבות פרופ' סיריל כהן)

''נסעתי לצרפת לפני כשבועיים בערך לשבוע שכלל הרצאות ופגישות מקצועיות, חלקן בחסות ההסתדרות הציונית העולמית מתוך כוונה להראות את הפנים היפות של ישראל לקהילות יהודיות'', מספר פרופ' כהן.
מה בדיוק קרה שם?
''אני רגיל להתראיין באולפנים בצרפת כי עשיתי זאת לא פעם, גם בתקופת הקורונה. נתתי מאות ראיונות עד כה. גם הפעם זה היה אמור להיות ראיון בנושא הקורונה, לקחים על מגיפת הקורונה והגל התשיעי. ואז 45 דקות אחרי שהדיון אליו הוזמנתי כפרשן רפואי, פתאום מגיעה השאלה הזו.
"המראיין פשוט שאל אותי שאלה שאינה קשורה לרפואה, וטען שיש הרבה אנשים ששואלים: ''למה הפרופסור חובש כיפה, סממן דתי באולפן?', בשידור חי, בלי כל הכנה. מהר מאוד הבנתי שהדיון הולך לסטות לכיוון לא צפוי, אבל התמודדתי עם זה".
במשך מספר דקות, בשידור חי מול צופים, נידונה באולפן השאלה האם זה בכלל לגיטימי לחבוש כיפה באולפן בצרפת.
''אני לא מכיר או מודע לשום חוק שאוסר על חבישת כיפה. זה לא קרה לי בעבר, גם שהתראיינתי במדינות שונות או רשתות אחרות, לא העירו לי על זה".
פרופ' כהן מודה שלא היה מוכן למקרה הזה וחושף כי גם מאחורי הקלעים הוא חווה סוג של ביקורת מצד לוי, עיתונאית יהודייה חברת הפאנל.


''לא היה צריך לפתח את הנושא הזה מבחינתי, גם כשדיברתי עם העיתונאית מאחורי הקלעים. ולכן, זה גם הפתיע אותי שהיא ישר הגיבה ואמרה, שגם היא העירה לי על כך מאחורי הקלעים כשהלכנו למכונת הקפה''.
איך הגבת להתקפה הזו כנגדך?
"להתעכב על הנושא הזה של הכיפה היה נראה לי פשוט הזוי, ועניתי שאני הולך איתה כל יום. לא שמתי אותה במיוחד כדי לבוא לתוכנית. אבל זה לא סיפק את חברי הפאנל שהמשיכו להגיב בנושא".
קראו גם:
מה אמרו?
'''אתה מבין, לא?', הסבירה לי אחת מחברות הפאנל. 'אצלנו החילוניות זה הדיסקרטיות. זה לא נגד הדת, אבל אתה שומר את הדת לעצמך. האם אתה מבין?'. אז עניתי לה ולכל הפאנל בתגובה: 'קוראים לי כהן. למה שארצה שאשמור את הדת שלי לעצמי. אני בא מישראל!'".
מה עבר לך בראש כשזה קרה?
"לא הרגשתי מותקף אלא קצת הופתעתי. הופעתי בערוץ הזה עשרות פעמים עם כיפה. לא הבנתי את הקשר לשאלות האלו. גם לא חשבתי לשנייה שאני צריך להתבייש או לוותר על ראיון כי שאלו אותי שאלות כאלה. חשוב לי לציין שהמנחה שגם התחיל עם השאלה על הכיפה וגם סגר את הנושא במהלך השידור, התקשר אלי במוצאי שבת להתנצל. בנוסף, אני יודע שלא מדובר בקטע אנטישמי אבל זה חרג מהפאנל המקצועי אליו הוזמנתי. אני אמשיך להתראיין".

3 צפייה בגלריה
פרופ' סיריל כהן ואביו שארל
פרופ' סיריל כהן ואביו שארל
פרופ' סיריל כהן ואביו שארל
(צילום: באדיבות פרופ' סיריל כהן)

קיבלת תגובות למקרה הזה?
"קיבלתי המון הודעות ותגובות בעקבות הריאיון הזה, גם טובות בעיקר מהקהילות היהודיות בצרפת ובישראל שנחשפו לראיון הזה, וגם אנטישמיות. ואז הסיפור גלש לכל שאר העולם, והגיע גם לישראל וארצות הברית. זה ממש הפך לוויראלי גם ברשתות החברתיות וזו הפתעה גמורה. אנשים ממש הגיבו בזעזוע מהמקרה הזה".
פרופ' כהן זוכה לתמיכה גם מהקהילה הצרפתית בישראל, בעיקר זו שבנתניה שגאה בדרך בה ענה, ולאופן בו התמודד עם המצב. "כולם סיפרו לי על מה שקרה. קיבלתי המון טלפונים ותגובות. אמרו לי שהבן שלי ענה מצויין וכולם גאים בו'', מספר עורך הדין שארל כהן, אביו של סיריל המתגורר מזה עשרים שנה בעיר נתניה יחד עם אשתו ולרי.
שארל זכה בימים האחרונים לטלפונים רבים מתושבי העיר, שצפו בתוכנית וגילו כי מדובר בבנו.