מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הגישה היום (ב') כתב אישום לבית משפט השלום בנתניה נגד מיכאל זייצב, תושב נתניה בן 23, בגין סחר בתוכנת כופר (Ransomware) בטלגרם, וכן עבירות נוספות של סחר בסמים מסוכנים בטלגרם, החזקת כלים לשם מסחר בסמים והחזקת שטרות מזויפים.
1 צפייה בגלריה
נעצר בחשד
נעצר בחשד
הצעיר הואשם בסחר בסמים מסוכנים בטלגרם,
(צילום המחשה: shutterstock)
על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד עמוס איתן, במהלך החודשים דצמבר 2020 וינואר 2021 הפעילה יחידת הסייבר בלהב 433 שבמשטרת ישראל שוטר סמוי, שמטרתו הייתה לנהל קשר עם סוחרים בתוכנות כופר ובתוכנות בלתי-חוקיות אחרות בטלגרם. בעקבות זאת, נוצר קשר בין השוטר הסמוי לבין הנאשם, ובמסגרת פעילות זו עלה בידי המשטרה להוכיח שתי מכירות של תוכנת הכופר בתמורה ל-500 דולר אמריקני לכל עסקה. התשלום הועבר לידי הנאשם בביטקוין, לבקשתו, וזאת על מנת להסוות את זהותו כמקבל התשלום. תוכנת הכופר שנמכרה על-ידי הנאשם אפשרה ליצור קובץ הצפנה אשר יישלח לקורבן, ולאחר פתיחת הקובץ יוצפנו כלל הקבצים במחשבו של הקורבן, עד לקבלת מפתח ההצפנה מטעמו של התוקף.
קראו גם:
התוכנה אפשרה גם לבחור אילו סוגי קבצים יוצפנו במחשבו של הקורבן, ויצרה באופן אוטומטי מכתב כופר בכל אחת ואחת מתיקיותיו של הקורבן במחשב. במהלך ההתכתבות של השוטר הסמוי עם הנאשם, הבהיר הנאשם לשוטר הסמוי כי התוכנה הנמכרת יכולה להצפין בצורה חזקה את הקבצים במחשבו של הקורבן, כך שהוא לא יוכל לפתוח את הקבצים מבלי לקבל את מפתח ההצפנה מטעם התוקף.
בנוסף, הנאשם הציע למכירה סמים בקבוצות שונות בטלגרם, ובמספר הזדמנויות מכר קנאביס. כן החזיק בביתו סמים בכמות שלא לצריכה עצמית, כלים המשמשים להכנת סמים מסוכנים ושטרות מזויפים בהיקף של 6,400 שקלים. עם הגשת כתב האישום, הוגשה גם בקשה לעצור את הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים נגדו.
במחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה הדגישו כי "הפעילות של השוטר הסמוי הצליחה להאיר בזרקור על פעילות המכירה והקנייה של תוכנות כופרה ונוזקות בטלגרם, פעילות שחשיפתה קשה באופן מיוחד לנוכח העובדה שהחשודים פועלים באמצעים שונים להסוואת זהותם ולהסוואת התשלומים שהם מקבלים בתמורה לפעילות האסורה".