רצף האירועים הביטחוניים בשנה האחרונה והפיגוע בשבת שעברה ברחוב מונטפיורי בתל אביב, שבו חיסל סייר הביטחון העירוני (סל"ע) חן אמיר ז"ל את המחבל, העלה שוב את הדיון האם יש לחמש פקחים, סיירים ואת השיטור עירוני, לנוכח מצוקת כוח האדם במשטרה והרצון להגביר את הביטחון בקרב התושבים. לנוכח המצב הנחתה ראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר לחמש את פקחי העיר באקדחים על מנת להגביר את הביטחון ברחובות. בשבועות הקרובים תשלים העירייה רכישת עשרות אקדחים שישמשו את הפקחים ועובדי האבטחה בנתניה.
4 צפייה בגלריה
פקחי העירייה. "לפעול ביעילות נגד מפגעים רצחניים ואירועים פליליים"
פקחי העירייה. "לפעול ביעילות נגד מפגעים רצחניים ואירועים פליליים"
פקחי עירייה חמושים. "כדי להגביר את תחושת הביטחון בעיר"
(צילום: יאיר שגיא)
כיום רק 20 פקחים בנתניה נושאים נשק, והטיפול במקרים חריגים כמו חשד לפיגוע מועבר למשטרה. העירייה תגיש בימים הקרובים בקשה למשרד לביטחון לאומי לחמש באקדחים את כלל הפקחים בעיר ועובדי אבטחה נוספים.
"מדובר במהלך שנעשה במטרה להגביר את תחושת הביטחון של תושבי העיר, ולפעול ביעילות בעת חירום נגד מפגעים רצחניים ואירועים פליליים", מסביר אלון אהרון, ראש מנהל אכיפה, פיקוח, ביטחון וחירום בעירייה. "נתניה היא בין הערים הראשונות שחימשה את הפקחים לפני כחמש שנים. לנוכח המצב הביטחוני במדינה, ראש העירייה ביקשה להגדיל את האפשרות להחזקת כלי נשק ובימים אלו קיבלנו אישורים מכל הגורמים כולל מהמשטרה והמשרד לביטחון פנים להגדיל את כמות כלי הנשק בעירייה עד למאה. מה שנשאר זה לקבל אישור מכיבוי אש".
אהרון מפרט כי "כיום בעיריית נתניה מועסקים 108 פקחים (מתוכם 12 פקחיות) שמסיירים בעיר מדי יום בכ-15 ניידות סיור, במקביל לפעילות רגלית ברחבי העיר, ולא כולם יכולים לשאת נשק. לפיכך, רק מי שעבר הסמכה, שירות צבאי וכו' יקבל אישור לשאת נשק''.
על הצורך לחמש את כל הצוותים באגף הפיקוח, הוא אומר: "חשוב לנו לחמש גם קב"טים וליצור משהו עוטף גם בבתי הספר וגם במרחב הציבורי, מה שיהווה מכפיל כוח למשטרה, בעיקר בשל הימצאותם של הפקחים בכל רחבי העיר. ניסיון העבר מראה כי בשעת אירוע חירום פקחי עיריית נתניה היו בין הראשונים להגיב וביכולתם אף לסיים את האירוע מיידית. לראיה, בשלושת הפיגועים האחרונים בעיר בכיכר העצמאות, השוק העירוני ורחוב הרצל מי שהגיב ראשון היו פקחי העירייה, מה שמוכיח את הצורך בחימושם, ולכן ברגע שהדבר ייצא לפועל כל הפקחים יעברו הדרכות והסמכות, הם יעברו הכשרה שלוש פעמים בשנה ולא פעם בשנה כפי שנדרש. בנוסף אנחנו מתפעלים חדר נשק בתוך מוקד 106 ויחידת מתנדבים שהם זמינים בכל זמן נתון לכל תרחיש בעיר, ואנחנו נשמח לקבל ליחידה מתנדבים נוספים בעלי נשק, שיצטרפו לכוח הקיים''.

4 צפייה בגלריה
פקחי השיטור העירוני עוצרים את השב"ח
פקחי השיטור העירוני עוצרים את השב"ח
פקחי העירייה עוצרים שב"ח לפני כחודשיים
(צילום: פיקוח ואכיפה עיריית נתניה)

"בניגוד לרשויות אחרות בארץ, שם מעדיפים שלא לחמש את הפקחים, אנחנו לא מפחדים לקחת אחריות ולכן נחמש את הפקחים", ממשיך אהרון. "אנחנו סומכים על הפקחים שלנו, אנחנו יודעים מה היכולות שלהם וכמו שאנחנו רואים אותם ביום-יום שהם נלחמים בפשיעה ובעבריינות ונותנים מענה לכל תושבי העיר נתניה, כך אנו סומכים עליהם עם נשק, שבזמן חירום יכול להוות את המענה הנכון. אני מאמין שאם מישהו יתקוף את הפקחים, הם ידעו איך להגיב. המטרה של חימושם היא הגברת הביטחון של התושבים".
בתום יום העבודה הנשק יוחזר לכספת?
"לא נדרוש מהם להשאיר את הנשק בכספת, כי אנחנו סומכים על הפקחים והם ייקחו את הנשק איתם ויהיו זמינים איתו 24/7 לטובת התושב. כמו מאבטח שמסיים משמרת והולך הביתה עם הנשק, כי הוא בעצם קיבל אישור ממשטרת ישראל לשאת נשק 24/7. מה שכן, יש נהלים, כספת בבית מאחורי שתי דלתות וכו', ומי שאחראי על כך זה מנהל השיטור העירוני חזי לוי, רב סרן במילואים שגם מוביל את התחום הזה מטעם מנהל האכיפה''.

4 צפייה בגלריה
כאן יישמר הנשק של הפקחים
כאן יישמר הנשק של הפקחים
כאן יישמר הנשק של הפקחים
(צילום: יאיר שגיא)

משאבים והכשרה

לפני שבועיים פנתה ראש העירייה מרים פיירברג-איכר לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בבקשה להפוך את הפיקוח העירוני ברחבי הארץ למשטרה עירונית ולהפוך את הפיקוח העירוני לעבודה מועדפת עבור יוצאי יחידות קרביות. במכתב שהוציאה השבוע כתבה ראש העירייה: "ביטחונם של תושבי נתניה בראש סדר העדיפויות שלי. באמצעות חימוש פקחים מיומנים נוכל להגביר את תחושת הביטחון ולהגיב בזמן אמת לאירועי ביטחון".
מאידך, יש הטוענים כי חימוש הפקחים דורש השקעת משאבים והכשרה, מה שיכול להכשיל את המהלך ואף חוששים כי נשקים בידי פקחים שלא יעברו הסמכה מתאימה, עלולים להזיק ואף לפגוע בעיקר בחפים משפע דוגמת נשים החוות אלימות במשפחה.
"זה לא תהליך פשוט להעביר עובדים את כל ההכשרות והקורסים הנדרשים בשביל להעניק לפקחים את כל הידע הנדרש'', מסביר רז משולם יו"ר ועד מרכז העיר, "אם הם יעשו את זה, אני בעד, אחרת אני חושש מהמסוכנות של הוספת נשקים למרחב הציבורי''.

4 צפייה בגלריה
מרים פיירברג איכר
מרים פיירברג איכר
פיירברג-איכר. "ביטחון התושבים בראש סדר העדיפויות שלי.
(צילום: ריאן פרייס)

קראו גם:

גם בקרב התושבים נשמעו קולות דומים נוכח החלטת ראש העירייה. "זה נורא, אם זה יקרה", אמרה תושבת שכונת אגמים. "מה אנחנו באמריקה, שכולם ככה הולכים עם נשק. איך אפשר לתת לכל הפקחים נשק? זה יהיה נורא אם יעשו את זה. מה יקרה אם פקח יפעל משיקול דעת מוטעה ויירה באזרח, או חמור מכך, ייקח את הנשק הביתה ובהתקף זעם יתקוף מישהו? מי מבטיח שכל הפקחים עברו הכשרה, בדיקות והתאמה?"
מתנדבת פעילה העובדת עם נשים בסיכון, מספרת שהפרסום כי יאפשרו לפקחי העיר להסתובב עם נשק, מעלה בה חששות כבדים. "האם בעירייה בדקו אם כל הפקחים שמועסקים הם יוצאי צבא או בעלי עבר של שימוש בנשק?", היא שואלת בדאגה. "יש סיבה למה לפקחים יש סמכויות אחרות משוטרים''.
"נתניה זו עיר המתפרסת על שטח גדול מאוד ולכן יש צורך בעוד פקחים שיתפרסו ויראו נוכחות והרתעה, מעין התכלת לפולג, ויכסו כמה שיותר אזורים", מבהיר סגן ראש העירייה אפרים בולמש, האחראי על האכיפה. "הנשק זה לא העיקר, כי יש לפיקוח מטלות רבות, אבל הנשק ייתן עוד סוג של הרתעה".