כבר 15 שנה שדודי רונן מכפר סבא מספר את סיפורו של אביו בגוף ראשון לבני נוער. מה שהתחיל באופן מקרי ומתנהל שמונה שנים בבתי הספר בכפר סבא, הפך למיזם חברתי ארצי ולעמותה שגדלה משנה לשנה.
2 צפייה בגלריה
דודי רונן. "תוך עשר שנים נגיע לאלפי שגרירים"
דודי רונן. "תוך עשר שנים נגיע לאלפי שגרירים"
דודי רונן. "תוך עשר שנים נגיע לאלפי שגרירים"
(צילום: אסף פרידמן)
רונן (60), מייסד העמותה ודור שני לאבא שורד שואה (90), אומר כי "כדי להבטיח שכל אדם בישראל יוכל לחוות ולהתחבר לסיפורם האישי של גיבורי שואה (שורדים וחסידי אומות עולם), אנחנו, עמותת שגרירי זיכרון, לקחנו על עצמנו להכשיר שגרירים בכל ישוב בישראל וגם בחו"ל, כדי להפוך את סיפור השואה לזיכרון חי ופועם לדורות הבאים באמצעות סיפור אישי בגוף ראשון". בכך, הוא מסביר, תימנע הכחשת השואה בכל העולם שכן סיפור ובעיקר "בגוף ראשון" הוא דרך אפקטיבית לשמר את הזיכרון.
רונן: "כששאלו בשנת 2014 את אלי ויזל, שורד וחוקר שואה וחתן פרס נובל לשלום 'מה יקרה ביום בו לא יהיו שורדים, מי יאמין שכל זה אכן קרה'? ויזל ענה: "אין מה לחכות. כבר היום חייבים בני הדורות הבאים לספר את סיפורם של השורדים ורצוי בגוף ראשון'".

2 צפייה בגלריה
אסתי זקהיים. "להמשיך ולקיים את התרבות. גם אם בקטן יותר"
אסתי זקהיים. "להמשיך ולקיים את התרבות. גם אם בקטן יותר"
אסתי זקהיים
( צילום: יאיר שגיא)

רונן, בעל ניסיון רב שנים בהדרכה בארגונים ושחקן בתיאטרון פלייבק, פיתח עם שותפיו לעמותה מודל מיוחד המכשיר אנשים לספר סיפור בגוף ראשון. מודל זה מאפשר לקהל להזדהות עם הדמות, להרגיש קרוב אליה ולפתח כלפיה רגש עמוק.
רונן מסביר: "תהליך ההכשרה כולל קורס בסיסי בן עשרה מפגשים ולאחריו ליווי מתמשך לאורך שנים כולל חיבור השגרירים לקהילה".
קורס ההכשרה מונחה על ידי רונן וצוות מקצועי של עורכות ספרותיות ושחקנים, ביניהם שרון אלכסנדר ואסתי זקהיים. תהליך ההכשרה מקנה כלים שהופכים את זיכרונותיהם של השורדים לסיפור אישי. לדברי רונן, "שגרירי הזיכרון" הם אנשים שלמדו לספר בגוף ראשון את סיפורם האישי של גיבורי שואה, שורדי שואה וחסידי אומות העולם, ומספרים אותו בבתי הספר ובתנועות נוער לאורך השנה כולה ובאירועי יום השואה. לרוב מדובר בסיפורם של אחד מבני משפחתם, אך ישנם שגרירי זיכרון המספרים את סיפורו של אדם שלא הכירו.
מה החזון של עמותת שגרירי הזיכרון?
"להכשיר כ־2,000 שגרירים בישראל ועוד אלפים בחו"ל בשנים הבאות".

קראו גם:

יש לציין כי עד היום הוכשרו מעל 700 שגרירי זיכרון מרמת הגולן ועד באר טוביה בשיתוף וסבסוד רשויות מקומיות וארגונים גדולים. באזור השרון בוצעו כבר לא מעט תהליכי הכשרה בשיתוף עיריות רעננה, כפר סבא, הרצליה ורמת השרון. "בשנה הקרובה יכנס המיזם גם לבית הספר התיכוניים, כאשר לראשונה יוכלו תלמידי תיכון בישראל להיות 'שגרירי זיכרון' במסגרת תוכנית מעורבות אישית או מחויבות אישית וכחלק מתעודת בגרות בישראל", מציין רונן.
במקביל לפעילות בישראל, קיים ביקוש גדול של אנשים החיים בחו"ל ללמוד כיצד לספר את סיפורם בגוף ראשון.
רונן מבטיח: "במסגרת שבוע יום הזיכרון לשואה והגבורה יספרו השנה מאות שגרירי זיכרון את סיפורם, לכ־100,000 איש שרובם בני נוער. זהו מספר כפול מהמאזינים לסיפורי השגרירים בשנה שעברה".