חול המועד פסח כבר הגיע ואיתו גם הפקקים בשמורות הטבע ובדרך למוקדי הבילוי הפופלריים. במיוחד עבורכם קיבצנו מספר מקומות שכיף לבקר בהם וממש לא רחוקים מהעיר כדי שתוכלו לצאת מהבית בשעת בוקר סבירה ואפילו לחזור בזמן לארוחת צהריים עם הדודה.
16 צפייה בגלריה
הפארק האקולוגי בהוד השרון
הפארק האקולוגי בהוד השרון
הפארק האקולוגי בהוד השרון
(צילום: עיריית הוד השרון)
טיול סובב ירקון בין פתח תקווה להוד השרון ישנה נקודה נהדרת לשכשוך בנחל הירקון. המים מגיעים לאזור זה של הנחל היישר מהמעיינות של מקורות הירקון בראש העין ולכן אינם מזוהמים. הליכה של כמה מטרים מהחנייה ואתם על גדות נחל הירקון. אפשר להשתכשך במים הרדודים, לרדת במפל הקטן ואפילו לקפוץ ולהצטנן לתוך הנחל המשוקם. ישנו שביל להולכי רגל ואופניים, שביל מקסים ונגיש שעובר לאורך הנחל, ישנה אפילו נקודת חצייה של הנחל ואז תגלו עוד פינות שבהן ניתן לרדת לנחל או סתם לנוח לצידו.

16 צפייה בגלריה
נחל הירקון
נחל הירקון
נחל הירקון
(צילום: דימה מושקו)

16 צפייה בגלריה
ברכיה בנחל הירקון
ברכיה בנחל הירקון
ברכיה בנחל הירקון
(צילום: דימה מושקו)

כמה דקות נסיעה מבית לאה ואתם בפארק ארץ הצבי, במושב אלישמע פארק שיקומי לחיות בר. הפארק מקבל חיות פצועות מרשות הטבע והגנים ובית החולים לחיות בר בספארי, משקם אותם במטרה להחזיר את החיות חזרה לטבע. בפארק תפגשו תנים, זאבים, עופות מים, חיות משק, עופות דורסים, זוחלים, סוריקטות ועוד ועוד. בנוסף תמצאו בפארק פעילויות שונות, מתנפחים עם מים, פינות יצירה, באגי פדלים, מגרשי ספורט ועוד. כתובת: פארק ארץ הצבי. מושב אלישמע. פתוח בשבת - 09:00 עד 17:00. הביקור במקום הוא בתשלום.

16 צפייה בגלריה
המפל הנסתר
המפל הנסתר
המפל הנסתר
(צילום: דימה מושקו)

לאחר מכן, ניתן להגיע למפל הנסתר הידוע גם בשם מפל שרונית, בזכות קירבתו לקניון שרונים. מדובר בפיסת טבע חמודה עם מפל ובריכות רדודות, תחת עצי אקליפטוס, שנמצאת מעל נקודת המפגש של הירקון עם נחל קנה, באזור בו מי הירקון עדיין נקיים. מי המפל הם מי מעיינות טהורים שנובעים במקורות הירקון ולכן מותר ורצוי לטבול במי המפל ומי הבריכה שמעליו, אולם היות ונחל קנה מזוהם אין לרחוץ במים שאחרי נקודת מפגש שני הנחלים.
את הטיול המהנה ניתן לסיים בפארק הוד השרון. פארק גדול ומרשים שבמרכזו אגם אקולוגי גדול. בפארק תמצאו שבילי הליכה, תצפיות ציפורים על האגם.

גן הברון מנשה

אפילו כפר סבאים ותיקים מופתעים לגלות שמצפון לשכונת עליה קיים מקום מופלא וקסום, מלא בצמחיה אקזוטית, קקטוסים ועצים אדירים ושמו גן הברון מנשה. למרבה הצער הגן שהיה פעם מטופח ומרהיב הוזנח בשנים האחרונות, עקב סכסוכים בין בעלי השטח לעיריית כפר סבא וחלק מהצמחים האקזוטיים מתו או נגנבו. עדיין מדובר בפנינה ושריד יפיפה ומיוחד לעבר המפואר והמרתק של כפר סבא ואציליה. הגן שהיה בעבר פתוח לקהל סגור כעת וניתן לבקר בו רק בסיורים מודרכים. ב14 יתקיים אחד כזה, אז רוצו להכיר את פינת החמד הזו לפני שתעלם לטובת בניה ונדל"ן.

16 צפייה בגלריה
גן הברון מנשה בכפר סבא
גן הברון מנשה בכפר סבא
גן הברון מנשה בכפר סבא
(צילום: עדי אדר)

סידנא עלי

אחת מהנקודות המעניינות שנמצאות בשטח העיר, היא גן לאומי אפולוניה (תל ארשף), בקרבת חוף סידנא עלי - עיר נמל קדומה שיושבה לראשונה על ידי הפניקים במאה השישית לפני הספירה, כאשר ממצאים מצביעים על פעילות בה עד ימי הביניים. בגן לאומי אפולוניה יכולים המטיילים לבקר בחורבות העיר העתיקה ולהתרשם מהממצאים הארכיאולוגיים הניצבים על רקע הים הכחול והצמחייה הירוקה. בגן ישנם שבילים מעגליים שמובילים את המבקרים לנקודות התצפית המרהיבות, בליווי שילוט עם מידע אודות האתר. הגן נמצא תחת אחריותה של רשות הטבע והגנים, והביקור בו הוא בתשלום. כמו כן, כדאי לקבוע את הביקור מראש כדי להבטיח מקום ולקבל עדכונים.

16 צפייה בגלריה
אפולוניה
אפולוניה
אפולוניה
(צילום: יוגב עמרני)

16 צפייה בגלריה
אפולוניה
אפולוניה
אפולוניה
(צילום: צביקה טישלר)

גבעת הכלניות - אפשר גם אופניים

מי שיזדרז יוכל לנסוע לגבעת הכלניות, שנמצאת ליד הוד השרון ולהנות מהשאריות האחרונות של הפריחה החורפית לפני שהקיץ מגיע. פעם, הייתה שם מזבלה, אבל עכשיו הגבעה הקטנטנה מספקת מקום נחמד לפיקניק משפחתי, מרחב לילדים ואחלה של נוף. אפשר בהחלט להביא אופניים ולנסוע בשבילים בכיף. המבנה הנטוש היה אמור להיות בית ספר שמעולם לא קם- פרט מידע שישמח ילדים בגיל מסוים ובמרחק תוכלו להבחין בצמחיה של נחל קנה. מי שלא מעלה סלפי עם פסל האופניים לא היה שם באמת.

16 צפייה בגלריה
גבעת הכלניות
גבעת הכלניות
גבעת הכלניות
(צילום: ארכיון)

יער חורשים - טיול משפחתי

מי שמחפש מקום נחמד למסלול הליכה קצר, מקום לילדים להשתובב ואפשרות לשחרר כלב, אפשר לנסוע כרבע שעה ולהנות מיער חורשים ליד נירית או להרחיק עוד קצת וללכת לטיול באחד מיערות האורנים שקק"ל נטעה סביב כוכב יאיר-צור יגאל ולשלב עם קפיצה קטנה לאחת המסעדות בטירה, רק תיזהרו, כי אתם לא חובבי החמץ היחידים והן צפויות להיות עמוסות מאד.

16 צפייה בגלריה
יער חורשים
יער חורשים
יער חורשים
(צילום: קק"ל)

בכל מקרה מומלץ לגייס סבלנות כי גם מקומות קרובים עשויים להקשות עם פקקים בלתי צפויים (תזהרו מכביש 4 מדובר במלכודת!) או להיות עמוסים מהצפוי. תמיד תביאו איתכם כמה פירות לגיבוי.

16 צפייה בגלריה
יער חורשים
יער חורשים
יער חורשים
(צילום: גיל לרנר)

טיול ביער

יער נתניה-חורשת הסרג'נטים במזרח העיר נתניה (צמוד למכללת נתניה), מזמינה אתכם לבקר ביער אמיתי המהווה חלק בלתי נפרד מהיסטוריית המדינה. מה המסתורין מאחורי היער הזה? בתקופה בה שלטו הבריטים בארץ ישראל, נחטפו שני קצינים בצבא הבריטי על ידי האצ''ל שתלו את החיילים כנקמה על תליית שלושת לוחמי האצ''ל על ידי הבריטים.

16 צפייה בגלריה
חורשת הסרג'נטים
חורשת הסרג'נטים
חורשת הסרג'נטים
(צילום: Shutterstock)

להורים עם ילדים מומלץ להגיע עם מחצלת גדולה ואופניים ופשוט לטייל בקסם הריאה הירוקה המדהימה הזו, המשלבת בין עצי אקליפטוס, תבור ואורן, עולם שלם של פלא, כולל צמחים ובעלי חיים קטנים שהילדים ישמחו לגלות. בנוסף, במקום יש גן משחקים, עמדת תצפית ומתחם כלבים, כך שתוכלו להביא את חיות הבית שלכם לסיבוב.

16 צפייה בגלריה
חורשת הסרג'נטים. יער בתוך העיר
חורשת הסרג'נטים. יער בתוך העיר
חורשת הסרג'נטים. יער בתוך העיר
( צילום: גיא שחר)

בילוי בפארק

אם בא לכם לראות עופות מים כמו סופיות, טבלנים, אגמיות וברווזים מומלץ להגיע לפארק שלולית החורף שנמצא במזרח העיר, בסמוך ליער נתניה. זה המקום בו הטבע מתעורר בכל עונה לחיים וחושף צמחיה וחי ההופכים את חווית השהייה במקום לתופעה שאסור לפספס. המלצה שלנו, אתגרו את הילדים להקשיב לקולות החיות ולזהות את הצפרדעים, ציפורים ורחש הדבורים שמייצרים ביחד קונצרט מהטבע. בפארק יש גם מתקני עץ מאתגרים לילדים עם מבחר אטרקציות שכוללות טיפוס, גלישה, גשרים תלויים ובתי עץ. בנוסף יש במקום מרחבי דשא ירוק, שולחנות פיקניק מוצללים, מתקני כושר וסקייטפארק. לקינוח מומלץ לעלות על גשר השמורות שמעוצב באופן ייחודי ומחבר בין הפארק לשמורת האירוסים. מהגשר ניתן לתצפת על השמורה ועל חוף פולג.

16 צפייה בגלריה
פארק השלולית
פארק השלולית
פארק השלולית
(צילום: רן אליהו)

פיקניק משפחתי

גשר הצבים על נחל אלכסנדר הוא המקום המושלם לפיקניק משפחתי המשלב טיול אופניים וחיבור אמיתי לטבע. מה מחכה לכם שם? כרי דשא, עמדת תצפית בנויה מעץ, צבי מים ענקיים והרבה צל הודות לעצים הפזורים בכל פינה סביב הנחל. זאת ועוד, להורים עם ילדים קטנים כדאי לבחור בפינה מוצלת בסמוך לגן המשחקים במקום, ולהוסיף לאריזה של המחצלת והממתקים גם מנגל ובשר, כי במקום מותר להדליק אש.

16 צפייה בגלריה
גשר הצבים בנחל אלכסנדר
גשר הצבים בנחל אלכסנדר
גשר הצבים בנחל אלכסנדר
(צילום: איציק בוסקילה)

בריכת חורף בלב השרון

בסמוך לכביש המחבר בין עין שריד לבין עין ורד היתה מחפורת ישנה שנוצרה כתוצאה מגנבת קרקע מתמשכת. גזל הקרקע הופסק זה לא כבר, אך השטח הוזנח, פסולת בניין הושלכה בו, ומינים פולשים השתלטו עליו. למרות כל הקשיים, בשטח שרדה צמחייה ייחודית לשרון, שרקרקים מקננים על המצוק התלול ומאורות של תנים ושועלים נחבאות מבין העשבים הגבוהים.

16 צפייה בגלריה
בריכת החורף
בריכת החורף
בריכת החורף
(צילום: אסף פרידמן)

היחידה לאיכות הסביבה במועצה האזורית לב השרון החליטה לשלב את השטח במסדרון אקולוגי של פרויקט "חקלאות תומכת סביבה" ובפרויקט שבילי האופניים "דרך הלב". בשלב ראשון נחפרה בריכת החורף בנקודה הנמוכה ביותר בשטח כיום. הבריכה הינה אחת מתוך מערך הידרולוגי ייחודי אשר מטפל בעוצמת זרימת המים במקור ומחדיר מים אל מאגר מי התהום בסופו. בריכת (שלולית) חורף היא גוף מים עונתי, הניזון בעיקר ממי גשמים או הצפות של נחלים. בריכות החורף מתייבשות בקיץ ומהוות מערכות אקולוגיות ייחודיות המאוכלסות על ידי מיני צומח וחי שונים המאפיינים את אזורנו חלקם נדירים ומיוחדים.
בשטח האתר סולקו מיני הצומח הפולשני ופסולת הבניין לאתר מוסדר, והקרקע הוכנה לשיקום הצמחיה. מתמחי ארץ ישראל מקריית חינוך דרור זרעו במקום מעל 40 מינים של פרחי בר ביניהם גם מינים בסכנת הכחדה, טמנו מאות פקעות ולמדו על בתי הגידול של בריכת החורף ואדמות החמרה הנעלמות. שיפוע מתלולי קירות המחצבה מותנו כדי לאפשר נטיעת קבוצות עצים מקומיים, עצי בוסתן ושיחים.
שבילי "דרך הלב", רשת שבילי האופניים של לב השרון החוצה את האתר מצפון לדרום מוגדרת חניה ועצירה לרוכבי האופניים. שבילי הולכי הרגל מאפשרים למטיילים מעבר בין בתי הגידול ונקודות העצירה. בנוסף שביל דק צף ממוקם בסמוך לבריכת החורף, שביל זה יאפשר נגישות לבריכת החורף בה ניתן לצפות במופע מרהיב של מיני דו־חיים אשר משגשגים בעונה זו. החל מעונת החורף ועד לסוף האביב ניתן להגיע ולצפת בפריחה מרהיבה של כלל המינים, מגוון בעלי חיים המאפיינים את בית הגידול המיוחד הזה ומיני עופות מים.
אז איך מגיעים? בווייז למושב עין שריד. לאחר הפנייה כ־300 מטר מצד ימין (דרום) פנייה ימינה לרחבת כורכר. יש להמשיך עם דרך הכורכר מזרחה עד לחניה המסודרת.

גבעת הצבעונים

למרות שהיא מתויגת כ"שמורה עירונית", אזור שיש להשאירו על כנו ולא לבנות עליו, גבעת הצבעונים כמעט ואינה מוכרת למטיילים בעיר ומחוצה לה. הגבעה המתפרסת על שטח של כ־100 דונמים בבית אליעזר, לא זכתה למעמד של אטרקציה כמו למשל פארק נחל חדרה, יער חדרה או פארק השרון, ומתי מעט יודעים על קיומה.

16 צפייה בגלריה
גבעת הצבעונים
גבעת הצבעונים
גבעת הצבעונים
(צילום: אלעד גרשגורן)

חיליק מדור חיים, חוקר תולדות חדרה, גילה את הפנינה ב־1980: "השטח ממוקם בין פרדסים, ככה שאף אחד לא נכנס לשם, חוץ מעובדי החקלאות והפרדסנות שלא ייחסו חשיבות רבה לצמחייה במקום. הייתי המום מיופיו של המקום והצמחים הייחודיים. שמרתי את זה בלבי מהסיבה הפשוטה שחששתי שמא יתחילו להביא טיולים למקום ואז ידרסו ויהרסו את הצמחייה שם", הוא מספר.
חוץ מפריחת הצבעונים, צומחים במקום עוד שלל צמחים מיוחדים כמו 'תלתן דו־גוני', שעלי הכותרת שלו הם סגולים ולבנים, והתורמוסים שגדלים בגבעה יוצרים מרבד סגול לבן עוצר נשימה.
"הסיבה שבחדרה יש לנו שמורות עירוניות כאלו מרהיבות, היא שבכל מקום בארץ הכל נהפך ל'שלמת בטון ומלט' ופה העיר גדולה בשטחה, ולכן עוד נותרו בה פנינים כאלו של צמחיית בר טבעית", מסביר מדור חיים. "חשוב שהציבור יידע על גבעת הצבעונים כדי לשמור עליה מהרס ובנייה".
אז איך מגיעים? מרחוב לויטס בבית אלעזר, שם יש גן ציבורי קטן, ולידו שלט גבעת הצבעונים.