1 צפייה בגלריה
הצבים שניצלו. צילום: שלמה אדרי ורחל יוסף
הצבים שניצלו. צילום: שלמה אדרי ורחל יוסף
הצבים שניצלו. צילום: שלמה אדרי ורחל יוסף
בני האדם משאירים אשפה על החוף – בעל החיים בסכנה: בשבועיים האחרונים, נרשמו שלוש תקריות של צבים שהוצלו ממוות לאחר שהסתבכו בפסולת פלסטיק שבני האדם השאירו על החוף.
שלמה (מומו) אדרי, מציל בחוף בלוביי, סיפר על המקרה שבו זיהה צב צף בתוך שק פלסטיק גדול: "יש לנו אימון יומי של שעה לכל מציל. עשיתי אימון ב-4-5 מטר עומק וזיהיתי סל פרום וגוש חום תפוס. ראיתי שיושב שם צב. כל פעם שהגל עולה הוא מעלה את צב ובסוף מוריד ומטביע אותו, עוטף אותו מכל עבר בשק. הכל נכרך סביב הידיים והרגליים שלו. הוצאתי אותו לאט החוצה, הוא כמעט נחנק. היה באפיסת כוחות, ועדיין קצת נשך אותי".
כשהגיעו לחוף אדרי סיפר כי "הוא כבר לא התנגד, שחררתי אותו מהפלסטיק והוא מטופל עכשיו על ידי רשות הטבע והגנים. גם בשבוע לפני כן מצאנו צב באפיסת כוחות במצב הזה".
גם זיו קקון הציל צב שכמעט נחנק בחופי פולג: "אני עובד בגל ים בפולג בבית הספר לגלישה, ביום שישי יצאנו לחתור בקבוצה של 7 חותרים, נכנסנו לעומק של 2 קילומטרים. בחזור, אנחנו אוספים את הזבל שאנחנו רואים צף במים ושמים על הסאף. חגית, אחת הגולשות ראתה שבזבל שצף לידה ישנו צב ים קשור. הגעתי אליה וראיתי שהוא כמעט נחנק. רציתי שכבר בים נוציא ממנו את השקית, כי זה ממש עטף את ראשו וחנק לו את הגרון, שמתי אותו על הגלשן, וכשהגענו לחוף רצתי איתו ליבשה, צעקתי תוך ריצה לרן, מנהל המועדון שיביא סכין, חתכנו בזהירות את כל החוטים שהיו לו סביב הצוואר, בדקנו אותו וגילינו שלמזלנו הוא לא נפצע. החזרנו אותו למים, והוא המשיך לשחות בין הגלים. הוא היה 80 מטר מהחוף ממש קרוב, הפעם היה לו מזל".
אדרי אמר שאנשים שמגיעים לבלות בחוף משאירים אחריהם זבל רב. "אנשים שמגיעים לבלות בחוף הים, שידאגו לפנות אחריהם את הזבל. אנחנו מנסים להזכיר להם כמה פעמים ביום לנקות בסוף אחריהם. העירייה מילאה את החוף בפחי אשפה אבל אנשים לא שומרים על ניקיון. זה מדהים הדבר הזה, ומתסכל אותי מאוד". אדרי הסביר איך הגאות בערב מפזרת את האשפה שנותרה על החוף, "ברגע שהים טיפה עולה ויש גאות, המים מגיעים לחוף ובחזרתם לים מכניסים את הלכלוך לים. ככה הוא נודד לכל החופים, זה נזק אוקולוגי. החיות בים נפגעות כמובן גם הן".
עונת הקיץ היא העונה של הטלות הצבים. "רשות הטבע והגנים עוברים ומחפשים את הצבים כדי ששועלים ונימיות לא יאכלו את הביצים, אתמול מצאתי צב בן יומו שלא מצא דרכו למים. מצאתי אותו מת. אמרו לי לקבור אותו בחול", הוא סיפר בעצב.
אתה מציל יותר צבים מבני אדם? "מה פתאום", הוא צחק ואז אמר בזעם, "אנחנו מצילים הרבה טובעים חסרי האחריות. אם היו מתרחצים מול סוכות המציל זה אנשים ששוחים בחופים לא מוכרזים ומסוכנים".
עונת הטלות הצבים בעיצומה, כך גם עונת הרחצה. אנא איספו אחריכם את הזבל כדי שגם בני האדם וגם הצבים יוכלו לחיות ולשחות במי הים.