זה נגמר: פרקליט המדינה שי ניצן החליט הערב (יום ראשון) לסגור את התיק נגד ראשת עיריית נתניה, מרים פיירברג-איכר, וזאת מחוסר ראיות. מדובר בניצחון משפטי גדול של פיירברג ופיזור העננה הכבדה שריחפה מעליה בשנים האחרונות.
1 צפייה בגלריה
פיירברג-איכר (צילום: אסף פרידמן)
פיירברג-איכר (צילום: אסף פרידמן)
פיירברג-איכר (צילום: אסף פרידמן)
בהחלטה נקבע כי לא נמצאו ראיות לעבירות של מרמה והפרת אמונים. אתר ynet דיווח כי הפרקליטות הודיעה על ההחלטה לפיירברג ובמקביל הודיעה כי היא שוקלת להעמיד לדין את שמעון שר, סגנה של פיירברג, בכפוף לשימוע, בשל עבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים.
מדובר בחשדות הקשורים לקבלת טובות הנאה מבכירי נדל"ן בעיר, בזמן ששימש שר יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה.
תזכורת: תיק הנדל"ן
כזכור, פיירברג-איכר נחשדה ב-2016 כי פעלה בניגוד עניינים בהליכי תכנון ורישוי לטובת מקורביה ולטובתה, במסגרת טיפול העירייה בכמה מיזמי בנייה. על פי החשד, פיירברג-איכר, בעלה ובנה קיבלו מקבלנים ומיזמים זכויות לרכישת חלק בפרויקטים שונים בשותפות, בעלויות פחותות משמעותית. כחלק מזכויות אלה, זכתה לראש העירייה לפריבילגיה לרכוש דירה בפרויקט במחיר מופחת במאות אלפי שקלים מן המחיר בפועל.
עוד עלו נגדה חשדות לפיהם פעלה בניגוד עניינים בהליכי תכנון ורישוי לטובת מקורביה ולטובתה, במסגרת טיפול העירייה במיזמי בנייה שונים. בין המיזמים היה "פרוייקט קורל", בו פיירברג-איכר עצמה רכשה קרקע לדירה. כמו כן, היא נחשדה כי קיבלה שוחד במסגרת משא ומתן לרכישת שירותי בנייה במסגרת מיזם זה.
חקירת פרשת השחיתות הסתיימה לפני יותר משנתיים, במרץ 2017. המשטרה הודיעה אז כי לעמדתה התגבשה תשתית ראייתית נגד פיירברג-איכר לביצוע עבירות של שוחד ושל מרמה והפרת אמונים. אלא שלאחר הליך השימוע, לא הייתה החלטה חד משמעית בפרקליטות בנוגע לגורל התיק. זאת, לאור קשיים ראייתיים משמעותיים שזיהתה הפרקליטות להוכחת החשדות המיוחסים לפיירברג איכר. כך, למשל, לא נמצאו ראיות לחשד לפיו פיירברג נהנתה מהטבות אסורות שקיבלה מיזמי נדל"ן, איתם נכנסה לשותפויות עסקיות.
סגירת התיק היום, מגיעה לאחר קביעתו של פרקליט המדינה, ניצן, כי התמונה הראייתית שהתגבשה אינה מספיקה להגשת כתב אישום בחשדות שנבחנו נגד פיירברג. בקביעה זו, מאמץ ניצן את עמדת המשנה לפרקליט המדינה ועמדת המחלקה הכלכלית, שגובשה בתום בחינת ממצאי החקירה בעניינה של ראש העירייה. לדברי ניצן , אף על פי שפיירברג-איכר התנהגה שלא כמצופה מאדם במעמדה, אין די ראיות בכדי להגיש כתב אישום.
תגובות: "לא היה ספק"
אלי דלל, ממלא מקום ראש העירייה: "אני מאושר בשביל ראש העירייה שלנו, הגב' מרים פיירברג איכר, על סגירת תיק החשדות נגדה. עמדתי לצד מרים לכל אורך הדרך משום שלרגע לא היה לי ספק בזיכויה.
"למרות ההחלטה שלא להגיש כתב אישום נגד מרים, יש לי ביקורת על התנהלות המשטרה והפרקליטות בפרשה. לא ייתכן שמאז שראש העירייה נעצרה והושמה במעצר למשך שבוע ועד זיכויה היום, יחלפו כמעט שלוש שנים, שבהן נעשה למרים עינוי דין של ממש.
"מוכרחים להביא לחקיקה שעל פיה פרק הזמן המקסימלי שיינתן למשטרה לקבל החלטה האם להמליץ על הגשת כתב אישום או לא יהיה חצי שנה - מרגע פתיחת חקירה גלויה. לאחר מכן, הפרקליטות תוכל לקבל החלטה עד לפרק זמן של לא יותר משנה. מדובר בדיני נפשות".
חברת המועצה טלי מולנר: "שמחה שהצדק יצא לאור. צר לי על עינוי הדין שנעשה לה וצר לי שלקח למשטרה ולפרקליטות שלוש שנים להחליט ובינתיים נגרם לה סבל. כעת נותר לברך ולשמוח בשמחתה של ראש העיר הנפלאה שלנו".
חבר המועצה אהרון אורגד: "אני מברך את מרים על סגירת התיק ועל הסרת העננה שריחפה מעליה, לטעמי זמן רב מדי. בדיוק כשהתקבלה הבשורה, הערב, בירכתי מטעמה בטקס הסיום של בית הספר ״תחכמוני״ ושיתפתי את ההורים ובתלמידים הבשורה וכמובן שכולם שמחו.
אני חייב לומר שכאשר התפוצצה הפרשה הייתי מנכ״ל הרדיו האזורי, והנחיתי לסקר בזהירות רבה את הדברים גם כאשר הכותרות היו דרמטיות למדיי. היום כשהתיק נסגר אני שמח שלא התפתינו אז להיות חורצי דין בטרם משפט. זה היה לקח שהפקתי ממקרים קודמים שבהם ההתחלה היתה ברעש גדול והסיום בקול ענות חלושה".