הורים לילדים בקייטנה בנתניה טוענים כי אחת הסייעות התנהגה בשבוע שעבר באלימות במספר מקרים שונים. הקייטנה־צהרון מופעלת על ידי המתנ"ס ולטענת ההורים, הם נדהמו לא רק מהמקרה הקיצוני שנטען כי אירע נגד ילדיהם, אלא גם מההתנהלות הלא רגישה לכאורה של המתנ"ס לפניותיהם, כך על פי ההורים. כעת דורשים ההורים לוודא שהסייעת המדוברת לא תעבוד עוד עם ילדים במסגרת המתנ"ס ובכלל.
4 צפייה בגלריה
החקירה נמשכת
החקירה נמשכת
אלימות בקייטנה בנתניה
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

האמא נבהלה

לידי "מיינט נתניה" הגיעו עדויות של מספר הורים, וכך מספרת אחת האמהות: "הגעתי להוציא את הילד מהצהרון בשעה ארבע וחצי, וראיתי את הבן שלי (6) עם עיניים אדומות. זה ילד רגיש ועדין שלא מרביץ וגם לא מחזיר כשמכים אותו. שאלתי אותו אם הכול בסדר, והוא רעד והשיב: כן", סיפרה אחת האמהות, "ואיך שהוא סיים לומר זאת, כל הילדים הבוגרים של הקבוצה אמרו לי 'לא הכול בסדר, הסייעת הרביצה לו'. הבן שלי התחיל לבכות ואמר ־ 'היא נתנה לי שלושה אגרופים לכתף'".
האם מאוד נבהלה: "ראיתי שחור בעיניים, אני רגישה אליו מאוד, מה גם שהוא נולד אחרי שאיבדתי ילד בתאונת דרכים. בשלב הזה צעקתי לסייעת 'מה עשית, אני רוצה לשמוע למה, כולם אומרים שהוא הילד הכי שקט, תסבירי למה'. היא ניסתה להתגונן, אמרה שלא הרביצה, רק תפסה אותו. שאלתי את הסייעת השניה והיא טענה שלא ראתה את האירוע. היא רק סיפרה שהיא ראתה אותו בוכה ושאלה למה אתה בוכה, והוא השיב לה שהסייעת המדוברת הכאיבה לו, נתנה לו אגרופים. לטענתה היא פנתה לסייעת אך זו הכחישה את הדברים".

4 צפייה בגלריה
"הסלמה בתדירות ועוצמת ההתנהגות"
"הסלמה בתדירות ועוצמת ההתנהגות"
אלימות בקייטנה בנתניה
(צילום: שאטרסטוק)

עוד סיפרה האם כי יצאה אל מחוץ לגן לדווח למתנ"ס בבכי על האירועים, אולם לא זכתה לטענתה לטיפול רגיש: "התקשרתי לרכזת צהרונים של המתנ"ס כשאני נסערת ובוכה, סיפרתי לה מה אירע והיא אכן הגיעה, דיברה עם הסייעת בגן, אותי לא הכניסו, כך שאיני יודעת מה אירע שם ואז היא הלכה ואמרה לי 'היא (הסייעת) לא תהיה יותר בגן', אבל לא הבנתי את התמונה המלאה, למה לא דיווחו לי בזמן אמת ומה עוד קרה לילדים שלנו שאנו לא יודעים והאם היא לא תעבוד בכלל יותר, כי יש עוד ילדים שעלולים להיפגע".
לדברי האם היא הוזמנה באמצעות הודעה בסלולרי, להגיע למחרת לפגישה במתנ"ס, "שם בעיקר ניסו להתמקד בזה שצעקתי על הסייעת. אמרו לי שיבוא מישהו לגן לשוחח עם הילדים על אלימות וגם על הצעקות. הזדקקתי לשלושה כדורי הרגעה. לא רק שהילד שלי עבר טראומה, עכשיו גם משחירים אותי. בקבוצת הווטסאפ של ההורים לא כתבתי מילה, רק בפרטי אמא אחת פנתה אליי וכתבה שבתה סיפרה לה שהיא דחפה את הבן שלי, נתנה לו מכות וכל הילדים התחילו לבכות".
לדברי האם, בנה הולך מאז בחשש ולאחר שכנועים לקייטנה, וכי איבד אמון בדמויות סמכותיות: "הוא עולה לכיתה א' ואני חוששת שכל המקרה הזה יקשה עליו בהסתגלות לבית הספר".

"איפה הרגישות"

אלא שהמקרה לכאורה, אינו מתמקד רק בילד אחד ואמא נוספת סיפרה על התנהגות אלימה לכאורה כלפי בנה: ”הבן שלי (6.5) סיפר לי שהסייעת תפסה אותו חזק ביד וכשהוא ניסה להשתחרר, הוא לא הצליח. מה שהכי מכעיס אותי זה שהוא לא סיפר לי אלא שזה עלה בדרך אגב ושזה היה מול שתי סייעות שלא דייוחו ולא עשו דבר. ואז שמענו על המקרה של האמא שבנה הוכה באגרופים", סיפרה, "התקשרתי למנהלת מחלקת הצהרונים במתנ"ס לגבי זה, כולי בסערת רגשות ובכי והדבר היחיד שהיא מצאה לנכון לעשות זה לשלוח לי הודעה בה נכתב 'אנו רואים זאת בחומרה רבה'. תגובה גנרית, לא רגישה ולא יעילה".

4 צפייה בגלריה
הגננת ביקשה שההורים יגיעו לגן
הגננת ביקשה שההורים יגיעו לגן
אלימות בקייטנה בנתניה
(המחשה: shutterstock)

כתוצאה שיגר בעלה, אביו של הילד, פנייה למתנ"ס בה כתב כי "אשתי ניסתה להשיג את מנהלת הצהרונים וזו לא מצאה זמן להתקשר ולתת כתף תומכת, מילת הרגעה, הדרכה כלשהי, כלום. בהמשך כתבה 'את מוזמנת לפגישה מחר'. לקרוא ולא להאמין. אני מבין שעשיתם בירור. לנו ההורים יש זכות דעת היכן היו שאר הסייעות כשקרה המקרה, למה לא עודכנו ההורים במיידי, מדוע האחראית על הצהרונים לא טורחת להתקשר להורים המעורבים לאחר יותר מ־24 שעות. שאלות נוספות שעולות הן ־ לפני שאתם קולטים סייעת חדשה איזה בדיקות אתם עושים ואיזו הכשרה אתם נותנים לה אם בכלל. לא ייאמן שהורים שבנם סבל מעימות נתקלים בחוסר רגישות. היום היינו צריכים לשכנע את הילד במשך שעה ללכת לגן והילד בכה ופחד ללכת. חובתכם לערוך פה תחקיר יסודי ולרענן את השורות".

"הילד רק בוכה"

אם שלישית לילד (5.5) בקייטנה שגם בנה סבל לדבריה מאלימות סיפרה: ”הבנתי שהילדים בתוכם בני, קראו לסייעת המדוברת בשם גנאי שמתחרז עם שמה. היא כעסה, לקחה לבן שלי את היד ומשכה אותו לרצפה. בנוסף, יש לי עוד ילדה בקייטנה (4) והסייעת לא הפסיקה להגיד לו שהיא לא אחותו. עשתה לו מניפולציה רגשית. באותו היום, מאינטואציה, הגעתי לקחת אותו מוקדם מהרגיל והוא היה נראה לי אפאטי. שאלתי מה קרה, והוא השיב שהוא לא מרגיש טוב. כעסתי שלא התקשרו אלי מהגן לדווח לי, כי הייתי באה לקחת אותו. הילד אמר 'התחננתי לסייעת והיא לא הסכימה להתקשר ולהגיד שאני לא מרגיש טוב'. בבית הוא הקיא והרגיש רע ובערב אחרי המקלחת, ישבתי לידו, זה ילד אובר רגיש והוא אמר 'אספר לך משהו אם תבטיחי לא להיבהל', ואז הוא סיפר לי איך היא משכה אותו לרצפה. כשבאתי לקחת אותם הוא אמר לי 'היא אומרת שהיא לא אחותי'. לא התייחסתי, חשבתי שאלו שטויות של ילדים. ושכשיצאנו מהגן, ראינו את האמא שבנה קיבל אגרופים בוכה והבן שלי אמר לי 'היא בוכה כי הסייעת הרביצה לבן שלה', אבל הוא לא סיפר בשלב הזה על עצמו. חשש להכאיב לי".

4 צפייה בגלריה
ילדות בקייטנה
ילדות בקייטנה
ילדות בקייטנה
(צילום: shutterstock)

ב־8.8.24, כשלושה ימים אחרי הארועים, שיגרה אותה אם מכתב למתנ"ס בו כתבה: ”הבן שלי חווה התעללות מהסייעת … הוא בכה לה שתתקשר אליי והיא סירבה. כשהוצאתי אותו מהגן, הוא לא הפסיק לשלשל ולהקיא והוא רק בוכה. מה ששמעו אוזניי אחרי שנרגע, לא שמעתי מעולם. הרגשתי שהסיוט של הורים רבים קרה גם אצלי לצערי הרב. הילד אומר שהסייעת משכה אותו מהכתף ללא רחמים והטיחה בו שאחותו לא אחותו, עשתה לו טרור פסיכולוגי עד כדי כך שאני ובעלי היינו צריכים להסביר לו שהיא כן אחותו. עד עכשיו כאבת לו היד. איפה האחריות והפיקוח שלכם? לא מדובר רק על ילד אחד. אחרי שהתקשרתי לאחראית צהרונים לא היה מענה והיא לא חזרה אלי. שלחתי לה הודעה על מה שהיה והיא ענתה לי במסרון במקום לחזור אליי. אני ובני חסרי אונים, לא יודעים איך להתמודד עם המצב. הילד בוכה בלילות ומרביץ בעקבות מה שקרה. אשמח לקבל עזרתכם לי ולבן שלי לדעת איך לטפל בדבר".
לדברי האם, מאז בכל בוקר בנה בוכה, מסרב להיכנס לגן למרות שהסייעת כבר לא שם: "הוא אומר אני מפחד ובורח לי מהשער, יש לו רגרסיה הוא גם ככה היה דבוק אליי, עכשיו עוד יותר. הוא מבקש 'תאכילי אותי, תלבישי אותי', ילד שהיה עצמאי לחלוטין".

_____________

"פועלים בשקיפות מלאה"

תגובת רשת המרכזים הקהילתיים בעיר: "רכזת הצהרונים האזורית הגיעה באופן מיידי וערכה בירור ראשוני"
"במקרה של תלונה על התנהגות אלימה בגן אנו מעדכנים את הורי הגן במידע הרלוונטי מיד לאחר בירור ראשוני ואת הורי הילדים המעורבים במקרה ־ באופן פרטני. כך היה גם במקרה הזה שבו התקבלה התלונה בסוף יום הלימודים. רכזת הצהרונים האזורית הגיעה באופן מיידי וערכה בירור ראשוני ממנו עלה כי נשות הצוות האחרות לא היו עדות לכל ארוע אלים. מסיבה זו כמובן, לא דווח הנושא טרם התלונה. עם קבלת התלונה הנושא דווח לכל הגורמים הרלוונטיים". עוד נמסר מרשת המרכזים הקהילתיים כי "בהמשך לבירור, הסייעת הושעתה עד לבדיקת הנושא במלואו. הורי הילד יודעו באופן מיידי באשר לאופן הטיפול ושאר ההורים, בשיחה שהתקיימה בגן בבוקר שלמחרת. יש לציין שמוגנות הילדים עומדת בראש סדר העדיפויות של צוות המרכז הקהילתי וככל שהתקיים אירוע אלים אנו רואים זאת בחומרה רבה. בהתאם לכך פעלנו ונמשיך לפעול בשיתוף ושקיפות עם ההורים סביב מקרה זה. ככל שחלק מההורים חשו שהמענה לאירוע היה לא מספק, נשמח לקיים שיחה על כך בפורום המתאים".
על השאלה האם הסייעת תמשיך לעבוד עם ילדים, לא נמסרה תגובה.