תושבים פעילי איכות הסביבה מנתניה דורשים מהעירייה: הקימו גדר גבוהה סביב שמורת האירוסים לפני שתיהרס לחלוטין.
לדברי הפעילים, מצבה של שמורת האירוסים, אחד מאתרי הטבע העירוניים המפורסמים בנתניה, התדרדר בשנים האחרונות והמקום שכלל מאות דונמים שבהם צמח הריכוז הגדול בישראל של אירוס הארגמן, הפך מוזנח והצמחייה בו התדללה.
1 צפייה בגלריה
שמורת האירוסים. צילום: פרטי
שמורת האירוסים. צילום: פרטי
שמורת האירוסים. צילום: פרטי
הסיבה לכך, טוענים התושבים, נעוצה בהיעדר של גדר סביב רוב שטח השמורה וקיום של גדר נמוכה מאד בשאר חלקיה, שכלי רכב עוברים מעליה, נכנסים לשמורה והורסים אותה.
"מה שנשאר משמורת האירוסים, שהייתה פעם גאוות העיר, הוא בערך 20% של ירוק. מדובר במקום שמלבד אירוס הארגמן צמחו בו זנים שונים של צמחים ושהיווה בית לשועלים, נמיות, צבים ואפילו יעלים", אומר יעקב איש-ימיני, תושב העיר ופעיל למען איכות הסביבה.
"אני מרגיש שהעירייה פשוט ויתרה על המקום הזה. ברוב חלקי השמורה אין שום גדר שמונעת כניסה של כלי רכב ובחלקים האחרים יש מכשול מגוחך, שגובהו נע בין 15 ל-70 סנטימטרים, שכלי רכב שונים פשוט עולים עליו ונכנסים".
איש-ימיני מוסיף וטוען כי בגלל העדר הפיקוח על השמורה היא הפכה באחרונה למוקד להצתות. "יש כמה סוגים של מציתים, שמגיעים ממניעים שונים: ניסיון להיפטר מפסולת, שריפת ראיות או פשוט בריונות לשמה והשמורה היא פשוט מקום נוח עבורם לעשות זאת באין מפריע".
לדברי איש-ימיני, מזה שנים הוא פונה לעירייה בהצעות להסדרת הפיקוח והאכיפה על השמורה, שאותן אף העלה בעבר בוועדה העירונית לאיכות הסביבה, בה הוא חבר כנציג מטעם הציבור. אך ההצעות לא מיושמות והמצב נשאר כפי שהוא.
"הצעתי להקים גדר מוסדית גבוהה סביב שרידי השמורה, בה יהיו דלתות קרוסלה, להולכי רגל בלבד; הצעתי להתקין מצלמות שתשדרנה למוקד העירוני ותתרענה על פעילויות פליליות שנעשות בשמורה, לרבות הצתות; התחננתי שתהיה תגובה מהירה של הפיקוח והמשטרה על מנת ליצור הרתעה כלשהי, אך דבר מאלה לא קרה".
"כשההצעות שלי לא נענו, ביקשתי מהעירייה שלכל הפחות יעבירו את השטח לרשות הטבע והגנים, שידאגו הם להסדרה שלו, אך העיריה מסרבת בכל תוקף לעשות זאת".
מאיזו סיבה?
"אני מניח שיש מי שיש לו אינטרס שהשמורה תושמד, כך שיוכלו לשנות את התב"ע של השטח שלה ולנצל אותו לבניה. אחרת, לא ברור מדוע עיריית נתניה לא תומכת בשימור של אחד מהנכסים הגדולים ביותר של העיר הזו".
מהעירייה נמסר בתגובה: "שמורת האירוסים הינה אתר טבע עירוני המנוהל באופן שוטף על ידי עיריית נתניה תוך הקפדה על ניקיון האתר, שילוט, הסדרת שבילים, ניטור וסקרים, טיפול במינים פולשים, הדרכות לקהל הרחב וסיורים לבתי ספר. מרבית שטח האתר מגודר בגדר מוסדית.
"במהלך החורף האחרון אף הושלמו עבודות גידור במקטעים בהם ניסו להיכנס כלי רכב והוצב שילוט מתריע במקום. עוד נדגיש כי פיקוח עירוני פועל כנגד כל מסיגי הגבול המנסים להיכנס לשטח בניגוד לחוק. בחודשים הקרובים יושלם עוד מקטע של גדר בהתאם לסיכום מול תושבים".