ארגוני הפשע בנתניה קיבלו ארכת נשימה של עוד שנתיים עד לחזרתו של העבריין המקומי המפורסם והמשפיע - ריקו שירזי. זאת לאחר שוועדת השחרורים האריכה את מאסרו.
2 צפייה בגלריה
ריקו שירזי
ריקו שירזי
ריקו שירזי
(צילום: מוטי קמחי)
כבר למעלה מעשור שהעבריין הנתנייתי ריקו שירזי (60) יושב בכלא. מדובר במי שעושה רושם מטעה ביחס למידת מעמדו בעולם העברייני, כמי שהיה חורץ גורלות.
שירזי יושב בכלא כבר משנת 2011 ומרצה עונש של 11 שנים ושבעה חודשים. כעת, הוארך מאסרו ב-16 חודשים נוספים, בעקבות הרשעתו בסיוע לחיסולו של העבריין גיא יחזקאל בגרמניה לפני 19 שנים, בשנת 2003.
בזמן ששירזי החל לרצות בשנת 2011 עונש של 8 שנות מאסר על הלבנת הון של 14 מיליון שקל והוצאת חשבונות פיקטיביות בסך של 25 מיליון שקלים, הוגש נגדו בשנת 2015 כתב אישום נוסף במסגרת פרשת 512 שבמסגרתה נעצרו בכירי העבריינים בישראל.
כתב האישום הנוסף היה הפעם על כך ששירזי מימן את חיסולו של העבריין יחזקאל בגרמניה, והיה שותף בניסיון חיסולו של העבריין אסי אבוטבול בפראג באמצעות השלכת רימון יד לעברו ממנו הוא ואזרחים נוספים נפצעו.
על האירועים הללו נדון שירזי כבר בשנת 2017 לתשע שנות מאסר, אך הוא הגיע עם הפרקליטות להסדר טיעון מקל, במסגרתו 6.5 שנים מהעונש יהיו בחופף למאסר ה-8 שנים שהוא מרצה על הלבנת ההון, וכך יצא שנוספו לשירזי רק עוד שנתיים וחצי לערך, על חלקו בחיסול של יחזקאל ובנסיון החיסול של אבוטבול.
סופו של דבר, ששירזי מרצה בסך הכל עונש של 11 שנים ו-7 חודשים, והוא יושב בכלא כבר מחודש נובמבר 2011, ואמור היה כאמור להשתחרר ביולי הבא של שנת 2023, אך כעת הוארכה כאמור תקופת מאסרו.

2 צפייה בגלריה
המחשה
המחשה
שירזי היה מעורב בעבירות חמורות
(צילום: הרצל יוסף)

לדברי הפרקליטות, הסיוע של שירזי בחיסולו של יחזקאל בגרמניה נעשה בשעה ששירזי היה אסיר ברישיון. בשנת 1997 הוא הורשע על סיוע להריגה, ונדון ל-7.5 שנים, מהם הוא שוחרר 3.5 שנים קודם לכן בשנת 2001, בתנאי שלא יחזור לפשע למשך 3 שנים עד סוף שנת 2003.
אך בפרקליטות הבינו כאמור, כי בשנת 2003 שירזי כאסיר ברישיון, ביקש אישור לטוס לגרמניה לנסיעת עסקים. "נסיעת העסקים" הזו היתה כאמור במטרה להוציא לפועל את חיסולו של יחזקאל.
"שירזי ניצל לרעה את ההיתר שניתן לו ובמסגרתו טס לחו"ל במסווה של נסיעת עסקים, אז תיכנן וביצע את הסיוע להריגה של יחזקאל וקשירת הקשר לפגיעה באבוטבול", טענו בפרקליטות.
"אין מדובר בבחינת עונש שמוטל על שירזי, כי אם 'פרעון חוב' בלבד..ההחלטה להורות על ביטול תקופת השחרור כדי מחציתה, היא החלטה סבירה", הסבירו שופטי ועדת השחרורים שעשו שימוש במושגים מעולמו של שירזי כגון "פרעון חוב".
שירזי ועורכי דינו טענו שמדובר בשערורייה, שכן לדבריהם, הפרקליטות התחייבה בפניהם במהלך המו"מ על הסדר הטיעון בתיק של יחזקאל ואבוטבול, כי הם לא ידרשו את הפקעת החודשים בהם לא עמד שירזי בתנאים, וכעת הם נדרשים לדון בסוגיה הזאת.
קראו גם:
שופטי ועדת השחרורים דחו בבוז את דרישת שירזי לבטל את הארכת מאסרו והסבירו לו בצורה מסודרת, מדוע הוא לא זכאי לחסדיהם.
"השחרור המוקדם ניתן לשירזי בגין עבירה חמורה של ניסיון להרוג. גם העבירה שעבר בניגוד לתנאי השחרור היא עבירה חמורה של ניסיון להרוג.. ההקלה המסויימת, אין בה כדי לבטל לחלוטין את חובו של שירזי לחברה, בכך שזכה בשחרור מוקדם על תנאי, ובמהלכו עבר עבירה חמורה.
"כמו כן, לא ניתן לומר ששירזי שינה את דרכיו מקצה אל קצה. לראיה, בתקופת הביניים בשנת 2011, הוא הועמד לדין בגין עבירות כלכליות משמעותיות, ובשנת 2015 נגזרו עליו בגינן במסגרת הסדר טיעון, 8 שנות מאסר נוספות.
"מי שהפר את האמון שניתן בו בעת שחרורו המוקדם ועבר עבירה חמורה בזמן שחרורו המוקדם בגין עבירה חמורה ודומה, לא ראוי בדרך כלל ליהנות מהשחרור המוקדם, ועליו לשאת במלוא העונש שממנו שוחרר", קבעה הוועדה שהאריכה כעת לשירזי את תקופת מאסרו בעוד 16 חודשים נוספים.