ב־24 בנובמבר יתמודדו שישה מועמדים על ראשות מועצת תל מונד, זאת לאחר שבג"ץ אישר לפני כמה חודשים לקיים בחירות ביישוב. כזכור, ראש המועצה רוני גולן הודח מתפקידו בשנת 2016 על ידי שר הפנים אריה דרעי, בעקבות אי העברת תקציב שנתי. משרד הפנים מינה ועדה קרואה לניהול הייישוב, עד לבחירות בשנת 2023.
7 צפייה בגלריה
המועמדים לבחירות בתלמונד
המועמדים לבחירות בתלמונד
(המועמדים לבחירות בתלמונד)
לין קפלן, מועמדת לראשות המועצה המקומית בבחירות הקרובות, הובילה פנייה לבג"ץ בבקשה לקיים בחירות במועד מוקדם יותר, ובעקבות זאת ולאחר אישורו של משרד הפנים, יתקיימו בחירות ביישוב.
אז מי הם המועמדים? ואיך מנהלים קמפיין בחירות בימי סגר וקורונה?
"השקתי את הקמפיין בסביבות אוגוסט, אז יצאתי לחל"ת מהחברה למתנ"סים שבה אני עובד", אומר המועמד אבי אליהו, שמנהל את המרכז הקהילתי בתל מונד כבר 14 שנים. "הייתה תקופה לפני הסגר שניהלנו קמפיין כרגיל. אתה יוצא לחנויות, מנהל חוגי בית, יוצא לרחובות. ואז, ביום בהיר אחד הפציע הסגר. הכל עבר לזומים, אין מפגשים עם תושבים פנים מול פנים.
7 צפייה בגלריה
אבי אליהו
אבי אליהו
אבי אליהו
(צילום: נופר חסון הנדלמן)
"למפגשים ב'זום' נכנסים לא מעט אנשים, הם באמת משתפים עם זה פעולה. בכל מפגש יש שעה, שעה וחצי של סקירת תוכניות, ועוד זמן לשאלות. ואז אנחנו עושים פולואו־אפ של טלפונים - איך התרשמתם, מה חשבתם, מה אפשר לשפר. הקמפיין עכשיו זה נטו טלפונים ו'זום'".
"לפני הסגר, התהליך בקמפיין התחיל לחבר אליי אנשים", אומר המועמד דוד חיות, ממקימי תנועת "הצופים" בתל מונד, שלקח הפסקה מקריירה בתעשייה האווירית כדי להתרכז בבחירות. "הקמנו ועדות וצוותי עבודה שדנים בכל התחומים המוניציפליים, ויחד עם התושבים כתבנו את טיוטת העבודה. התחלנו לפני הסגר בחוגי בית בכל ערב. לצערנו, בעקבות הסגר אנחנו ממעטים בפגישות עם אנשים, ובמקום זה אנחנו מקיימים פגישות 'זום' בכל ערב. זה לא פשוט, אבל יש תחושה מאוד טובה".
7 צפייה בגלריה
דוד חיות
דוד חיות
דוד חיות
(צילום: ניר קידר)
לעומת חיות ואליהו, יש מועמדים שלא רואים ב"זום" פלטפורמה הכרחית בקמפיין. "בלי לפגוע בכבוד המתמודדים האחרים, אני ידוע כבר שנים רבות בתור פעיל ציבורי", אומר המועמד שלמה ינאי, לשעבר סגן ומ"מ ראש המועצה, "לי זה יותר קל מאשר שאר המועמדים בסגר. אנשים לא רוצים לקיים פגישות ב'זום', זה מרגיש מזויף, זה פייק.
"אז איך אני בכל זאת פועל? באמצעות שיחות טלפון. אני גם פוגש אנשים במקומות כמו הסופר, מקבל המון תמיכה. ואיך אני מגייס תומכים חדשים? יש לי אתר אינטרנט, יש לי דף פייסבוק, יש פורומים שבהם אני מקבל תגובות מאוד אוהדות. עד הסגר קיימתי חוגי בית, בוודאי".
7 צפייה בגלריה
שלמה ינאי
שלמה ינאי
שלמה ינאי
(צילום: יעל חבוש)
"זה מורכב ומאתגר לקיים קמפיין בימי הקורונה", אומרת המועמדת סיגל לחמני, חברת דירקטוריון לשעבר ב"חברה הכלכלית תל מונד", "את הקמפיין בזמן הסגר עושים בעיקר ב'זום'. עברתי גם למפגשים אישיים, אחד על אחד.
"הבעיה עם מפגש 'זום' היא היעדר הקשר הבינאישי. גם בקבוצה של אנשים, הבעיה היא שברגע שמשתתף אחד מדבר ב'זום', אחרים לא יכולים לדבר. ברור שבשיחת טלפון יש פחות התרשמות מאשר אם היינו נפגשים פנים אל פנים. הסגר מונע ממך גם להגיע לאנשים, ואנחנו לא יודעים איך הבחירות יתבצעו בעידן הקורונה, מבחינה פרוצדורלית. אבל אלה כבר בעיות שמשרד הפנים יפתור".
7 צפייה בגלריה
סיגל לחמני
סיגל לחמני
סיגל לחמני
(צילום: אנה לינדן)
"בחירות בזמן קורונה אכן מאתגרות", אומרת המועמדת לין קפלן, שכיהנה בעברה כחברת מועצה, "עד לתקופת הסגר קיימנו מפגשי תושבים במקומות פתוחים ועל פי ההנחיות. עם תחילת הסגר העברנו את כל מפגשי התושבים שלנו ל'זום'. התושבים מבינים שיש כאן הזדמנות להשפיע על עתיד הייישוב, מגיעים ומתעניינים.
"נוסף על כך, כל פעילות הדיגיטל קיבלה חשיבות גבוהה. לשמחתי, עם הפעילות הענפה במהלך השנים, פיתחנו ערוצי תקשורת שוטפת עם התושבים: תפוצת מיילים גדולה, תפוצות ווטסאפ ופעילות ברשתות החברתיות".
7 צפייה בגלריה
לין קפלן
לין קפלן
לין קפלן
(צילום: דני שביט)
"לצערנו אנחנו בבחירות בצל הקורונה, ונאלצים לתפקד בהתאם", אומר המועמד רותם ריעני, חבר מועצה ודירקטור ב"חברה הכלכלית" לשעבר, "כרגע, בסגר, אני מתמקד בשיחות אישיות ב'זום' ובשיחותטלפון.
לפני הסגר שמרנו על הריחוק, קיימנו חוגי בית מצומצמים בהתאם להנחיות. לקחתי את עניין הנגיף בצורה הכי רצינית שאפשר. לא רציתי להגיע למצב שחס וחלילה בגלל מפגש שלי התרחשה הדבקה, לכן גם מפגשים שהתקיימו לפני הסגר היו בהתאם להנחיות, וכמובן שגם במהלכו".
7 צפייה בגלריה
רותם ריעני
רותם ריעני
רותם ריעני
(צילום: פלג אלקלעי)
אלא שיש עוד מהמורת בדרך: חבר המועצה לשעבר יצחק קוגאמן שלח מכתב לשר הפנים דרעי, בו הוא מבקש לדחות את הבחירות בפרק זמן של בין 9-6 חודשים. לטענתו, קיום בחירות בעת מגפת הקורונה יכול להוביל לתוצאות "מעוותות", בשל הקשיים שניצבים בפני ועדת הבחירות המקומית, ושאלות שנותרו ללא מענה כמו לדוגמה "מה יעלה בגורלם של בעלי זכות בחירה שנמצאים בבידוד" ו"כיצד ייערך זיהוי המצביעים העוטים מסכות".
בתגובה לכך, מספר מועמדים לבחירות, ביניהם אליהו, חיות, קפלן וריעני שלחו מכתב לשר הפנים, שדורש לקיים את הבחירות במועדן.