זה הולך להיות מאבק קשה. מהצד האחד: עיריית נתניה מעוניינת מאוד לקדם הקמת מרינה. מהצד השני: פעילי סביבה ותושבים, שטוענים כי מרינה תיקח חלקים מחופי הים ותפגע קשות בערכי הטבע. ושיאו של המאבק יגיע בתחילת השבוע הבא.
3 צפייה בגלריה
רצועת החוף בנתניה בה מתוכננת לקום המרינה
רצועת החוף בנתניה בה מתוכננת לקום המרינה
רצועת החוף בנתניה בה מתוכננת לקום המרינה
(יאיר שגיא)
בוועדת המשנה לנושאים תכנוניים עקרוניים (ולנת"ע) במינהל ייערך דיון מכריע בנושא. בין היתר ידונו בשאלת הקמת מרינות בנתניה וכך גם בעיר חדרה. בשנים האחרונות, גיבש מינהל התכנון תוכנית מתאר ארצית למעגנות בחופי ישראל ובמסגרת זו הועלתה הדרישה לקדם שש מרינות חדשות בחופיה של ישראל, מתוך רצון לספק פתרונות לביקוש הגובר לעגינת יאכטות.
בנתניה, המרינה מתוכננת לקום למרגלות הר הזבל בדרום העיר. המרינה בחדרה מתוכננת לקום בין חוף כפר הים לחוף הדייגים. על פי גורמים הבקיאים בסוגייה, ראש העירייה, מרים פיירברג־איכר, מפעילה מכבש לחצים על מנת לאשר מרינה בעיר.

מנוף כלכלי

אלא שבעירייה חוששים כי עמדת הוועדה היא לא לאשר מרינה בנתניה, ופיירברג־איכר הפעילה לאחרונה לחצים כבדים על מנת שההחלטה תשתנה. גורמים בעירייה הסבירו כי בשבוע האחרון הוגברו הלחצים מצד ראש העירייה כדי שבדיון הקרוב התוכנית תאושר. בנתניה רואים בהקמת מרינה מנוף כלכלי חשוב ומציינים כי "בכל עיר תיירות רצינית בעלת חוף יש מרינה. גם בנתניה צריכה להיות מרינה".
המרינה היא חלק מתוכנית "תמ"א 13/6 — חופי נתניה". מדובר בתוכנית מהותית ונרחבת, הכוללת אפשרות לבניית מרינה בנתניה, וגם מבנים אחרים (מלונות, מסעדות וכדומה) על חולות הים, במרחק מטרים ספורים מקו המים.
3 צפייה בגלריה
פיירברג- איכר. העירייה מעוניינת לקדם
פיירברג- איכר. העירייה מעוניינת לקדם
פיירברג- איכר. העירייה מעוניינת לקדם
( ריאן)
בעירייה הסבירו השבוע כי: "לנתניה שהוגדרה מיום היווסדה כעיר תיירות חובה לאשר מעגנה, כפי שקיימת בכל עיר תיירות בעולם. חשיבות המעגנה היא במיצובה של נתניה כעיר תיירות וכתמריץ לבניית בתי מלון עתידיים שאמורים לקום ברחבי העיר. חשיבותה של המעגנה היא בעיקר בתרומתה לחינוך הימי, שכן סביב המעגנה מתרחשת פעילות עצומה של בני נוער המתמחים בכל סוגי הספורט הימי.
קראו עוד>>>
"מעבר לתחביב ולידע, המקום יהווה בילוי לנוער ועל החשיבות של העסקת בני נוער בפעילות ספורטיבית-חינוכית, אין צורך להכביר במילים. המעגנה גם מושכת אליה תיירים המגיעים באמצעות ספינות ואלה מהווים כוח קנייה עצום לרווחת הסוחרים בעיר.
"לצערנו הוועדה הארצית מנסה להוביל מהלך של ביטול סימון מיקומי המעגנות שאושרו על יד הוועדות המקצועיות ב – 1983 ו-2000".
בעירייה אף אישרו את הלחצים שמפעילה פיירברג־איכר: "ראש העירייה קיימה השבוע פגישה עם שרת הפנים איילת שקד ועם ראש מינהל התכנון במשרד הפנים, דלית זילבר, שביקרה בעיר למחרת על מנת לבדוק את השפעת שוברי הגלים שנבנים בימים אלה, אשר נועדו להתמודד עם סכנת ההתמוטטות של המצוקים.
"היא ביקרה גם בפרויקט של פינוי המזבלה שבקצה שלה, אמורה להיות מוקמת המעגנה. יש לציין שלנתניה רצועת חוף מדהימה וארוכה ביותר בארץ, המשתרעת על פני כ-14 ק"מ. הטיפול במצוקים יוצר חופי רחצה נוספים לרווחת הציבור, כך שאין לעיר בעיה להקצות שטח קטן לטובת המעגנה.
"כמו כן יש לציין שלאורך חופה של העיר אין מנוף כלכלי חוץ מחוף נפלא שלאורכו שמורות טבע ולפיכך המקום הנכון של הקמת המעגנה הוא באזור המזבלה, שם לא יהיה חוף מוכרז".

"רוצים אוויר, לא עוד בטון"

"הבעיה הרצינית היא שהמרינה תפגע חד משמעית בשמורת האירוסים הסמוכה, ובחוף פולג הסמוך", אומרת ריקה אוזן, פעילה חברתית למען החופים בנתניה, "יודעים שתהיה תזוזה של חול חופי בכל המודלים. גם המצוק של שמורת האירוסים יהיה חשוף ופגיע יותר ויתמוטט מהר יותר, בשביל מה? בשביל עוד בטון בנתניה? אנחנו רוצים אוויר.
"אנחנו רוצים את החוף הפתוח שאפשר לרוץ בו, לא להיתקע במרינה. רק בחלומות זה נראה מאוד רומנטי, אבל זה בפועל חניון לסירות".
"אני חושבת שהמרינה, בנוסף לזה שתהיה לה השפעה קשה על החוף הסמוך, כוללת התרחבות נדל"נית עצומה", אומרת זהר אלטמן ראביד, תושבת נתניה ופעילה חברתית, "מפריעה לי בראש ובראשונה הפגיעה בשמורת האירוסים, שמכרסמים בה כל הזמן, והמרינה לדעתי תוביל לפגיעה מתמשכת נדל"נית בשמורה. הזיהום שבים זה רק תוספת.
"בתור תושבת העיר, אני לא רואה איך המרינה תקדם אותי. זו תהיה מרינה לכמה עשירים שיוכלו לעגון את היאכטות שלהם".
"אני סקיפר כבר 40 שנה, ויש לי יאכטה ביוון", אומר תושב רמת פולג אבישי יזרעאלי, "הסיבה שאני לא מפליג כאן זה כי אין איפה לעגון ואין שירותים לספינה. לכל החובבים אין מה לעשות פה, יש מקומות עגינה בחיפה, תל אביב, אשקלון ואשדוד אבל זה לא מספיק.
"בעבר הייתה אמורה לקום מרינה בעיר ימים, אבל בעירייה ויתרו עליה ועכשיו הם מצטערים. זו חובה מבחינתי להקים מרינה בנתניה ומרינה בחדרה, אנחנו רוצים ליהנות מזה. אנחנו לא אנשים עשירים, אבל אנחנו רוצים ליהנות מהים ומכלי השיט שלנו".
"ישראל היא מדינה דלה בשטחי חוף, ועגינת יאכטות, אינה ולא יכולה, להיות אחד השימושים הראשונים בסדר העדיפויות, בשימוש ברצועת חוף קצרה זו", מוסיף אסף זנזורי מהחברה להגנת הטבע.
"מרינה בנתניה, תפגע ב-700 מטר של חוף ציבורי, ובנוסף, תוביל לפגיעה בשמורת האירוסים, מדרום למרינה. התוכנית, במתכונתה הנוכחית, מציגה חוסר שוויון שבסיסו בחוסר צדק סביבתי וחברתי, כמו גם פגיעה בזכויותיהם של הדורות הבאים".

"לא להפקיע חופים לטובת מרינות"

בשונה מהעירייה הארגונים הירוקים, התנגדו לתוכנית למן הרגע הראשון. גם כיום, מביעים ארגוני הסביבה התנגדות נחרצת. לאחרונה, שיגרה החברה להגנת הטבע, יחד עם הארגונים "מגמה ירוקה", "אנשי הים התיכון", "חיים וסביבה", "אדם טבע ודין" ו-"צלול" מכתב לשרת התחבורה מרב מיכאלי בעניין תוכנית המתאר הארצית למעגנות לחופי הים התיכון, בו קראו לה שלא לתמוך בהקמת מעגנות חדשות.
3 צפייה בגלריה
המרינה בהרצליה. לטענת המתנגדים היא "לא קידמה את התיירות"
המרינה בהרצליה. לטענת המתנגדים היא "לא קידמה את התיירות"
המרינה בהרצליה. לטענת המתנגדים היא "לא קידמה את התיירות"
( קובי וולף)
"שטחים חופיים הולכים ומצטמצמים ומשום כך אין להפקיע חופים ציבוריים לשם מרינות גדולות כמו שהוקמו בשנות ה-90 בהרצליה, אשדוד ואשקלון", כתבו, "מענה לספורט וחינוך ימי וגידול במספר היאכטות, ניתן לספק על בסיס הסבת מבנים ימיים קיימים והרחבת השימוש במרינות קיימות".
עוד הובהר במסמך כי רצועת החוף של ישראל לאורך הים התיכון עומדת על פחות מ-200 ק"מ ולמעלה מרבע ממנה כבר תפוס על ידי תשתיות תעשייה ושימושים צבאיים.
הארגונים אף טענו כי המרינות משרתות קבוצה מצומצמת בלבד לעומת חופי הרחצה המשמשים ציבור רחב, וכי המרינות יגרמו לפגיעה מרחבית ואקולוגית.
"מעגנה מכחידה את המערכת האקולוגית ברצועת החוף, כולל פגיעה קשה באתרי הטלה של צבי ים", כתבו הארגונים, "היא כרוכה בהקמת שוברי גלים, כדי להגן על חופים אלה מפני בליה והרס שהם תופעות לוואי של הקמת מעגנה. אלא ששוברי הגלים גורמים לכיסוי מסיבי בחול של רצועת הים הסמוכה לחוף, שם יש סלעים שהם בית גידול ימי עשיר במיוחד".
את מכתבם חתמו בקריאה לשרה מיכאלי, לקבוע בתוכנית המתאר הארצית למעגנות, כי לא יוקמו מרינות חדשות ולמנוע את הפקעת החופים הציבורים לטובת הקמתן.
גם עמדת רשות הטבע והגנים היא נגד המרינות חדשות, זאת נוכח פגיעתן הישירה והעקיפה בחופים ובמצוקים.
"הדבר החיובי מהעת האחרונה הוא שמינהל התכנון הצהיר שיתמוך בהרחבה וייעול של מרינות קיימות, אבל זה הדרג המקצועי בלבד, אנחנו לא יודעים מה עמדת השרה ומשרדה", אומר אסף זנזורי, רכז מדיניות התכנון בחברה להגנת הטבע. "אני מקווה שמאחר והיא שרה חברתית, היא לא תתמוך במעגנות שיפקיעו חופים פתוחים לציבור".
לדברי זנזורי מעגנה בחדרה, היא סיפור משמעותי יותר מבמקומות אחרים, כי מדובר ברצועת חוף קטנה יחסית שחלקה כבר מופקע. "10,000 יחידות דיור צפויות באזור החופי, אז לאן ילכו כל אלה?", הוא אומר, "חייבים להשאיר שימושים פתוחים שיתמכו באותו גידול ביחידות דיור. זו אחת הסיבות להתנגדותנו, כי מרינה זה אובדן של מינימום 800 מטר חוף, והקמה של 100 מיליון דולר בהשקעה חד פעמית שלא מחזירה את עצמה.
"זה עניין חברתי אפילו יותר מסביבתי. אין אלמנט שיט במעגנה כמעט בכלל, אנחנו בעד ספורט ימי וחינוך ימי אבל בשביל זה, אפשר להסתדר עם מעגנות קטנות כמו במכמורת. רוב הפעילות תהיה החניית יאכטות יוקרה ולתפיסת ראש העירייה זה יוסיף יוקרה לעיר. אי אפשר להתווכח עם תחושתו הסובייקטיבית, אבל כמות החוף בחדרה קטנה ביחס לאוכלוסייה שקיימת ושהולכת להגיע".
ובכל זאת, ראשי העיריות רוצים מרינות.
"חופים שייכים לכלל הציבור ומישהו צריך לראות את השיקולים הרחבים יותר משל ראשי העירייה, שלא תמיד חושבים רוחבית וקדימה, לכן כאן נדרשת החלטה ברמה ארצית שתביא בחשבון את הגידול האדיר באוכלוסייה.
"לאור ועדת גלזגו (ועידת האומות המאוחדות לשינוי האקלים) ומחויבות ישראל לנושא האקלים, אני מקווה שעמדת המדינה, בנושא המרינות תהיה תואמת המגמות".
ממינהל התכנון נמסר: "ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובניה (ולנת"ע) תקיים בשבוע הבא דיון, במסגרתו ישמעו כלל הגורמים הרלוונטיים לעניין, ובסופו של הדיון תמליץ למועצה הארצית. ישנה חשיבות רבה בשמירת חוף הים כמשאב מוגבל, למען הציבור כולו והדורות הבאים".
ממשרד התחבורה נמסר: "שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי, מתנגדת באופן נחרץ לכל תוכנית שתפגע בחופי ישראל. כמו השטחים הפתוחים גם החוף שלנו, שהוא משאב לאומי לטובת הציבור, חייב לקבל הגנה ומינימום פגיעה.
"כל מרינה שתבנה, אם בכלל, תוקם לאחר תכנון מוקפד והצגת הנחיצות הלאומית שלה, ורק אם לא תפגע בחופים הפתוחים לכלל הציבור".
לעדכונים: חדשות נתניה