בעולם החוק והסדר ישנם אלפי תיקים הנדונים מידי שנה בערכאות השונות - לא כולם מגיעים לראש הכותרות. "ידיעות תקשורת" שוחח עם שלושה עורכי דין המתעסקים בתחום הפלילי ונקראים בעגה המקצועית 'פליליסטים', כדי לשמוע מהם על התיקים שהכי נגעו ללבם והשפיעו על הקריירה המקצועית שלהם בשנה האחרונה.
5 צפייה בגלריה
ביטקוין תמורת סמים
ביטקוין תמורת סמים
ביטקוין תמורת סמים
(צילום המחשה: Shutterstock)

עקץ פעמיים וחמק


חיים אליה הוא עורך דין מהרצליה המתעסק בתחום הפלילי, הלבנת הון ותעבורה והשנה ייצג לקוח שהפתיע לא רק אותו – אלא גם את התובעים, הבנקים הכי גדולים במדינה, בתי המשפט ואפילו את המשטרה.
עו"ד אליה: "הגיע אליי לקוח צעיר בן 22 מהרצליה, אזרח ישראלי־אמריקני וסטודנט ליחסים בינלאומיים. מסתבר שהזמין קוקאין באמצעות ביטקוין, ואז שילח את זה לישראל דרך הרשת השחורה. הכמות היתה גבוהה (לא לשימוש עצמי, ש.ש.), וכנראה שהחבילה עברה בידוק בכניסה לארץ והמשטרה עלתה על זה ועקבה לאן החבילה מגיעה - אלא שרק לאחר שלושה ימים נזכרה להוציא צו מעצר כנגד הלקוח שלי. הצלחתי לבטל את המעצר בשל 'התיישנות', או מה שנקרא - התנהלות חלם של גורמי החקירה. אמנם יכול להיות שהוא הזמין את הסמים, אבל בין זה שלקח את החבילה ועד שהגיעו לעוצרו – החבילה יכלה לעבור עשרות גלגולים, ולכן בית המשפט ביטל את התיק".

5 צפייה בגלריה
עו"ד חיים אליה
עו"ד חיים אליה
עו"ד חיים אליה
(צילום: פרטי)

זו נחשבת הצלחה?
"הצלחה מוחלטת, אלא שלאחר מספר חודשים אותו לקוח שוב חוזר למשרד שלי, הפעם באשמה אחרת לחלוטין... מסתבר שעבד בחברה בהרצליה. במשרדי החברה היה טלפון שמונח על השולחן, שדרכו היו מזמינים העובדים אוכל, עושים פרסום מקוון וגם חלק מהלקוחות היו משלמים על השירות בביט. מסתבר שאותו לקוח שלי היה לוקח את כספי הביט – ומבלי שידעו במשרד, משתמש בטלפון לגלגל את הביט הלאה ורוכש איתו ביטקוין, כך שאי אפשר לזהות את מקור הכסף או לאן נעלם".
"מי שפתח בחקירה הם שניים מהבנקים הגדולים בישראל, שהגיעו למשטרה בעקבות כסף ביט שנעלם. המשטרה הגיעה וחקרה את כל העובדים במשרד, ולקח זמן להבין עד שהבינו שהכסף הגיע מהטלפון של החברה. בסופו של דבר, עד שהגיעו ללקוח שלי – כבר לא הוגש כתב אישום, אבל אז הבנקים והחברה שבה עבד החליטו לתבוע אותו באופן אזרחי. הצלחתי להביא שבית המשפט יסכים שאם יודה באשמה, וייתן סכום לא מבוטל של 100 אלף שקל – יבוטל צו עיכוב היציאה מהארץ שלו. כל הצדדים היו הסכימו והיו מרוצים, בוטלו כל הצווים כנגדו, אבל אז הלקוח שלי עלה על מטוס וברח מן הארץ".
אז הלקוח התחמק?
"בסופו של דבר, הלקוח סחר בסמים – ולא נאשם בשל חוסר ראיות, גנב מאות אלפי שקלים מהחברה שבה עבד ומהבנקים, והצליח להתחמק תחת עיני בית המשפט ובעיקר חמק מרשויות המשטרה. אני לא מאמין שהוא יחזור לארץ בקרוב".

סיפורו הטרגי של החייל


עו"ד סיוון כהן היא מומחית למשפט פלילי מפתח תקוה, המייצגת מזה כ-15 נאשמים בעבירות חמורות, אלא שהשנה נגע לליבה תיק פשוט למדי, שנחל הצלחה מוחלטת - אך סופו היה עצוב במיוחד.
דניאל לוי ז"ל בן ה-19 מקרית מוצקין היה לוחם נח"ל ששירת בעזה. בזמן חופשתו הקצרה מצה"ל, נסע דניאל למשחק חוץ בנתניה של קבוצתו, הפועל תל אביב. דניאל הגיע עם אחיו לתחנת משטרת נתניה כדי להפקיד למשמורת את הרובה האישי של דניאל – כיוון שאסור להיכנס עם נשק לשטח המגרש. יומנאי המשטרה סירב, תוך שאמר שלפני משחקים לא ייקח נשק להפקדה, כי מי יודע כמה עשרות חיילים יבקשו זאת.

5 צפייה בגלריה
עו"ד סיוון כהן
עו"ד סיוון כהן
עו"ד סיוון כהן
(צילום: פרטי)

העניינים התחממו ובסופו של דבר בחרה משטרת נתניה לעצור את דניאל ואחיו, להביא אותם למחרת לבית משפט ואף לבקש את הארכת מעצרם בשלושה ימים בחשד לביצוע עבירות של הפרעה לשוטר במילוי תפקידו, העלבת עובד ציבור, תקיפת שוטר ואיומים.
עו"ד סיוון כהן מספרת: "את דניאל פגשתי לראשונה כשהוא מובא כעצור לבית משפט, בטענה כי תקף את יומנאי תחנת משטרת נתניה. שוחחתי עם דניאל וישר הבנתי שנעשה לו עוול גדול.
"דניאל היה באפטר קצר מהלחימה בעזה וביקש לצפות במשחק של קבוצה הכדורגל שכה אהב, ובהתאם לנהלים ביקש להפקיד את נשקו בתחנת המשטרה הקרובה, אך לא רק שסורב, אלא בוצע מעצר שווא בטענות חסרות בסיס".
איך הצלחת להגן על הלקוח שלך?
"למזלו של דניאל, הוא דאג לתעד את כל האירוע במכשיר הסלולרי שלו. בית המשפט בדק את הראיות, ולאחר מכן ביקר רבות את החלטת המשטרה לעצור אותו והורה על שחרורו המיידי. בית המשפט אף כתב: 'למרות התקופה המורכבת בה אנו מצויים, ועל אף ששוטרי ישראל עובדים לילות כימים למען בטחון הציבור, עליהם לפעול בשום שכל וברגישות... סיטואציה שלא הייתה צריכה לקרות".

5 צפייה בגלריה
דניאל לוי ז"ל
דניאל לוי ז"ל
דניאל לוי ז"ל
(צילום: באדיבות עיריית קרית מוצקין)

דניאל שוחרר, כאמור, ממעצר וללא כל כתב אישום, ומיד לאחר מכן חזר להילחם בעזה. אלא שבתאריך 10 במאי, 2024, נהרג דניאל בקרב בצפון רצועת עזה, עם עוד שלושה מחבריו מגדוד 931.
"מיד לאחר האירוע, דניאל חזר ללחימה כמו גיבור", מספרת כהן, "אלא שלאחר כארבעה חודשים נודע לי שנפל בקרב בזייתון. היה לי נורא לשמוע על נפילתו. התרשמתי ממנו כבחור צעיר ואינטליגנטי מאוד, שלא חשש לעמוד מול שוטרי התחנה ולבקש מהם למלא אחר הנהלים, בדיוק כמו שלא חשש להתמודד מול המחבלים שגדעו את חייו בעזה. יהי זכרו ברוך".

הנער שקיבל הזדמנות שנייה


עדי כהן היא עורכת דין בתחום הפלילי מחיפה. היא מספרת שהלקוח שנגע לליבה השנה היה נער בן 17, שכמו רבים בגילו חלם להתגייס ליחידה קרבית בצה"ל. "אולם, כפי שקורה לעתים", מספרת כהן, "החיים הסיטו את הנער הזה מהמסלול עליו חלם באופן מטלטל".

5 צפייה בגלריה
עו"ד עדי כהן
עו"ד עדי כהן
עו"ד עדי כהן
(צילום: פרטי)

הנער, בן לשני הייטקיסטים מרעננה, נתפס כשהוא חשוד כי סחר בסמים בבית הספר שבו למד. המשטרה פעלה במהירות וביצעה חיפוש בביתו, שככל הנראה העלה ראיות נוספות. בעקבות החיפוש, נעצר הנער, אלא לאחר מכן, הופעל לחץ אינטנסיבי על ידי כהן ומשרדה, שם הורה בית המשפט לשחרר את הנער למעצר בית.
"הנער עבר תהליך שיקום, שכלל טיפול ממושך מול שירות המבחן, והכל בשאיפה להספיק לצו הגיוס שלו", מספרת כהן, ומוסיפה: "התהליך לא היה פשוט עבורו, וכמובן שהיו עליות ומורדות, רגעים של תסכול ומשברים. אבל הצעיר הפגין נחישות ורצון אמיתי להשתנות. הוא הבין שזו ההזדמנות שלו לתקן את דרכיו ולחזור למסלול החיים שרצה".

קראו גם:

לאחר שמיעת כל הראיות והעדויות, ובהתחשב בתהליך השיקום שעבר הנער, בית המשפט קיבל החלטה על 'דרך טיפולית' לפי חוק הנוער. כהן מספרת: "בישראל, עבר פלילי יכול להשפיע באופן משמעותי על אפשרויות הגיוס, במיוחד כשמדובר ביחידות קרביות או תפקידים רגישים".
העובדה שהתיק הסתיים בדרך טיפולית ולא בהרשעה פלילית רגילה, אפשרה לנער להתגייס בסופו של דבר ליחידה קרבית – שם הוא משרת כיום.
"הסיפור הזה מדגים את הפוטנציאל העצום שיש בגישה שיקומית", אומרת כהן, "אנחנו צריכים לזכור שמדובר בבני נוער, שעדיין מעצבים את אישיותם ואת עתידם. לפעמים, מתן הזדמנות שנייה יכול לשנות למישהו את החיים".