חיים בסידן מי שנחשב למלך האופניים של נתניה נפטר בגיל 84 ממחלה קשה.
3 צפייה בגלריה
חיים בסידן ז"ל
חיים בסידן ז"ל
חיים בסידן ז"ל
(צילום: פרטי)
"קשה לי לדבר עליו בזמן עבר'', מספרת בתו מזי. "אנחנו עדיין בשוק שהוא נפטר. זה ייקח לנו זמן לעכל. אבא היה אדם כל כך דומיננטי וכריזמטי והיה נוכח מאוד בחיים של כולנו. לפני תשעה חודשים הוא חלה בסרטן ואושפז בגלל ההחמרה במצבו. ידענו שהמצב לא טוב אבל זה עדיין מאוד קשה עכשיו כשהוא לא פה. זה עדיין לא נתפס. זה מאוד קשה לחזור לעבוד בידיעה שהוא איננו".
בסידן, שהלך לעולמו בשבוע שעבר, עלה ממרוקו בשנות ה-60 של המאה הקודמת וייסד בנתניה את החנות הראשונה לאופניים לפני כ-60 שנה. הוא הכיר לתושבי נתניה את המותג BMX ונחשב לאורך השנים וגם כיום לחלק בלתי נפרד מנוף ילדותם של נתנייתים רבים, שחלקם מגיעים כיום לקנות בחנות עם נכדיהם. עם השנים החנות הפכה לרשת עם סניפים בנתניה, הרצליה ובפתח תקוה, וילדיו, מורדי ומזי, החלו לעבוד בה. כיום מורדי מנהל את הרשת.

3 צפייה בגלריה
חיים בסידן ז"ל
חיים בסידן ז"ל
חיים בסידן ז"ל
(צילום: פרטי)

"אבא שלי התחיל את העסק בשנת 1964 עם חנות קטנה ברחוב פינסקר בעיר בה מכר ותיקן אופניים ועם השנים היא הפכה לרשת", מספר בנו מורדי. "אבא ממש הפך לדמות מאוד מוכרת בעיר. אני זוכר שכבר בתור ילד אנשים טעו לחשוב שלאופניים קוראים בסידן ולא BMX כי אבא שלי היה אז היבואן היחיד והוא גם קרא לעסק בסידן על שם המשפחה שלו ומאז זה מותג. אנשים אמרו בגאווה יש לי אופני בסידן".
מורדי מספר שהוא ממש נולד לתוך ניהול העסק. "הייתי מגיע כל יום אחרי בית הספר לעזור. אם זה לפרק קונטיינרים, לסדר סחורה ולתקן אופניים. ממש למדתי ממנו הכל. זה היה סוג של מסלול שנכנסתי אליו".
מה אתה הכי זוכר ממנו?
"שהוא היה צנוע בצורה חריגה. ממש איש עבודה. אני גם זוכר שכל שנה לפני יום כיפור אבא היה מביא סחורה במיוחד, ממש הביא כמות גדולה, ואני והחברים שלי היינו באים לעזור לו לפרוק את הכל. אנשים כל החודש הזה שלפני יום כיפור היו ממלאים את החנות. ממש חיכו פה בחוץ בתור. זה היה מטורף".
מורדי מספר שלימים השם בסידן הפך למותג ואביו אף זכה בתואר "צדיק". "בשנת 2017 הוא גם קיבל מדליה מחיים הכט בתוכנית 'יצאת צדיק'. אבל הוא לא היה צריך את ההוכחה הזו. כל מי שהכיר את אבא שלי ידע איזה איש טוב הוא, אבל ברור שזה גרם לו לגאווה".

3 צפייה בגלריה
חיים בסידן ז"ל עם בני משפחתו
חיים בסידן ז"ל עם בני משפחתו
חיים בסידן ז"ל עם בני משפחתו
(צילום: פרטי)

קראו גם:

"הוא היה איש מיוחד, מצד אחד מצחיק ומצד שני מאוד רציני", מספרת הבת מזי, עובדת סוציאלית בהכשרתה, על אביה. "אנשים אהבו אותו. הוא הגיע לישראל לבד ממרוקו, שם הוא עבד כמנהל חשבונות. בארץ הוא עבד בהתחלה בבית אריזה ובמפעל בטון ולבסוף הוא החליט לקנות את חנות האופניים שבה עבד סבא שלי מרדכי. ברגע שהוא נכנס לעסק כעצמאי הוא ממש השקיע את עצמו בעבודה. עבד כל יום מחמש בבוקר ועד הלילה, לפעמים עד תשע ואפילו עשר בלילה. הוא היה איש של עבודה".
איך הלקוחות הגיבו כששמעו על מותו?
"בהלם. הרבה אנשים הכירו אותו בעיר. אנשים עדיין מספרים לי על האופניים הראשונים שהם קנו אצלנו בחנות ברחוב פינסקר לבר מצווה או ליום הולדת. הם מספרים על ההתרגשות שהיתה להם מזה שיש להם אופני בסידן. חלק מגיעים לפה עם הילדים שלהם או הנכדים בשביל לרכוש אופניים חדשים ומספרים לילדים שגם להם קנו פה אופניים. אבא שלי הוא חלק מזיכרונות הילדות של אנשים רבים בנתניה. הוא ממש גידל דורות של רוכבים שקנו אצלו אופניים".
בסידן ז"ל השאיר אחריו אישה ג'קלין ושלושה ילדים (מורדי, מזי ורחל). יהי זכרו ברוך.