מזה שבועיים, עשרות מפגינים בני העדה האתיופית מתאספים מדי יום מתחת לביתה של ראש מח"ש, קרן בר-מנחם, בשכונת עיר ימים, מפגינים נגד המשטרה ודורשים מבר-מנחם לפרסם בתקשורת את הסרטון המתעד את המקרה בו נהרג סלמון טקה ז"ל, אשר בו, לטענתם, מסתתרת הוכחה שהשוטר שירה בטקה לא פעל מתוך הגנה עצמית.
1 צפייה בגלריה
צילום: פרטי
צילום: פרטי
צילום: פרטי
שכניה של בר-מנחם לבניין ותושבי הבניינים הסמוכים, שרובם מעידים כי הם מבינים את מטרת ההפגנה ורוצים שהצדק ייעשה, נותרים חסרי אונים אל מול הפרעת מנוחתם, המתרחשת, כל ערב מלבד ערב שבת, בין השעות 19:00-23:00.
הדיירים אינם יודעים מתי ההפגנות יסתיימו, ושנית, המפגינים קיבלו מהמשטרה אישור להשתמש במגפון עוצמתי במיוחד, כך שאין לשכנים דרך להימנע מלשמוע את ההפגנות המתרחשות מחוץ לבתיהם.
"ההפגנות הן בעלות אופי אלים מאד, המפגינים עומדים בכניסה לבניין עם מגפון וצועקים שהשוטרים הם רוצחים", מספרת שכנה בבניין, "מילא אם היו מגבילים אותם להפגין מול הבניין או ברחבה ממול אבל במצב הנתון הם עומדים בכניסה והילדים שלנו רועדים מפחד לצאת ולהיכנס לבניין, שלא נדבר על הילדים הקטנים יותר, שמתקשים להירדם עם הצעקות הללו. השבוע הם הרחיקו לכת והביאו צופר מחריש אוזניים. אתה יושב בסלון, עם חלונות סגורים וטלוויזיה דולקת ושומע את זה כאילו זה בתוך הדירה שלך".
"המטרה המוצהרת של ההפגנה היא לכאורה לעשות צדק, אבל מצד שני זה מרגיש כאילו שהמפגינים לא באמת מעוניינים בצדק אלא מנסים להשפיע בצורה פסולה על התוצאות של החקירה הזו", אומר דייר בבניין הסמוך, "אני חושב שאם הם באמת היו מעוניינים בצדק, הם היו צריכים לתת למשטרה ולפרקליטות לעשות את העבודה. זו מדינת חוק ואי אפשר להוציא ראיות לפני הגשת כתב אישום. רוב תושבי השכונה שיצא לי לדבר איתם מסכימים שיש מידה מסוימת של גזענות שאנשי העדה האתיופית נתקלים בה ורוצים שהצדק יצא לאור, אבל הדרך שהם בחרו מביאה את התוצאה ההפוכה. נכון להיום אני איבדתי את כל האמפתיה כלפיהם".
לדברי הדיירים, הם מתקשרים למשטרה מדי ערב על מנת לדווח על ההפגנות ובכל פעם מחדש מקבלים את התשובה כי הנושא בטיפול. "נראה שיש יד מכוונת שאומרת למוקדנים לנפנף את הקריאות שלנו", אומר אחד הדיירים, "לפי מה שאנחנו מבינים, המשטרה לא רוצה להפגין שם נוכחות כדי לא לעורר את זעמם של המפגינים ולא לגרור חסימת כבישים והתפרעויות כמו בהפגנה הקודמת".
"כרגע זה לא נראה שזה נגמר בשום צורה ואנחנו חסרי אונים, החיים שלנו הפכו לסיוט", אומר אחד הדיירים.
"ההפגנה לא אלימה", טוען מנגד אחד המפגינים, "מפריע לי שאנשים אומרים שאנחנו אלימים או מפחידים את השכנים, זה שקר. מי ששואל אותנו שאלות מקבל מאתנו תשובות והסברים בנועם וכל מי שרוצה לעבור אל הבניין וממנו, עובר בלי בעיה. כמו כן, עשר דקות לפני השעה אחת עשרה אנחנו מפנים את כולם ודואגים לנקות אחרינו.
אבל מתי זה יסתיים?
"ההפגנות יסתיימו כשהסרטון יפורסם. אנחנו מבינים שיש אנשים שההפגנות מפריעות להם, זה ברור - לא באנו לחגוג יום הולדת, באנו להפגין וזה לא בהכרח נעים אבל אנחנו עושים זאת למען המטרה שלנו, שהיא אחת- צדק, ואגב- לא רק עבור בני העדה האתיופית, אלא עבור כלל האוכלוסייה. לראיה, מפגינים אתנו גם תושבים שאינם בני העדה האתיופית. אנחנו מזמינים באהבה ובשמחה כל מי שהצדק חשוב לו להצטרף אלינו ולהפגין אתנו, כולנו חיים כאן בייחד והצדק חשוב לכולם".
ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "המשטרה מכבדת ומאפשרת את חופש הביטוי ואת זכות המחאה, אך יחד עם זאת תמשיך לפעול לשמירת החוק ואכיפתו ולאזן בין חופש המחאה לבין הטרדה והפרת הסדר".