בסוף חודש אוגוסט תכנית "מחוברים", המשמשת בית שני ל-400 ילדים ובני נוער בסיכון בנתניה שעלו מצרפת, עלולה להיסגר. התוכנית, המופעלת על ידי החברה למתנ"סים ובתמיכת עמותת "קעליטה" בחמש ערים שונות, נותנת מענה בשעות אחר הצהריים לאלפי עולים מצרפת ברחבי הארץ, כאשר נתניה נחשבת לאחת הערים המרכזיות בתוכנית. הסיבה לסגירת התוכנית - היעדר תקציב ממשלתי.
1 צפייה בגלריה
הפגנת אנשי "מחוברים" השבוע
הפגנת אנשי "מחוברים" השבוע
הפגנת אנשי "מחוברים" השבוע
(צילום: אלבום פרטי)
קראו גם:
"יש שלוש דרכים בעזרתן אני מסייעים לנוער וילדים בסיכון בתוכנית שלנו", אומר נתן רנסון, רכז התוכנית בנתניה, "מרכזי למידה, חוגים לכל ילד ופעילות נוער. אנחנו נותנים מקום לילדים להכין בו שיעורי בית ולהיעזר בנו. אנחנו מסבסדים חוגים במתנ"סים. אנחנו מבצעים פעילויות נוער לילדי חטיבה ותיכון - ספורט אקסטרים, פעילות גלישה, ועכשיו אנחנו מקימים כרגע מועדון נוער במתנ"ס פולג - עיר ימים. הרצון העז הוא שהילדים לא יסתובבו בחוץ".
מה משמעות ביטול התוכנית מבחינתך?
"מחוברים זו לא תכנית שיכולה להיות רשות או אופציה, אלא חייבת להיות חובה. אחת הסטיגמות היא שצרפתים שעולים לארץ הם אנשים אמידים עם לא מעט כסף ורכוש, ולכן הם יותר מאוזנים ומאושרים, וזה פותר להם את כל הבעיות. זה בכלל לא נכון. ההורים שמגיעים לארץ מצרפת, עובדים פי שניים יותר קשה. בדרך כלל הם לא יכולים לעבוד באותה העבודה שהם עבדו בה בצרפת. לפעמים ההורים עובדים כל כך הרבה וכל כך קשה, שהילדים מרגישים שאין להם קשר עם ההורים.
"המקום הזה משמש להם בית שני. התוכנית משמשת להם בית שני. כשאני מדבר עם בני נוער שאני רוצה להביא לתוכנית, הם אומרים לי שהם פשוט מסתובבים ברחוב בקיץ. אני רוצה שיהיה להם בית שני שהם יוכלו להגיע אליו וירצו להגיע אליו ולהרגיש בנוח. הילדים שעולים לכאן מצרפת, נמצאים יותר בסיכון מהילדים שנולדו כאן ומכירים את המקום והתרבות. קליטה של עולים זה הדבר הכי חשוב בעיניי. זה עוזר לעולה - וכמובן למדינה".
אריאל קנדל, מנכ"ל עמותת "קעליטה" (ארגון הגג של עולי צרפת בישראל), מספר כי "אם לא יימצא תקציב להמשך הפעלת התוכנית תהיה זו פגיעה חמורה בעולים מצרפת. לאחר עלייתם לישראל, התלמידים העולים מצרפת מגיעים לבתי ספר שאינם ערוכים לקליטתם ולצוותים חינוכיים שאינם יודעים כיצד לעזור להם, ומתמודדים במקביל עם אתגרי הסתגלות, תרבות חדשה, קשיי שפה והבנה לקויה של החומר הנלמד. המצב מוביל לידי כך שרבים מהם הופכים למעשה ל'נוער בסיכון' ואף נושרים ממערכת החינוך. מאז תחילתה בשנת 2019, תכנית 'מחוברים' מספקת לילדים ולנוער מסגרת יומיומית חיונית ומצליחה למנוע פעילות שלילית בקרב העולים, אך לצערי, נכון לעכשיו, אין תקציב להמשך הפעלתה. חייבים לשלב זאת במסגרת תקציב המדינה שנבנה בימים אלה, ולמנוע מהתלמידים העולים להסתובב חסרי מעש ברחובות".
כל העדכונים - חדשות נתניה