כמה עשרות מטרים של קטע כביש שנמצא בתחום שיפוטה של מועצת קדימה-צורן מעכבים מזה שלוש שנים הקמת שכונה חדשה בת כ- 500 יחידות דיור ביישוב השכן אבן יהודה.
2 צפייה בגלריה
שטח המריבה. הפרויקט לא יכול להתקדם
שטח המריבה. הפרויקט לא יכול להתקדם
שטח המריבה. הפרויקט לא יכול להתקדם
(צילום: יאיר שגיא)

אי ודאות

לפני שלוש שנים יזם מנהל מקרקעי ישראל הקמת שכונה חדשה סמוך לאזור התעשייה באבן יהודה. בשכונה תוכננו להיבנות 500 יחידות דיור במסלול מחיר למשתכן. הפרויקט יצא לפועל לפני כשנה וחצי, הזוכים בדירה הנכספת כבר סיימו את הרישומים, מועצת אבן יהודה ביצעה את המוטל עליה בעבודות הפיתוח והתשתיות כבר מוכנות. התוכנית כוללת בין היתר, סלילת כביש המחבר בין השכונה לכביש 561 העתידי.
קראו גם:
אולם, אז נכנסה לסיפור הביורוקרטיה הישראלית. הפרויקט נתקע מזה יותר משנה וחצי בגלל אי הנפקת היתרי בנייה על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובניה "שרונים". הוועדה מתנה את הנפקת ההיתרים באישור הכביש המחבר את השכונה החדשה לכביש 561 העתידי. אלא שקטע מאותו הכביש באורך של כמה עשרות מטרים נמצא בתחום שיפוטה של מועצת קדימה צורן השכנה, והיא אינה מסכימה לאשר את סלילת הקטע. התוצאה: הכביש תקוע ובעקבותיו תקוע גם הפרויקט.
אחד הזוכים ב"מחיר למשתכן": "מצד אחד אנחנו לא יכולים לרכוש דירה כי נאבד את הזכות על דירת המחיר למשתכן ומצד שני המחירים בשוק הדיור רק ממשיכים לזנק. הפרויקט תקוע, הכביש תקוע וגם אנחנו תקועים"
אחד הזוכים בדירה אומר כי כל הזוכים נמצאים באי ודאות ותקועים בגלל כמה מטרים של כביש. מחד הם אינם יכולים לממש את הדירה בפרויקט, מאידך, לא יכולים לרכוש דירה במקום אחר כי אז יאבדו את זכאותם ל"מחיר למשתכן".
"לפני יותר משלוש שנים 'זכינו' בפרויקט מחיר למשתכן באבן יהודה ומאז הזכייה הזאת הפכה לסיוט", הסביר. "עבודות הבנייה מתעכבות ואחת הסיבות לעיכוב קשורה לאי קבלת היתר לכביש גישה שמחבר בין השכונה לבין כביש 561 העתידי. כביש הגישה עובר דרך השטח המוניציפלי של קדימה צורן ועל כן יש צורך באישורה של המועצה שבינתיים לא מאשרת".
לדבריו, אי אישור הכביש מעכב מאות משפחות כבר שלוש שנים. "אנחנו ממש בני ערובה, מצד אחד אנחנו לא יכולים לרכוש דירה כי נאבד את הזכות על דירת המחיר למשתכן ומצד שני המחירים בשוק הדיור רק ממשיכים לזנק", הוא מסביר. "הפרויקט תקוע, הכביש תקוע וגם אנחנו תקועים. זה מצב בלתי נסבל שנמשך ללא פתרון. זה אחד המקרים הכי קשים של בירוקרטיה ישראלית בתקופה הכי קשה של שוק הנדל"ן שממש הופכת אנשים להומלסים. אנחנו מבקשים מכל האחראים להתכנס בחדר אחד ולא לקום לפני שיפתרו את כל המחלוקות".
2 צפייה בגלריה
אבי הררי. תומך בעמדת בעלי הדירות
אבי הררי. תומך בעמדת בעלי הדירות
אבי הררי. תומך בעמדת בעלי הדירות
(צילום: אסף פרידמן)
ראש מועצת אבן יהודה, אבי הררי, אומר כי הוא תומך בעמדת בעלי הדירות וכי המועצה ביצעה את כל המוטל עליה על מנת שהפרויקט יצא לאור. "המועצה יחד עם מנהל מקרקעי ישראל ביצעה את עבודות הפיתוח והתשתיות בשטח והכל מוכן להתחלת עבודות הבניה", אמר. לדברי הררי, העיכוב בעבודות הבניה קשור באישור הכביש המחבר את השכונה לכביש 561 ואותו אישור מתעכב בגלל התנגדות מועצת קדימה צורן שאותו קטע נמצא בתחום שיפוטה. "הוועדה המקומית לתכנון ובניה 'שרונים' שאמורה להנפיק היתרי בניה לפרויקט מתנה זאת באישור חיבור השכונה לכביש 561. כל עוד הכביש המחבר לא אושר הפרויקט תקוע", אומר הררי. "מדובר בקטע כביש קטן מאוד שלא עולה על כ- 20 מטרים שנמצא בתחום שיפוטה של מועצת קדימה צורן שמעכבת את העבודות".

מצור תחבורתי

ממועצת קדימה-צורן נמסר: "בשנים האחרונות נלחמנו כדי לקדם פתרונות תחבורה ותשתיות למען תושבי היישוב והאזור. בהכנת תכנית בניין עיר לא שיתפו את מועצת קדימה צורן, היישוב שבתחומו אמור לעבור הכביש שישרת את תושבי השכונה החדשה. מדיניות החלם של המדינה ממשיכה. בונים שכונה, בלי פתרונות תחבורה. בשנתיים האחרונות מועצת קדימה צורן הציגה את הפתרונות האפשריים והדרושים כדי לאפשר את הבנייה עם פתרונות תחבורה הולמים - הרחבת הכביש והקמת מרכז תחבורה מרכזי.
רשות מקרקעי ישראל שבידיה יש את הכוח, הסמכות והתקציבים המתאימים, יכולה לתת לכך מענה. נדגיש כי בנייה ללא פתרונות תחבורה תגרום לסבל ממושך של תושבי אבן יהודה וקדימה צורן כאחד שיחיו במצור תחבורתי קשה שיגבר עקב הוספת אלפי מכוניות ותושבים חדשים בגלל העדר פתרונות תנועה. יש פתרון, ישים ויעיל, כולנו מקווים כי רשות מנהל מקרקעי ישראל תאמץ אותו לטובת תושבי האזור כולם ללא יוצא מהכלל".
מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "חלק מהצומת עובר בשטח שיפוט של קדימה־צורן ודורש היתר שלהם, הם מסרבים להיתר".
לעדכונים - חדשות נתניה