נתניה מבטיחה איכות חיים גבוהה, מערכת חינוך מתקדמת, חיי לילה פעילים וגם שקט פסטורלי. אלא שהשקט הזה הופר בשבועות האחרונים עם אירועי פשיעה הולכים וגוברים. פיצוץ רכבים, מטעני חבלה, ירי ואיומים חזרו במלוא עוזם לרחובות. מבדיקת "ידיעות נתניה" עולה תמונת מצב עגומה לפיה בחודש האחרון היו שישה אירועים פליליים חמורים.
3 צפייה בגלריה
פיצוץ הרכב ברחוב עוזי חיטמן
פיצוץ הרכב ברחוב עוזי חיטמן
פיצוץ הרכב ברחוב עוזי חיטמן
(דוברות המשטרה)

בתחילת חודש ינואר התפוצץ רכב סמוך לתחנת הרכבת וגרם לפציעה של גורמים המוכרים למשטרה; עשרה ימים אחר כך נמצאו שרידי אמל"ח סמוך לדלת דירה של דמות מוכרת בעיר; חמישה ימים לאחר מכן התפוצץ רכב בחניון בניין מגורים; הסלמה נוספת הגיעה במוצאי שבת האחרון, אז הרעידו שני פיצוצים את העיר בשעת לילה מאוחרת ובוצע ירי לעבר חנות נוחות.

חיים בפחד

"מפחיד לגור בעיר נתניה!" אומר תושב העיר הגר במרכז העיר וחש את הדף הפיצוץ עד לדלת ביתו בשעה שלוש לפנות בוקר בסוף השבוע שעבר. ''פעם יש עבריין על הכוונת שמנסים לחסל, ופעם קבלן שזוכה לאיומים. מחכים שמישהו ירצח ונחזור לשנות השמונים העליזות של העיר נתניה, שאנשים פחדו להיכנס אליה? איך הגענו למצב הזה? תתארי לך מצב בו את חונה בחניה של הרכבת והרכב שלך נפגע בגלל פיצוץ של רכב סמוך? זה בדיוק מה שקרה לפני שבועיים. איך הגענו למצב הזה?".
בירור הנסיבות של האירועים האחרונים חושף תמונה עגומה, לפיה גורמים עבריינים מרימים ראש בעיר, ובוחרים בשעות הלילה המאוחרות להראות נוכחות. כך קרה בפיצוץ שהרעיד בתאריך 5.2 את רחוב יוחנן הסנדלר בשעה שלוש לפנות בוקר. הסיבה לפיצוץ היא ככל הנראה חוב כספי של תושב העיר שכבר זכה להתנכלויות בעבר מצד גורמים החשודים כפליליים. כך הסביר גורם במשטרה שאישר את הדברים ואף הבהיר כי הבחירה לפוצץ מטענים בשעות לילה מאוחרות כשאין נפש חיה בסביבה היא מכוונת. יש לציין כי אותו גורם שולל כל קשר בין הפיצוץ ברחוב יוחנן הסנדלר לפיצוץ ברחוב טרומפלדור שהרעיד את העיר, אף ששניהם התרחשו באותו היום. ''המניע מאחורי הפיצוץ ברחוב טרומפלדור לא ברור ועדיין בבדיקה", הסביר.

3 צפייה בגלריה
הזירה בחניון הרכבת. האמל"ח התפוצץ בתוך הרכב, שניים נפצעו
הזירה בחניון הרכבת. האמל"ח התפוצץ בתוך הרכב, שניים נפצעו
הזירה בחניון הרכבת. האמל"ח התפוצץ בתוך הרכב, שניים נפצעו
(דוברות המשטרה)
שבועיים לפני האירועים ביוחנן הסנדלר וברחוב טרומפלדור אירע פיצוץ ברחוב עוזי חיטמן. "במזל לא קרה פה אסון", מבהירה תושבת המתגוררת בסמוך . "אי אפשר להכחיש כבר שיש בנתניה בעיה. עבריינים עושים פה מה שבא להם. במזל יצא שכל הניסיונות האלו לא הצליחו להם, אבל מה יקרה בפעם הבאה? מי מבטיח לי שלא יתפוצץ לידי רכב? מי ייקח על זה אחריות?''
"זה מרגיש כאילו נתניה חזרה אחורה לימי הפשע של שנות השמונים, שכולם פחדו להגיע אליה'', אומרת תושבת ותיקה בעיר שזוכרת לטענתה את הימים בהם אנשים פחדו להגיע להעיר והיא התפרסמה בעקבות אירועי הפשע הרבים בה. ''פיצוץ אחרי פיצוץ, באותו החודש, באותה העיר, זה כבר לא מקרה. כולנו יודעים שיש עבריינים בעיר שלנו. עד שלא יקרה אסון אף אחד לא יעשה משהו לעצור את זה".
''פיצוץ אחרי פיצוץ, באותו החודש ובאותה העיר - זה כבר לא מקרה", אומרת תושבת העיר. "כולנו יודעים שיש עבריינים בעיר שלנו. עד שלא יקרה אסון אף אחד לא יעשה משהו לעצור את זה"
תושבים נוספים איתם שוחחנו לאחר שני הפיצוצים בליל מוצ''ש, סיפרו על לילה לבן, בו עלה החשש כי מדובר בפיגועים ולאו דווקא בחיסול חשבונות בין עבריינים. ''אני גר במרכז העיר והפיצוץ של יוחנן הסנדלר ממש הרעיד לי את החלונות בבית'', מספר תושב שהתעורר בעקבות הפיצוץ. ''במצב של היום אי אפשר לדעת. ברור שנבהלנו. חשבנו שזה אולי פיגוע או נפצים. מפחיד לחיות ככה''.
אירוע חמור נוסף שהתרחש ביום שבת האחרון הוא בסמוך לפיצוציה ברחוב אייזיק רמבה שם בוצע ירי לעבר חנות נוחות. למרבה המזל לא היו נפגעים. ''היה ירי לעבר פיצוציה'', מבהיר גורם המעורה בפרטים. לטענתו מדובר בבעלים של פיצוציה שעובר ככל הנראה סחיטה ואיומים וזו הייתה יריית אזהרה עבורו. אותו גורם מבהיר כי מדובר במשפחות פשע גדולות מאוד שנכנסו לעיר ודורשות פרוטקשן מעסקים בעיר. ''הגענו למצב שיש פינג פונג בין המשפחות, אירוע גורר אירוע. צריך לעצור את זה לפני שהמצב יסלים".

חריש עמוק

"כל הזמן תושבים פונים אליי לנוכח המצב. ולכן, אני קורא למשטרה לעשות חריש עמוק בנתניה לפני שנחזור לימי נתניה העליזים בה השם נתניה היה ראשי תיבות של 'נשמה, תזמין ניידת יש הרוגים'", דורש חבר המועצה אפרים בולמש הממונה על האכיפה והפיקוח. "זה קורה כי נכנסו לנתניה משפחות פשע גדולות וזה כנראה מה שגורם לזה שיש יותר אירועים כאלה לאחרונה. זה ממש אירוע גורר אירוע. זה שנתניה חוזרת לכותרות בדברים שליליים זה לא טוב לתדמית של העיר. עד שניקו את נתניה מכל זה, פתאום זה חוזר בגדול".
"המאבק בפשיעה החמורה בעיר הוא מאבק ארוך, רצוף הדורש מאיתנו ומשאר גורמי האכיפה בעיר ובמדינה להיות כל הזמן עם האצבע על הדופק ולחשוב בצורה יצירתית כיצד לפעול נגד העבריינים המעורבים בפשיעה מסוג זה", מדגיש נצ"מ שמעון דהאן, מפקד תחנת נתניה, בראיון, בעקבות תלונות התושבים כי ישנה ירידה בתחושת הביטחון. "יודגש כי אנחנו לא נמנעים מפעולות מול אותם גורמי פשיעה וניתן לציין את פעילות המניעה שנעשתה סמוך לכלא אשקלון כאשר הגיע יומו של עבריין מהעיר להשתחרר.

3 צפייה בגלריה
הבית ברחוב טרומפלדור בו אותר אמל"ח
הבית ברחוב טרומפלדור בו אותר אמל"ח
הבית ברחוב טרומפלדור בו אותרו חלקי אמל"ח
(דוברות המשטרה)

בנוסף, ניתן לציין את המאבק הנחוש כולל סגירת עסקים לא חוקיים או כאלה שפועלים ללא רישיונות עסק כנדרש ומהווים לעיתים צינור כלכלי עבור אותם גורמי פשיעה וסכנה בטיחותית למבלים במקום. כמו כן אנחנו פועלים בנחישות בנושא החרמת כלי הרכב הממוגנים של אותם עבריינים המהווים סכנת לאזרחים תמימים - יודגש כי בנושא הטיפול ברכבים הממוגנים משטרת נתניה מהווה חלוצה בתחום ברמה הארצית''.

קראו גם:

"בסך הכול ישנה ירידה באירועי עבירות הרכוש ואף הוגשו מספר כתבי אישום כנגד עבריינים דומיננטיים בתחום ההתפרצות לדירה ובמקביל, אנחנו פועלים גם כנגד נסיעות פרועות של נהגים צעירים כולל החרמת רכבים ועבירות סמים כאשר רק השנה התחנה חשפה 450 ק"ג סמים מסוגים שונים וניתן דגש על סחר בסמים והשימוש בהם בקרב בני הנוער בעיר", ממשיך דהאן. ''התושבים יכולים לסייע במספר מישורים. במישור הראשון, שיתוף פעולה מצידם בהתנדבות למשטרה ובגיוס למשטרה. ובמישור השני - לדווח. התושבים הם העיניים שלנו. הם בשטח ורואים מה קורה ולכן חשוב לנו שהם ידווחו על כל אירוע ובזמן אמת".

חודש מסוכן בנתניה

  • 8.1 : אמל"ח התפוצץ ברכב סמוך לחניון הרכבת בנתניה וגרם לפציעתם של שני יושבי הרכב, תושבי נתניה בשנות ה-20 לחייהם באורח קל וקשה.
  • 17.1 : המשטרה איתרה שרידי אמל"ח סמוך לדלת דירה בנתניה.
  • 23.1 : פיצוץ רכב בחניון בנתניה ברחוב עוזי חיטמן. לא היו נפגעים.
  • 5.2 :
- אמל"ח נמצא סמוך לשני בניינים ברחובות טרומפלדור ויוחנן הסנדלר בנתניה. בשני המקרים לא היו נפגעים.
- ירי לעבר חנות נוחות ברחוב אייזיק רמבה. לא היו נפגעים.