הקרקס המסורתי של "טבת סרטים" שפקד את נתניה בכל שנה במשך עשור וחצי והיה אמור לפעול בימים אלה, פורק וביטל את כל המופעים המתוכננים בעיר לאחר שעיריית נתניה דרשה ממנו להמציא היתר בנייה לקרקס למרות שלא מדובר במבני קבע.
1 צפייה בגלריה
הקרקס בנתניה, בעבר. "היה לנו שיתוף פעולה נדיר עם תושבי העיר"
הקרקס בנתניה, בעבר. "היה לנו שיתוף פעולה נדיר עם תושבי העיר"
הקרקס בנתניה, בעבר. "היה לנו שיתוף פעולה נדיר עם תושבי העיר"
( רענן כהן)
השנה הקרקס היה אמור לקום בסימן 'קרקס קולומביה', לאחר שהציג בשנים קודמות קרקסים שונים כמו מדראנו ושנגחאי. בעלי חברת "טבת סרטים" המפעילה את הקרקס, שהיה מתוכנן לקום סמוך לחורשת הסרג'נטים בקריית השרון כמדי שנה, הבטיחו לא לחזור יותר לנתניה לעולם.

הליך מזורז

"למרות המצב הקשה, הקרקס החליט שהוא מגיע השנה לנתניה, ובחר כמו בכל שנה לתרום כמות כרטיסים מסוימת לקהילה כמו שהם עושים תמיד", מספר גורם המעורב בנושא, "יש ועדת מכרזים לעירייה, שמתכנסת כל שנה ומאשרת פסטיבלים ואירועים.
"הוועדה אכן אישרה את הקרקס, ולא העלתה שום הערה לגבי דרישה חדשה של מהנדס העיר להיתר בנייה, ופתאום - היא עלתה. הדרישה הזאת היא הזויה, היא לא דרישה שמבקשים מהם בשום מקום שהם מגיעים אליו בישראל.
יענקל'ה נאמן: "ניסיתי בכל דרך. הבאתי מודד. המהנדס שלי הגיש בקשה, למרות שזה לא הגיוני. אמרתי 'יאללה, נלך איתם'. עשינו תוכנית. החתמנו את כולם. בסוף קיבלנו סירוב בגלל שלא הגשנו היתר בנייה קבוע אלא חריג"
"היתר בנייה זה הליך די ארוך, ולא קשור למה שקורה בקרקס. זו הקמת אוהלים. נעשתה פנייה לגורמים בעירייה, שביקשו שיעשו הליך מזורז להיתר זמני. בקרקס עשו את ההליך הזריז, הגישו את כל מה שביקשו, ואחרי כמה ימים שזה מתנהל, זה בכל זאת לא הצליח. זה גול עצמי לעיר ולעירייה. זה ישליך על הרבה מופעים אחרים שלא יגיעו לפה.
"הם חברי ארגון האמרגנים בישראל. אם היה מדובר בעבריין, ניחא. אם היה מדובר ברשלנות, ניחא. אבל מדובר פה במשהו אחר לגמרי. שבוע לפני שהם הגיעו לנתניה, הקרקס היה שבועיים בחולון בהופעות הרצה. ומי שזוכר, בחולון קרסו שני בניינים, ובכל זאת מהנדס העיר אישר אותם ונתן להם רישיון בלי היתר בנייה.
קראו עוד>>>
"זה עצוב כי הם גם קרקס שכל הזמן תורם לקהילה, יש המון כרטיסים שניתנים במתנה לאוכלוסיות מסוימות בנתניה. עכשיו בגלל הביטול, מאות ילדים בעלי צרכי מיוחדים לא יזכו לראות את הקרקס השנה".

רומן ארוך

"בתחילת המגפה, כענף התרבות והבידור חטפנו את המכה הקשה מכולם", אומר דורון עציוני, אחד השותפים בחברת 'טבת סרטים' האחראית על הקרקס. "היינו הראשונים שנסגרו והאחרונים להיפתח. אחרי הפסדים של מיליוני שקלים, ניסינו לחזור לתלם.
"לקחנו את כספי ההלוואה שהמדינה נתנה לנו, חשבנו לאן נלך כתחנה ראשונה להרים קרקס, ורצינו ללכת לנתניה. מהיום שפתחנו את מפעל הקרקסים שלנו לפני 15 שנים, היו שלוש ערים שלא פסחנו עליהן - נתניה, באר שבע וחיפה. יש לנו רומן עם נתניה ברמת הקרקס. הופענו בשלולית, בפולג, ובשלב מסוים עברנו לקריית השרון סמוך לחורשת הסרג'נטים, שם הייתה לנו עדנה שבע שנים. היה לנו שיתוף פעולה נדיר עם תושבי העיר, והיה לנו קשר קהילתי שלא היה לנו בשום מקום אחר.
"אחרי שהוצאנו את הקרקס לעשר הצגות הרצה ללא פרסום בחולון, ותכננו לפתוח את סיבוב ההופעות של הקרקס עם קמפיין גדול, שעלה המון כסף, בנתניה, הגיעה הדרישה הבלתי הגיונית בעליל, שלא שמעתי עליה בחיי. לעשות היתר בניה לאוהל, שהיה פה לפני שנתיים, שלוש, ארבע שנים. פתאום אנחנו, אלה שחטפו מהקורונה וכמעט מתו, אותנו העירייה תחייב לעשות דברים שלא נשמע בעולם הזה? הרבה אנשים ניסו לעזור, אבל כנראה שאין מול מי. כתבנו מכתבים.
"פנינו לבית המשפט. אנחנו נתבע את עיריית נתניה, זה ייגמר בבית משפט, על עוולה שכזאת, לפחות ננסה להחזיר חלק מהכסף שאיבדנו. נאבדו חצי מיליון שקלים לפחות בנזק ישיר, שזה בלי הנזק העקיף".
יש סיכוי שתחזרו לנתניה?
"לא. הבנו שאין עם מי לדבר. אנחנו הקדמנו את המופעים בחיפה, ועוזבים את נתניה. לראשונה ב-15 שנות הקריירה שלנו, אנחנו עוזבים עיר מבלי להופיע. פעם ראשונה שבא מהנדס גיבור ומנצח אותנו. ולמה? מה הוא השיג לתרבות בנתניה? להנדסה? אם מישהו יסביר לי, אני אודה לו".
עציוני: "לראשונה ב-15 שנות הקריירה שלנו, אנחנו עוזבים עיר מבלי להופיע. פעם ראשונה שבא מהנדס גיבור ומנצח אותנו. ולמה? מה הוא השיג לתרבות בנתניה? להנדסה? אם מישהו יסביר לי, אני אודה לו"
"ניסיתי בכל דרך. כשאמרו לי 'תעשה היתר בנייה', פניתי לכל האנשים. הבאתי מודד. המהנדס שלי הגיש בקשה, למרות שזה לא הגיוני", מוסיף יענקל'ה נאמן, שותפו של עציוני. "אמרתי 'יאללה, נלך איתם'. עשינו תוכנית. החתמנו את כולם.
"בסוף קיבלנו סירוב בגלל שלא הגשנו היתר בנייה קבוע אלא חריג, למרות זה מה שביקשו מאיתנו. אני יכול להגיד בוודאות שלעולם לא נחזור לעיר הזאת. אלפי כרטיסים נמכרו, אנחנו נחזיר לכולם את כספם, ונשמח לראות אותם בכל מקום אחר. הקהל הנתנייתי הוא היחידי שלא אשם בכלום".

תגובת העירייה: "מידת הזהירות הסבירה"

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "העירייה נהגה על פי הדין, על פי ההיגיון ועל פי מידת הזהירות הסבירה הנדרשת מרשות ציבורית אחראית, במיוחד אחרי האירועים האחרונים במדינה, בהם התרחשו אסונות כבדים ביותר במקומות בהם לא הוצאו כל האישורים הנדרשים על פי חוק.
"מהנדס העיר נתניה דרש היתר בנייה כתנאי להקמת אוהל הקרקס, מאחר ואלו דרישות החוק. הפטור מהוצאת היתר בניה חל לגבי מבנים ארעיים שגודלם עד 50 מ"ר, ובטח שאינו חל לאוהל שגודלו כ-1100 מ"ר, האמור להכיל בתוכו טריבונות שעליהם יישבו כ-1000 איש, ילדים ומבוגרים.
"דרישת מהנדס העיר הובאה לידיעת החברה המפעילה את הקרקס כאמור עוד בשנת 2019. לא התקיים מכרז, אלא פורסם קול קורא לצורך מתן פטור ממכרז על סמך היות החברה ספק יחיד, ובקול הקורא נכתב במפורש כי על החברה להמציא את כל האישורים הנדרשים על פי חוק.
"מהנדס העיר הודיע לחברה כי הוא יפעל בהליך מזורז של הוצאת היתר בניה ברשות רישוי, ואף העמיד לצורך הענין צוות מיוחד שאמור היה לטפל בהוצאה מהירה של היתר בניה.
למרות ההתגייסות מצידה של העירייה, אנשי המקצוע מטעם החברה המפעילה את הקרקס לא שיתפו פעולה ולא סיפקו את כל החומר הנדרש כדי להביא העניין בפני רשות רישוי עוד השבוע.
"למרות שהחברה ידעה כבר ביום 5.10 כי היא זכתה בקול הקורא שפורסם, היא המתינה עד להגשת הבקשה לרישיון עסק עד ליום 27.10, ורק אז הוזכר לה כי עליה להוציא היתר בניה.
"מכאן שגם הבקשה לרישיון עסק הוגשה באיחור ניכר: במסגרת בקשה זו, שאותה הגישה החברה מדי שנה, יש צורך בקבלת אישורים מן המשטרה ומכיבוי אש, ועל פי חוק לכל אחד מן הגופים הנ"ל יש 30 יום להגשת תשובתם, כך שהחברה מראש הגישה את בקשתה לרישיון עסק באיחור ניכר, וכעת היא מחפשת מישהו להאשים אותו".
לעדכונים: חדשות נתניה