בית המשפט המחוזי חייב את עיריית נתניה לשלם למועדון הכדורגל "בנות נתניה" 570 אלף שקל לאחר שקיבל ביום ראשון את עתירת המועדון נגד העירייה ונגד קבוצת הגברים מכבי נתניה. בנות נתניה טענו לאפליה בחלוקת תקציבי הספורט העירוני, על רקע מגדרי.
1 צפייה בגלריה
שלי ישראל. "כדורגל נשים זה מקצוע. קומם אותי שהתייחסו לזה בעירייה כחובבני"
שלי ישראל. "כדורגל נשים זה מקצוע. קומם אותי שהתייחסו לזה בעירייה כחובבני"
שלי ישראל
(צילום: אסף פרידמן)
בעתירה טענה קבוצת בנות נתניה שבתקציב 2019 העבירה העירייה 3.64 מיליון שקל לקבוצת הגברים ורק 133,000 שקלים מהתקציב לקבוצת הנשים למרות ששתי הקבוצות משחקות בליגת העל. לטענת הקבוצה, 95 אחוז מהתקציב עבר לקבוצת הגברים ואילו רק חמישה אחוזים עברו לקבוצת הנשים.
בנות נתניה טענו בעתירה כי העירייה התעלמה במשך שנים מהנחיית משרד הפנים והפלתה את קבוצת הנשים תוך קביעת קריטריון בלתי שוויוני, שאינו מאפשר לקבוצת הנשים להתמודד על התקציב, בטענה שעד להקמתה של הליגה השלישית לנשים בכדורגל, יופחת 80 אחוז מתקציב קבוצת הנשים העירונית ויועבר לקבוצת הגברים העירונית.
פסק הדין שניתן השבוע קובע כי יש לבטל את החלטת העירייה ולזכות את קבוצת בנות נתניה בתמיכה מלאה.
שלי ישראל, מנהלת הקבוצה, ומי שהקימה את המועדון אמרה השבוע: "בנות נתניה הוא מועדון כדורגל בליגת העל אשר ראוי לקבל תקציבים בהתאם לרמת השחקניות והמקצוענות. אני שמחה לקחת חלק בשינוי התודעה לגבי ענף הכדורגל בעיר נתניה ואמשיך לפעול לקדמו. יש עוד הרבה עבודה לפנינו".
ניצחתן מנגנון גדול כמו עירייה, איך את מרגישה?
"זה עניין של לשנות פה דעות קדומות. אני ילידת העיר נתניה, כל מה שאני רוצה זה לעשות מה שלי לא היה בילדות. לי לא היה איפה לשחק כדורגל בנתניה, שיחקתי עם בנים ובגיל ההתבגרות הייתי צריכה בגיל 15 לנסוע ארבע פעמים בשבוע לתל אביב כדי לשחק כדורגל. גם אחרי שעשיתי קריירה בתל אביב וכדורגל הנשים התפתח בארץ, זה לא תפס בנתניה. כדורגל נשים זה מקצוע. קומם אותי שהתייחסו לזה בעירייה כחובבני. אז נכון שבשנה ראשונה ושנייה היינו בליגה השנייה, אבל היום אני מחזיקה קבוצה עם 22 שחקניות מתוכן שש שחקניות זרות שהבאתי מחו"ל. זה לא חובבני, זה מקצועני לגמרי".
יש לך הסבר להתנהלות העירייה?
"הם פשוט לא מבינים כמה לתת לנו מהתקציב כי הם משווים אותנו למכבי נתניה שזו קבוצה של גברים וזו השוואה לא נכונה. אנחנו לא מועדון גברים, אנחנו מועדון נשים. כל הטענות שלהם שאנחנו מועדון קטן ולא מקצועני – זה לא תפס בבית המשפט".
מה המלחמה הבאה שלכן?
"אנחנו בעשר ידיים הקמנו את המועדון הזה, והקשיים לא הסתיימו. מן הסתם לנשים ולנערות יותר קשה להמשיך ולהתמיד בענף הכדורגל. זה לא החלום שלהן כמו ילד שמתחיל בגיל שש, ויש נשירה גדולה של נשים במהלך השנים. העלינו בדיון המשפטי את נושא המגרשים. אנחנו מקבלות את המגרשים של העירייה בשעות מאוחרות, בשעות הערב. איזה אמא תשלח את הבת שלה בת העשר לשחק בשעות כאלה ולחזור מאוחר בלילה הביתה? נילחם גם על זה. בשנה הבאה ב-2021 שונו שוב הקריטריונים. אנחנו זכינו ביחס לשנת 2020. אבל המלחמה נמשכת. אם הם לא ישנו את הקריטריונים נלך שוב לבית משפט".
את חושבת שמשהו ישתנה בעירייה?
"אין שיתוף פעולה עם העירייה. הרבה בנות לא לקחו את הספורט הזה כאופציה לקריירה. אני עובדת מול הורים ומנסה לשכנע אותם שהבת שלהם תגיע לאימון. יש סטיגמות מאוד נוקשות לגבי כדורגל בנות ועמדת העירייה לא מקלה על כך. המגרשים הם עירוניים, העירייה יכולה לעשות בהם מה שהיא רוצה ואיך שהיא רוצה. אפשר לתת לנו להשתמש במגרשים בשעות נוחות יותר. הניצחון של יום ראשון הוא אחד ממלחמה ארוכה. זה מה שמגיע לנו, לא ביקשנו חצי חצי בתקציב. אני מבינה שבגודל שלנו אנחנו לא צריכים חצי, אלא אם אני אגדל ואהיה כמו מכבי נתניה. אפילו את הדבר הבסיסי שהיה מגיע לנו הם לא נתנו. לכן אין לנו ברירה אלא להמשיך להילחם".
מעיריית נתניה טרם נמסרה תגובה.