התופעה המדאיגה של מדידת אורך המכנסיים בבתי הספר הפכה בשנים האחרונות לדבר מדובר ומדאיג בחלק מהזרמים כאשר הדבר קורה בעיקר, כשמדובר בתלמידות. נראה כי הכללים אחרים כשמדובר בילדות וילדים קטנים והאכיפה עלולה להיות סלקטיבית ופוגענית.
קמפיין חדש שנקרא "כן לתקנון לבוש, לא לקוד צניעות מפלה" החל מצד הפורום החילוני ושדולת נשים בישראל, במסגרתו העלו ראשי רשויות רבים פוסט הזדהות ותמיכה בתלמידות תחת ההאשטג: #קצר_ולעניין. ראשי הרשויות פנו למנהלי ביה"ס: תפסיקו למדוד את אורך המכנסיים של בנות.
2 צפייה בגלריה
ויקטור בר | צילום: שירות מיינט
ויקטור בר | צילום: שירות מיינט
ויקטור בר | צילום: שירות מיינט
ויקטור בר, פעיל חברתי בעיר נתניה, ואב לשתי בנות, האחת לומדת ביסודי והשניה בחטיבת הביניים סיפר ל"מיינט נתניה": "בתחילת השנה חיפשנו לקנות מכנסיים קצרים, באורך ביניים נוח לבנות, ולא מצאנו בחנויות. בסוף קנינו טייצים וזהו, לא נעים לגלות שרשתות האופנה לא עונות על הדרישה לבגדים מתאימים לילדות בקיץ הישראלי החם. אני חרד מהרגע שבו אחת מבנותיי תופלה על רקע מגדרי או בשל בגד שלגופן".
ויקטור הפנה מכתב לחברי מועצת העיר נתניה, בתקווה שכמה מהם ירתמו למאבק, כפי שהיה ברשויות אחרות, הוא כתב: "היום יצא לדרך קמפיין מחאת המכנסיים הקצרים בארץ. #קצר_ולעניין הוא קמפיין של הפורום החילוני ושל שדולת הנשים בישראל שעוסק כולו בשוויון מגדרי בבתי הספר. לקמפיין הצטרפו ראשי רשויות ומשפיענים שהחליטו לומר בבירור – די לקוד צניעות!
"במקרים רבים, גם כשיש קוד לבוש שוויוני לכאורה, האכיפה היא סלקטיבית ופונה לילדות ולנערות בלבד, אכיפה לא שוויונית, שמעבירה לילדות וגם לילדים מסר מחפיץ ולא שוויוני שמציג את הגוף הנשי כגורם פיתוי שיש להסתיר. לתפיסות החשוכות האלה אין מקום בחינוך הממלכתי בשנת 2019".
ביניים: ראש המועצה עמק חפר בפנייה למוסדות החינוך במועצה
ראשת המועצה האזורית עמק חפר ד"ר גלית שאול, וירונה פוליטי מנהלת אגף החינוך במועצה יצאו במכתב לבתי הספר במועצה האזורית, בו הן מבקשות להימנע מאכיפה סלקטיבית של תקנוני לבוש: "בכל קיץ בשנים האחרונות אנחנו קוראים ושומעים על ילדות ונערות מרחבי הארץ שהגיעו לבית הספר במכנסיים קצרים, ו"זכו" ליחס מפלה ומשפיל שמקורו כפי הנראה בכללי צניעות (ולא תקנוני לבוש) על רקע מגדרי.
2 צפייה בגלריה
ראש המועצה עמק חפר גלית שאול | צילום: מהפייסבוק
ראש המועצה עמק חפר גלית שאול | צילום: מהפייסבוק
ראש המועצה עמק חפר גלית שאול | צילום: מהפייסבוק
גם היום, שנת 2019, אכיפת כללי ההופעה בבית הספר מתרחשת בפועל בעיקר כלפי בנות, אשר מקבלות הערות לגבי הופעתן מצוות ההוראה בבית הספר. בשל האכיפה הסלקטיבית והרצון לנהוג על פי הכללים מגיעות ילדות רבות, גם בימי הקיץ החמים, במכנסיים ארוכים. התנהלות זאת גורמת לילדות להרגיש מופלות ומתוסכלות. בכדי למנוע את התחושה הזאת בבתי הספר שלנו, אנחנו פונות אליכן בבקשה לבחון את תקנון הלבוש של בית הספר ואת אופן האכיפה שלו.
אנחנו מסכימות שצריך להיות קוד לבוש בבתי הספר ושיש בכך הגיון, אך חשוב לוודא כי מדובר בדרישות הגיוניות הניתנות ליישום. אכיפה על פי מגדר מטמיעה בקרב בנים ובנות, כבר בגיל צעיר, תפיסות מגדריות שגויות ומזיקות, וגופן של בנות הופך מרכז לעיסוק שלילי. דרישות המערכת מהילדות להסתיר ולכסות את גופן מקשרות אותו עם פיתוי ומיניות, אפילו בפעילויות בית-ספריות שגרתיות, כמו למשל שיעור ספורט או טיול, בהן לבוש כמו מכנסיים קצרים בגובה הירך הוא מקובל ונפוץ".
שאול הוסיפה שכדי להביע את תמיכתה בשוויון מגדרי בקביעת תקנוני לבוש בבתי הספר, ולמען חיזוק הדימוי הגופני של נערות ונערים גם היא נרתמה לקמפיין ולבשה מכנסיים קצרים.
בין ראשי הרשויות שלקחו חלק בפרויקט היו: כרמל שאמה הכהן ראש העיר רמת גן, אמיר כוכבי ראש עיריית הוד השרון, רון קובי ראש העיר טבריה, רותם ידלין ראשת המועצה האזורית גזר, אבי גרובר ראש עיריית רמת השרון, אסיף איזק ראש המועצה האזורית חוף כרמל ועוד.
ראש העיר מרים פיירברג- איכר לא ענתה למכתבו ולפניותינו, חברי מועצה חילונים נוספים לא הרימו את הכפפה וענו מלבד טלי מולנר המחזיקה בתיק מעמד האישה.
תגובתה של טלי מולנר, המחזיקה בתיק מעמד האישה במועצת העיר: "אני חברת מועצה ולא, אני לא מוכנה להצטלם במכנסים קצרים. למה? כי זה הגוף שלי ואני לא צריכה לחשוף חלקים ממנו בגלל לחץ פייסבוק כזה או אחר. אני בעד קוד לבוש. חשוב מאוד שתלמידים יגיעו למוסד חינוכי כשהם מכבדים את המקום והנהלים ולא יגיעו עם חצאיות מיני , חולצות בטן או מכנסונים שהישבן מציץ מהם. אני לגמרי בעד הגבלות כמו שמגבילים למשל את המורים וגם הם מחוייבים לקוד לבוש. אבל-אני בעד קוד לבוש זהה לבנים ובנות!
לא מוכנה שתהייה אפלייה בין המינים. מתנגדת למדידת אורך מכנסים וטקסי מדידה שמביישים את התלמידים, וכמו שאמרתי לפורום החילוני אם אדע שהיה מקרה כזה בנתניה של השפלת תלמידה אני אישית אתערב מול הגורמים המתאימים.
צריך להבין שקוד לבוש הוא דבר חשוב ונחוץ. ההקפדה צריכה להיות זהה בין בנים ובנות אסור לוותר על הקוד לבוש אך חשוב שיהיה שיויון גם בהגדרה של התקנון בין המינים וגם באכיפה".