עמותת "נגישות ישראל" וארגון "בצלמו" קוראים לראש עיריית נתניה מרים פיירברג־איכר להנגיש את בתי הכנסת בעיר לבעלי מוגבלויות ולקשישים. לטענת העמותה, מעל 90 אחוז מן המבנים אינם מונגשים לאוכלוסיות אלו.
במכתב של עמותת "נגישות ישראל" וארגון "בצלמו" לראש העירייה נכתב:
"הרוב המוחץ של בתי הכנסת העירוניים והפרטים אינם נגישים כלל וכלל לציבור התושבים עם מוגבלות והקשישים. ציבור זה נתקל בקשיים ובחסמים לבוא להתפלל בימי חול, שבתות וחגים. חוסר הנגישות פוגע גם בעת שמחות, כגון עליית הבן לתורה, וגורם לעוגמת נפש מרובה למשפחות עם אנשים בעלי מוגבלות כזאת או אחרת".
1 צפייה בגלריה
עו"ד אברהם רואש. "לאפשר לכל אדם להתפלל בבית הכנסת"
עו"ד אברהם רואש. "לאפשר לכל אדם להתפלל בבית הכנסת"
עו"ד אברהם רואש. "לאפשר לכל אדם להתפלל בבית הכנסת"
(צילום: אסף פרידמן)
במכתבם ציינו כי ראש עיריית תל אביב רון חולדאי הכריז על הקמת קרן עירונית שתפעל בשיתוף עם המועצה הדתית להנגיש את בתי הכנסת בעיר תל אביב בשיתוף גבאי בתי הכנסת. בעמותות מקווים לאימוץ יוזמה דומה בנתניה.
"החגים כבר בפתח וזה הזמן לדאוג שבחג הקרוב כולם יהיו חלק מהקהילה. יש לפעול לתהליך מסודר של הנגשת בתי הכנסת המובילים לעדות השונות בעיר, תוך שימוש במימון תחזוקה מתקציבי המועצה הדתית, בתקצוב העירייה, בגיוס תרומות וכל אמצעי אחר שברשות העירייה. לא ייתכן שתימנע מציבור הקשישים והאנשים עם מוגבלות הגעה והשתתפות בבתי הכנסת. לא ייתכן שבתי הכנסת לא יהיו נגישים בישראל", הוסיף יובל וגנר, יו"ר "נגישות ישראל".
יו"ר "נגישות ישראל": "החגים כבר בפתח וזה הזמן לדאוג שבחג הקרוב כולם יהיו חלק מהקהילה. יש לפעול להנגשת בתי הכנסת המובילים לעדות השונות בעיר"
אברהם רואש, עו"ד בעל תואר שני במשפטים ותעודת מגשר, בן 43, תושב נתניה, הוא נכה הסובל משיתוק מוחין. "בעשרים השנים האחרונות הקדשתי מזמני לטובת הנגשת בתי הכנסת והשירותים הדתיים ככלל לתושבי העיר", הוא מספר.
"אני בוגר ישיבת הסדר ומנהל אורח חיים דתי. מבחינתי ההגעה לבית הכנסת חשובה יותר מיציאה למקומות בילוי. זה אומר עבורי היכולת להגיע אירוע משפחתי, בר מצווה או שבת חתן. כאשר אתה חבר בקהילת בית כנסת אתה למעשה חבר בקהילה ששייכת לעולם הרוחני שלך, וכשאין נגישות מנתקים את האדם הנכה מיצירת קשר עם אנשים ששותפים לראיית העולם שלו. כשאנחנו לא יכולים להכיל את האדם השונה, קשה לבוא לבורא עולם ולדרוש, תן לי את מה שאני צריך. חשוב לאפשר לכל אדם בקהילה להגיע ולהתפלל בבית הכנסת".
עמותת "נגישות ישראל" הוקמה כדי לקדם את הנגישות בישראל ועל ידי כך לשפר את איכות חייהם של בעלי המוגבלויות ולשלבם בחברה בשוויון, בכבוד ובעצמאות. העמותה היא הארגון היחיד מתוך עשרות ארגוני נכים בישראל שממוקד בנושא הנגישות בלבד. העמותה פועלת למען כל סוגי המוגבלויות (פיזיות, ראייה, שמיעה, נפשיות ושכליות) ובכל תחומי החיים.
"בצלמו" הוא ארגון הפועל לשמירה על זכויות האדם.
מהעירייה נמסר: "המכתב התקבל בעירייה ויינתן מענה".