הורים לילדים בחינוך המיוחד בנתניה טוענים כי מאז פתיחת שנת הלימודים, ובעיקר לאחר מכרז ההסעות האחרון, מערך ההסעות החדש רצוף תקלות. חלק מהתלונות הגיעו באמצעות הפעילה החברתית והעיתונאית אורנה אביקזר.
1 צפייה בגלריה
הורים לילדים בחינוך המיוחד. "אנחנו מותשים"
הורים לילדים בחינוך המיוחד. "אנחנו מותשים"
הורים לילדים בחינוך המיוחד. "אנחנו מותשים"
( יאיר שגיא)
"מאמצע אוגוסט כל הורה ניסה לברר מי חברת ההסעות שמסיעה את הילד שלו. מי הנהג, מי המלווה, מה המתווה של כל קו ההסעה, כיוון שעיריית נתניה החליטה לחסוך כסף ולכן איחדה קווים. המשמעות של האיחוד היא הארכה משמעותית של משך זמן הנסיעה של ילדים נכים בכיסאות גלגלים", אומרת גליה, אם לילד בחינוך המיוחד.
קראו עוד>>
"מהומה כזאת לא הייתה לנו מעולם. אף אחד בעירייה לא ידע לספק תשובות לשאלות הכי בסיסיות בעניין. חברות ההסעה הוחלפו מדי יום וגם ב-31 באוגוסט עדיין לא ניתנו לכולם תשובות. העירייה העבירה אותנו מאחד לשני, נתנה תשובות חלקיות וסירבה לקחת אחריות על הבלגן הגדול שהיא בעצמה יצרה. ומי משלם את המחיר? הילדים שלנו, ילדים נכים, שלא מסוגלים לדבר ואנחנו, ההורים המותשים".
"מתחילת השנה הנהג שלנו התנהג בחוסר סובלנות", מספרת אם אחרת. "כשהערנו לו בעדינות איך לקשור נכון את הילדים הוא הגיב באגרסיביות.
"נוצרה אווירה קשה, עכורה ועוינת במהלך הנסיעה. היעלה על הדעת שילדה עם נכות קשה, שלא יכולה לדבר, תיסע כך לבית הספר מדי יום? הבעיה נפתרה אך ורק לאחר לחץ אינטנסיבי של ההורים על חברת ההסעה ואילו עיריית נתניה לא רק שלא נקפה אצבע כדי לעזור לנו ולפתור את הבעיה אלא נתנה גיבוי לחברת ההסעות".
ליהי, אם לילד: "לילד שלי יש תסמונת נדירה, ספינה ביפידה. הוסיפו עוד ילד לקו חזור שלו, אז הוא מסתובב שעה וחצי עד שהוא מגיע הביתה. מוציאים אותו בשתיים מהלימודים, כשהוא מסיים בשלוש"
"בשבוע שעבר רכב אחר של הסעות התקלקל", מוסיפה אמא אחרת, "במקום לשלוח רכב חלופי, הפתרון של חברת ההסעות היה לשלוח את הנהג שלנו לעשות סיבוב של שעה ולהאריך את הדרך שגם ככה ארוכה וקשה, וזאת כשהילדים שלנו ברכב.
"הילדים שלנו לא יכולים לדבר ולהתלונן, הדברים האלה קורים על הגב שלהם. בשלושת החודשים האחרונים נראה שמה שמעניין את העירייה זה לחסוך כסף ולתת גיבוי לחברות ההסעות במקום לפקח עליהן כדי שיעשו את עבודתן כנדרש. בעירייה הפקירו את ההורים והילדים".
"כל הרעיון הוא לחסוך לעיריית נתניה, לקצץ בהסעות ובמלווים על חשבון הילדים", אומרת אמא אחרת. "זה אומר לשים 12-13 ילדים בהסעה בקו, ילדים נמצאים יותר זמן בתוך הסעות. מוציאים אותם מהבית מוקדם מדי, שזה מאוד קשה להורים. בשבוע שעבר היו שתי תאונות דרכים של חברות ההסעות. יש ילד שלא נכנס לשירותים כי יש לו עצירויות.
"היה נהג שנסע בצורה מאוד מהירה. מנהל ההסעה אמר שהוא יוחלף, וזה נמשך חודש שלם. יש ילד בחינוך המיוחד ששמו אותו בהסעה עם ילדים גדולים יותר ממנו, ואז בגלל שיש לו בעיות התנהגות והמלווה לא הצליחה להסתדר איתו, השעו אותו מההסעה. פשוט הענישו את הילד ואת ההורה".

קול זעקה

"אנחנו בתחושה שלא בדקו את היכולת של חלק מהחברות לעמוד בתנאי המכרז", אומרת איילת, אמא לילד בחינוך המיוחד, "יש ילדים כמו הבן שלי שנוסע לבד בנסיעה פרטנית. מישהו בחברות החליט, שאותם ילדים יכולים לנסוע במוניות מונגשות. זה פשוט לא הגיוני".
בדבריה מתייחסת איילת לסרטון בו מתועד נהג של חברת הסעות, מנסה להעלות ילדה בחינוך המיוחד יחד עם אדם נוסף למונית מונגשת, רכב אשר לטענת ההורים אינו מיועד על פי המכרז להסיע ילדים בכיסאות גלגלים.
"בשבוע שעבר אירע מקרה עם ילד שלא אושר לו להישאר בצהרון. לא התארגנו על הסעה שתחזיר אותו בצהריים. זה ילד שניזון באמצעות צינור הזנה קיבתי. לא הגיעה הסעה, הם לא היו מוכנים. השאירו אותו רעב. אני לא מדמיינת מה עבר על ההורים בדקות האלה".
שיחת הטלפון של האב הגיעה לידינו. במסגרתה האבא מדבר עם אחראי ההסעות ואומר לו: "אין לכם רחמים? אשתי בוכה. הילד הזה בגן, מישהו צריך להחזיר אותו בשלוש הביתה, הוא ילד בלי צהרון. תנסו להביא את הילד הביתה, אין לו איך לאכול. אתם מרעיבים עם ילד 188 אחוז נכות!".
"זו פשוט פגיעה באוכלוסייה הכי חלשה של העיר הזאת", מוסיפה איילת, "לחלק מההורים יש קול זעקה, אבל לחלק מההורים אין את השפה, את היכולת או את האמצעים. אין להם את היכולת להילחם. זה לא יכול להימשך ככה. זה פשוט מחדל, ואין לי מושג מי מגבה פה את מי, אבל מישהו פה מושך בחוטים. למה לא טרחו לבדוק שחברות שזכו במכרז יכולות למלא את מה שהן הבטיחו?".
"לילד שלי יש תסמונת נדירה, ספינה ביפידה, ריבוי של מים בראש", מספרת ליהי, אמא נוספת לילד בחינוך המיוחד, "הוסיפו עוד ילד לקו חזור שלו, אז הוא מסתובב שעה וחצי עד שהוא מגיע הביתה. מוציאים אותו בשתיים מהלימודים, כשהוא מסיים בשלוש. לא עדכנו אותי, לא ביקשו ממני אישור.
"בהלוך שולחים אותו עם שני אחים שהם לא בגיל שלו, הם בני 14. כשאני הולכת לעירייה, מגלגלים אותי מכל המדרגות. אם הייתי יודעת מה קורה פה, לא הייתי עוברת לנתניה.
אחת האימהות: "כשהערנו לו בעדינות איך לקשור נכון את הילדים הוא הגיב באגרסיביות. נוצרה אווירה קשה, עכורה ועוינת במהלך הנסיעה. היעלה על הדעת שילדה עם נכות קשה, שלא יכולה לדבר, תיסע כך לבית הספר מדי יום?"
"זה נורא מצער אותי. מבחינה קוגניטיבית, הילד שלי מאוד מפותח. אבל מסיעים אותו עם ילדים שלא מתאימים לו, בגלל שמצמצמים בתקציבים".
מלבד הטענות הללו, עלו בחודשים האחרונים טענות על המכרז עצמו, אשר נבדקות על ידי מבקר העירייה. גורמים במינהל החינוך סיפרו ל-"ידיעות נתניה" כי התלוננו לגורמים בכירים בעירייה על התנהלות מחלקת ההסעות בעירייה, ועל התלונות הרבות שהם מקבלים מצד הורים, אך נפלו על אוזניים ערלות.
מהעירייה נמסר: "מערך ההיסעים הינו מערך מורכב המסיע מידי יום כ-5,000 תלמידים ב-700 קווים מהחינוך המיוחד והחינוך הרגיל, אשר ברובו ממומן על ידי עיריית נתניה. העירייה מנחה את הגורמים הרלבנטיים להקפיד על הנחיות משרד החינוך ולעמוד בדרישות הפיקוח שלו.
"לאחרונה נכנסה ראש מינהל חינוך חדשה לעירייה אשר לקחה על עצמה לבדוק את כל הטענות. יצויין כי רכבי ההסעות המסיעים תלמידים בנתניה מבוקרים מידי יום בבדיקות אקראיות בשטח, וכולם עונים על דרישות המכרז. בנוגע לטענות על המכרז, מנכ"ל העירייה העביר את הנושא לבדיקת מבקר העירייה. הבדיקה נמצאת בעיצומה וממצאיה יוצגו בפני המנכ"ל בשבועות הקרובים".
לעדכונים: חדשות נתניה