תושב גוש דן (35) נעצר בקיץ האחרון והואשם בריבוי עבירות יצוא, יבוא, מסחר ואספקת סמים מסוכנים, לאחר שסחר בלמעלה מ-200 עסקאות. עם זאת, בית המשפט קיבל את עמדתו ושלח אותו לשיקום וגמילה.
2 צפייה בגלריה
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
צילום המחשה: shutterstock
"מרשי הינו אדם שאין לחובתו כל עבר פלילי"', מסבירה עורכת הדין יפעת כץ, אשר מייצגת את הצעיר. "הוא בן למשפחה נורמטיבית, אשר שירת בצבא, השלים לימודים אקדמיים ובהמשך - בעקבות תאונת דרכים קשה התגלגל למעגל הסמים".
לטענת עורכת הדין כץ, לאחר שבחנה לעומק את הראיות כנגד הצעיר, זיהתה כשלים רבים בפעולות החקירה שבוצעו.
לדבריה "עיקר הראיות בתיק הושגו לאחר חדירה בלתי חוקית למכשיר הסלולרי של מרשי, תוך הסתמכות על צו חיפוש שהוצא כנגד שותפו לדירה, ולא כנגדו. בהחלט ייתכן כי לאחר ניהול התיק, יחליט בית המשפט על פסילת הראיות שנאספו בתיק, על רקע התנהלות זו".
2 צפייה בגלריה
עו"ד יפעת כץ. צילום: באדיבות כץ
עו"ד יפעת כץ. צילום: באדיבות כץ
עו"ד יפעת כץ. צילום: באדיבות כץ
ערר לבית המשפט המחוזי שכלל טענות לגבי חוקיות החיפוש, הוביל בסופו של יום את התביעה להסכים להפנות את הצעיר לשירות המבחן לבחינת חלופת מעצר. ולאחריה הורה בית המשפט, על אף התנגדות התביעה, על שחרורו של הצעיר לגמילה ב"קהילה טיפולית".
"המשמעות הינה הליך גמילה ארוך בתנאי פנימייה סגורים", מסבירה עורכת הדין כץ. "לא מדובר ב'שחרור לרחוב'. אדם שנקלט בקהילה טיפולית, נאלץ לעבור מקום מגורים, להתנתק מכלל חבריו ומשפחתו. במסגרת תקופה של כשנה (או יותר), הקהילה הטיפולית מספקת שיקום כוללני, לרבות גמילה ארוכת טווח מהסם, כמו גם שיקום תעסוקתי וחברתי. מי שנפלט באמצע התהליך- יוחזר אל מאחורי סורג ובריח.
"אם ההליך יסתיים בהצלחה - החברה תרוויח אדם שככל הנראה, לא יחזור לבצע עבירות בעתיד. לשיקום מוצלח יש כמובן משמעות גם לעניין העונש, אך גם האינטרס הציבורי יוצא נשכר במקרה כזה. באופן אישי אני מאמינה גדולה באינטרס השיקום, ונלחמת על הזכות להעדיף שיקום על פני ענישה במקרים המתאימים".
כאמור במקרה זה, על אף שיוחסו לצעיר למעלה ממאתיים עסקאות של סחר בסם, קיבל בית המשפט את עמדת עורכת הדין. "בצעד חריג ואמיץ, הורה בית המשפט על שחרורו ממעצר", מסכמת עורכת הדין.