חמישה חודשים חלפו מאז החליפה אתי דהן את טובה דולב בתפקיד ראש מינהל חינוך וחברה בעיריית נתניה, וכבר היא מתמודדת עם סערה רצינית.
1 צפייה בגלריה
אתי דהן. "עשו הכל בשביל ששז''ר לא ייסגר"
אתי דהן. "עשו הכל בשביל ששז''ר לא ייסגר"
אתי דהן. "עשו הכל בשביל ששז''ר לא ייסגר"
(יאיר שגיא)
החלטת העירייה לסגור את בית הספר שז"ר ולפזר את הילדים בבתי ספר אחרים נתקלת בהתנגדות מצד הורים לתלמידים במקום. הם מוחים, מאיימים להפגין ולא מתכוונים לוותר על בית הספר. בריאיון ראשון מאז נכנסה לתפקיד מסבירה דהן את ההחלטה לסגור את בית הספר.

מאמץ להחיות

"בשנים האחרונות נעשה מאמץ להחיות מחדש את בית הספר, כולל תוכנית פדגוגית לקידום ההישגים ותוכנית עם וינגייט", מסבירה דהן. "בנוסף, הגדילו את סל התלמיד באישור מיוחד של משרד החינוך, שדרגו את מעבדות המחשבים, נעשה שיפוץ עומק של בית הספר בלמעלה משלושה מיליון שקלים.
"עשו כל מה שאפשר על מנת שתלמידים יבואו, אבל התלמידים וההורים לא בחרו ללמוד בשז''ר.
"כשהתיק של שז''ר הונח על שולחני בחנתי את הנושא ולצערי, בעשור האחרון ישנה הידלדלות מסיבית ברישום לבית הספר ויש כיום רק שש כיתות קטנות שחלקן לא תקניות. לכן, אין תקנים לבעלי תפקידים וגם לא תקציבים, וזאת למרות תוכנית ההבראה".
בעבר בית הספר הזה ידע ימים יותר טובים.
"נכון שהיו תקופות בעבר הרחוק שהכיתות היו מלאות. אולם השנה נרשמו לכיתה א' שני ילדים בעדיפות ראשונה ושישה בעדיפות שניה. בסך הכל שמונה תלמידים. בכיתה ד' יש 22 תלמידים, בה' 27 תלמידים וב-ו' 23 תלמידים. זה לא בית ספר. בית ספר זה מקום שיש בו שתי כיתות בשכבה ואם לילד יש בעיה הוא יכול לעבור לכיתה המקבילה".
דהן שברזומה שלה ניהול שני בתי ספר, יסודי ועל יסודי, מסבירה כי מצבו של בית הספר וההישגים הנמוכים בו הטרידו אותה. "אני 31 שנים במערכת ואני מכירה תוצאות של בתי ספר ואוכלוסיות מוחלשות, אני מודה שבמקרה של שז''ר הנתונים הם נתונים קשים.
"אני אשת מקצוע ואני רוצה את טובת הילדים, אבל העשירון בו נמצא שז''ר הוא ממש נמוך. וגם במימד הטיפוח של מדינת ישראל, הוא נמצא במקום הדורש השקעה גדולה מאוד.
"מדובר בבית הספר מאוד הומוגני ולכן ההתערבות הפדגוגית היא מאוד מוגדלת. ברגע שראיתי שמדד הטיפוח הוא כזה, הבנתי שחייבים לחלץ את בית הספר מהמקום שהוא נמצא בו".
אז למה לסגור את בית הספר אם הושקעו כל כך הרבה תקציבים?
"למרות שאני לא הייתי כאן בחמש השנים האחרונות אני יודעת שעשו הכל בשביל ששז''ר לא ייסגר, וגם השנה ניתנו תקציבים מטורפים. בנוסף, בבית הספר היום, יושבים ב-12 כיתות פרויקט 'מטמון' לילדים מחוננים ותוכנית פסגות מתקיימת בבית הספר אחר הצהריים.
"מבנה לא יכול להישאר ריק, ולכן נכניס לשם בית ספר אחר, במקרה הזה, זה שלהבות שיש אליו רישום מטורף. מדובר בבית ספר צומח לתלמידי א-ה, שיקבלו את 12 הכיתות הנותרות.
קראו עוד>>>
"הרישום הכריע וזה לא רלוונטי איזה בית ספר ייכנס במקומם. חשוב לי להגיד שבית הספר שלהבות הוא תחת חינוך ממלכתי דתי בסמל מוסד, אבל לומדים בו הרבה ילדים חילוניים. זה בית הספר מעורב".
ההורים טוענים שלא נעשה שיווק מספיק לבית הספר ולכן מעט ילדים נרשמו.
"בנתניה מזה למעלה מעשור מתקיימת בחירה מבוקרת של הורים, כל הורה מקבל את בית ספר העוגן שלו הקרוב גיאוגרפית למקום המגורים. בנוסף, הוא יכול ללכת לבית הספר במרחב החינוכי של העיר. ב
"מקרה הזה שז''ר הוא עוגן, ובמרחב יש את אילן רמון ודוידי וההורים יכולים לבחור. חשוב לי להבהיר שהכל נאמר להורים. השמועות על אפשרות להשאיר את בית הספר במתכונתו הנוכחית לא נכונות. לא ניתנו להנהגת ההורים אופציות אחרות מלבד סגירת בית הספר ופיזור הילדים.
"לא הייתה הצעה להשאיר את בית הספר כחצי חילוני וחצי ממלכתי דתי. מי שעוצר את המהלך זה היו"רית של הנהגת הורים. היא לא רוצה שבית הספר ייסגר במשמרת שלה. אנחנו נפגש איתם ונדבר שוב".

בלי הסעות

עד כמה את בקשר עם ההורים?
"אני בקשר עם ההנהגה וההורים. נפגשתי עם נציגות ההורים מיד אחרי הפגישה עם המנהלת בה עדכנו אותה על המצב. מאז הוצאנו זימון לכל ההורים לבוא. בשבוע שעבר נפגשתי עם הסגנית של היו"ר עם עוד שלוש אימהות ויש לנו עוד פגישה.
"מי שימלא עכשיו את הטופס יוכל לקבל את המקום שהוא רוצה על בסיס מקום פנוי. ואת זה הסברתי להורים. בנוסף, הורה שיש לו זכאות יקבל את תוכנית מיל''ת (תוכנית שמאריכה את יום הלימודים. נ"ס).
"כמו כן, התוכניות מבית הספר שז"ר הולכות איתם. לגבי ההסעות, המרחק לא מצדיק הסעות, מאחר וחלק מהילדים גרים בצד הצפוני של השכונה כך שהמרחק הוא קטן מחצי קילומטר".
דהן ממשיכה ומסבירה: "אני כאשת חינוך מסתכלת על העתיד ועל השאיפה קדימה ורואה בנתניה עיר מיוחדת במינה עם צוותי חינוך מדהימים ומסורים, קשרים טובים עם משרד החינוך וארבעה זרמי חינוך: ממ''ד, ממלכתי, חרדי וייחודי.
"זו עיר שיש בה פוטנציאל מדהים והשקעה אמיתית של ראש העירייה בחינוך. הישגי העיר עומדים היום על 82.3% זכאות לבגרות, 0.3% אחוזי נשירה ו – 83% תחושה חיובית כלפי בית הספר. אלו ההישגים שאיתם קיבלתי את העיר. מכאן יש לי מחויבות להצעיד את העיר קדימה ולעשות הכל לעלות עוד את ההישגים.
"אנחנו מערכת חינוכית שנבחנת במבחן התוצאה ואנחנו עושים הכל כדי לקדם את התלמידים מהנקודה בה הם נמצאים. כבר עכשיו בבגרויות החורף, הושקע המון כסף בתוכניות אישיות ופרטניות, וראינו את העלייה בהישגים. בנוסף, המיקוד שלי הוא בסיפור הפדגוגי, תוך יישום תוכנית מח''ר (מדדי חדשנות רב תחומיים). במסגרת זו ילמדו התלמידים בשלושה ממדים: האקדמי, העתידי והרגשי-חברתי-ערכי.
"הגדילו את סל התלמיד, שדרגו את מעבדות המחשבים, נעשה שיפוץ עומק של בית הספר בלמעלה משלושה מיליון שקלים. עשו כל מה שאפשר על מנת שתלמידים יבואו, אבל התלמידים וההורים לא בחרו ללמוד בשז''ר"
"כל מנהל בחר צוות פיתוח, ואנחנו נפגשים באופן קבוע ללמידה ופיתוח, כי אנחנו רוצים שהמורים יהיו מתכנתים ולא טכנאים. יש לנו מחויבות לא רק להישגים גבוהים מספרית אלא גם למה מלמדים. בסיטואציה בה אנו נמצאים שהאנושות מכפילה את הידע האנושי בצורה מטורפת, אם אנחנו לא נעבוד היום ונכשיר את התלמידים להיות לומדים עצמאיים אנחנו לא נעשה טוב לילדים.
"ולכן, אנחנו עסוקים בפיתוח של איך לפתח לומד עצמאי והוראה שהיא רב תחומית ועל תחומית כי העולם מורכב וזה לא תנ''ך, היסטוריה, ספרות לחוד, אנחנו עוסקים בבעיות יותר מורכבות".
אילו יעדים הצבת למערכת?
''התפקיד שלנו הוא לפתוח לילדים את הראיה כאזרחי העולם, לתת מסה בלימודי אנגלית בכיתות הגבוהות, ובשנה הקרובה המטרה שלנו בצוותי הפיתוח היא להרחיב את האנגלית במקצועות נוספים, כך שבכל בית ספר יימצא מקצוע שילמד בשפה האנגלית.
"בנוסף, המימד הרגשי חברתי גם הוא חשוב וגם פיתוח הזהות הישראלית - יהודית חשובה ואי אפשר להתעלם מזה. ככל שהזהות שלך יותר חזקה אתה יכול להסתכל בצורה יותר רחבה על קהילות אחרות. בנוסף, אנחנו עובדים על כך שילדי נתניה יגדלו בנתניה ויכירו אותה.
"פלנתניה, מוזיאון, ספריות ציבוריות, בית יד לבנים, מרכז לקידום זהירות בדרכים ועוד הם מקומות שילדי העיר צריכים לבקר ולהכיר, ולקבל שם הכשרות. ולכן, אנו עובדים על תוכנית בה אוטובוס של מנהל החינוך יסיע אותם למסע בעיר, כך שכל ילד יגיע למרכזים האלה באופן רציף. התוכניות הנ"ל נתמכות על ידי ראש העירייה תקציבית ורעיונית".

ההורים לא מרימים ידיים

המאבק נגד סגירת בית הספר שז''ר נמשך, למרות הנתונים שהציגה מנהלת אגף החינוך אתי דהן, יחד עם ראש העירייה מרים פיירברג־איכר, מול הנהגת הורי בית הספר במפגש שנערך בתחילת השבוע.
"לא השתנה שום דבר אחרי המפגש הזה", אומרת אסתר דניו יו"ר הנהגת ההורים. "הדבר היחיד שהיה שונה הוא שראש העירייה מרים פיירברג־איכר היתה במפגש. לא היה משהו חדש או שבאו לקראתנו. אני נלחמת נגד סגירת בית הספר כתושבת, ובלי קשר לזה שיש לי או אין לי ילדה בבית הספר.
"באתי לפגישה הזו עם הרגשה שיש מצב שאני הולכת לשמוע את אותם הדברים ושראש העירייה באה להגיד את המילה האחרונה. ואכן, הובהר לנו כי אין שינוי בהחלטה".
איך תמשיכו מכאן?
"אנחנו ממשיכים במאבק. ננקוט במספר אמצעים כמו למשל הפגנה, השבתת לימודים ועוד. שלחנו מכתב לשרת החינוך בנושא וגייסנו אלינו למאבק את ארגון 'תנועה ישראלית' שליוותה את המאבק של בית הספר גבריאלי בחיפה, שהיו בדיוק במצב שלנו והצליחו במאבק שלהם. בנוסף, יש לנו עו''ד ויועץ משפטי".
לעדכונים: חדשות נתניה