בקשות רבות להיתר בנייה המונחות בפני הוועדה המקומית בנתניה נועדו להכשיר חריגות קיימות. לפני חודשיים וחצי, בישיבתה הראשונה של ועדת המשנה לתכנון ולבנייה בנתניה בקדנציה הנוכחית, החליטה הוועדה להקשיח את עמדותיה, ולדחות באופן גורף בקשות להיתרים אשר נועדו להכשיר חריגות בנייה קיימות, בנימוק שאין לעודד עבריינות בנייה.
1 צפייה בגלריה
עו"ד בוסקילה. "אין דומה מקרה אחד למשנהו" | צילום: אלבום פרטי
עו"ד בוסקילה. "אין דומה מקרה אחד למשנהו" | צילום: אלבום פרטי
עו"ד בוסקילה. "אין דומה מקרה אחד למשנהו" | צילום: אלבום פרטי
אלא שלמרות עמדתה זו החליטה הוועדה, בישיבה שהתקיימה לפני שבועיים, לאשר ארבע תוכניות המכשירות חריגות בנייה, שהוגשו לפני ההחלטה להקשיח את עמדות הוועדה בנושא.
אחת התוכניות שאושרו הוגשו על ידי עורך הדין אלעד בוסקילה שהגיש ערר לוועדה המחוזית בטענה כי "אין דומה מקרה אחד למשנהו, וכי יש לבחון כל מקרה לגופו".
לדברי עו"ד בוסקילה, סוגיית הכשרת מצב קיים היתה מאז ומעולם בעייתית ומעוררת מחלוקת: "מדובר במצב שאדם בא ואומר 'חרגתי בבנייה או רכשתי בית שיש בו חריגת בנייה, והיום אני מבקש בדיעבד שתכשירו לי את העניין הזה, שאני לא איאלץ להרוס את הנכס'. יש על זה דעות לכאן ולכאן", הוא מסביר.
עו"ד בוסקילה: "שמח על התפכחותה של הוועדה המקומית. שלילה גורפת של בקשות מסוג זה היא עמדה שרירותית ובלתי-סבירה, שוודאי לא תעמוד במבחן בתי המשפט"
בישיבת ועדת המשנה לתכנון ולבנייה, שהתקיימה ב-21.1, החליטה הוועדה המקומית נתניה לדחות באופן גורף אישור כל עבירת בנייה בדיעבד. "המשמעות של החלטה כזאת, היא שאדם שירש דירה מסבתא שלו, ומתברר בדיעבד, שיש בדירה שלושה מטרים שנבנו בלי היתר, לא יוכל להכשיר את החריגה הזאת לעולם ויהיה חייב להרוס את זה", מסביר בוסקילה. "זה אבסורד", הוא אומר.
בוסקילה מספר, כי אדריכלים רבים יצרו אתו קשר בנושא, עד שלקוח אחד הרים את הכפפה ושכר את שירותיו, כדי להגיש ערר על חריגת בנייה בדיעבד, שלא אושרה לו. "אחרי הגשת הערר קיבלנו מיד שיחת טלפון מהיועצת המשפטית של העירייה, והיא ביקשה שהות לבחון את החלטת הוועדה בשנית, טרם הגשת תשובה לערר. לאחר מכן הוועדה התכנסה שוב, והחליטה לאשר את התוכנית".
בקרוב מתכננת הוועדה לכנס ישיבה נוספת, כדי לקבוע מדיניות ברורה בנוגע להכשרת מצב קיים. לדברי בוסקילה, מדובר בבשורה בתחום. "אני שמח על ההישג ועל התפכחותה של הוועדה המקומית. שלילה גורפת של בקשות מסוג זה היא עמדה שרירותית ובלתי-סבירה, שוודאי לא תעמוד במבחן בתי המשפט", הוא אומר.
יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה, חבר המועצה ויו"ר המועצה, אלון אלרואי: "על פי הייעוץ המשפטי, הוועדה הנוכחית מחוייבת להחלטות הוועדה הקודמת ולפיכך אין אפשרות לייצר מדיניות חדשה מבלי לאפשר תקופת מעבר סבירה . לאור זאת, אושרו מספר תוכניות שהיו באמצע או לקראת סוף התהליך של אישור התב"ע".
מהעירייה נמסר: "אישורן של ארבע התוכניות נעשו על פי המלצת הצוות המקצועי, בהתחשב בכך שמדובר בתוכניות שכבר אושרו להפקדה על ידי הוועדה בקדנציה הקודמת ולא היו להן התנגדויות וכן לא נולדו עובודת חדשות שלא היו ידועות לוועדה שאישה אותן להפקדה".