צעד גדול בקידום פרויקט כביש הרוחב האזורי 561: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז שבמינהל התכנון, החליטה להפקיד תוכנית מפורטת להקמת הכביש החדש שיחבר בין כביש 4 במזרח ועד כביש 2 (כביש החוף) במערב.
מדובר בתוכנית על בסיס התוואי המאושר בתוכנית המתאר הארצית לדרכים (תמ"א 3) אשר סימנה את דרך 561 ככביש. אורך כביש הינו כ-3 ק"מ הוא כולל שלושה נתיבים לכל כיוון - אחד מהנתיבים ישמש כנתיב תחבורה ציבורית וכן יוקם נתיב מיוחד עבור רוכבי אופניים.
הכביש עובר במערב באזור תעשייה פולג בנתניה, ממשיך מעל מסילת החוף, עד צומת הדסים. במסגרת התוכנית, תורחב ההפרדה המפלסית מעל מסילות החוף, בכדי לאפשר את הרחבת הכביש.
2 צפייה בגלריה
תוואי הכביש החדש | משרד חסון-ירושלמי
תוואי הכביש החדש | משרד חסון-ירושלמי
תוואי הכביש החדש | משרד חסון-ירושלמי
מלבד החיבור בין נתניה לכביש 4, אמור הכביש להקל את גודש התנועה בכביש 553, להוציא את התנועה העוברת מאבן יהודה ולתרום לשיפור בטיחות הנסיעה באיזור.
משרד התחבורה הקצה לפרויקט כ-350 מיליון שקלים, והוא נכלל בתוכנית החומש של חברת נתיבי ישראל (נת"י).
על פי ההערכות, לתוכנית לא צפויות להתקבל התנגדויות, שכן בדיון בוועדה בשבוע שעבר התקבלה ההחלטה פה אחד, והשתתפו בו כל הגורמים הרלוונטיים לפרויקט, ובהם נציגי משרדי ממשלה, ארגונים ירוקים, החברה להגנת הטבע, קרן קיימת לישראל (קק"ל), רשות המים, מהנדסים, אדריכלים ומתכננים.
בהחלטת הוועדה אף נכתב, כי "התוכנית תכלול נגישות לחלקות חקלאיות, שייפגעו כתוצאה מהתוכנית, באמצעות דרך שירות".
שירה ברנד, יו"ר הועדה המחוזית, ציינה כי "מדובר בבשורה של ממש לתושבי השרון. התוכנית תקל באופן משמעותי את העומסים התחבורתיים באזור השרון. כמו כן, תוכנית זו משלימה את מערך התחבורה הארצי והאזורי באזור השרון ונותנת מענה לצורכי הפיתוח של היישובים נתניה, קדימה, צורן, פרדסיה ותל מונד ואבן יהודה".
ראש מועצת אבן יהודה, אבי הררי, החבר בוועדה המחוזית ומי שהשתתף בדיון, אמר: "אני שמח שבהשקעה ובמאמצים, הצלחנו בשעה טובה להקדים כמעט בשנה את לוח הזמנים לביצוע הפרויקט. ברצוני להודות לשר התחבורה, ישראל כץ, על ביקורו אצלנו, על האוזן הקשבת לצורכי אבן יהודה, ועל מאמציו לקידום הפרויקט". הררי הוסיף כי "אלפי כלי רכב מנתניה, מכפר יונה, מיישובי לב השרון ועמק חפר, מפרדסיה, מקדימה-צורן, מתל מונד ועוד, חוצים מדי יום בבוקר את המושבה דרך רחוב הבנים. לצערי, המושבים כפר נטר ובית יהושע בחרו לסגור כבישים וצירי תנועה סמוכים, והחמירו את הבעיה. בנתניה נבנתה שכונה גדולה, קריית השרון, בלי מתן מענה תכנוני מספק לצירי תנועה מתוך השכונה לכביש 4, כך שכולם עוברים דרך אבן יהודה, והמצב נהיה קטסטרופלי. אני מתכוון להמשיך לפעול ולעשות כל שנדרש כדי לקדם ולזרז את הפרויקט עד יציאתו לפועל".אחת ההשפעות של הכביש על נתניה היא הרחבת הגשר מכיוון כפר נטר לנתניה (גשר טרומן), מנתיב אחד לשלושה נתיבים. בעתיד הוא אמור להגיע עד הכניסה לאיזור התעשייה ספיר ברחוב גיבורי ישראל.
גם ממלא מקום ראש עיריית נתניה והממונה על התחבורה, אלי דלל, היה שותף לתכנון הפרויקט והביא להחלטה שהכביש יחובר לקריית השרון, וכן ייסלל בצדו שביל אופניים.
"מדובר בכביש שראש העירייה, מרים פיירברג-איכר, ואני פועלים לקדם במשך כ-10 שנים, עם ראשי המועצות הסמוכות. הכביש ייתן מענה ורווחה לתושבי האיזור ומזרח נתניה", אמר דלל, "אני מודה לשר התחבורה, לראש העירייה ולראשי המועצות מסביב, ובמיוחד לאבי הררי, על המאמצים לקידום הכביש".
התוכנית הינה ביוזמת נתיבי ישראל - החברה הלאומית לתשתיות ונערכה ע"י משרד חסון-ירושלמי.
2 צפייה בגלריה
כביש 531 נפתח וצפוי להשפיע לטובה על הפקקים באזור. צילום: באדיבות אלי דלל
כביש 531 נפתח וצפוי להשפיע לטובה על הפקקים באזור. צילום: באדיבות אלי דלל
כביש 531 נפתח וצפוי להשפיע לטובה על הפקקים באזור. צילום: באדיבות אלי דלל
בתוך כך, אישרה הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה נתניה, בראשות דלל, תוכנית המשלימה את מחלף איינשטיין, המאפשר כיום יציאה לכיוון תל אביב וכניסה לנתניה לבאים מצפון בלבד, למחלף מלא, שיאפשר את הכניסה לנתניה גם לבאים מדרום, ואת היציאה ממנה לצפון, דרך כביש 2. עלות הפרויקט נאמדת ב-140 מיליון שקלים.
המחלף נמצא ברובו בשטח המועצה האזורית עמק חפר, ולפיכך תועבר התוכנית גם לאישור הוועדה המקומית שלה, אם כי המועצה כבר נתנה אישור בעל פה למהלך, כמו גם לוועדה המחוזית.
"זוהי בשורה גדולה לתושבי צפון העיר, ואני מעריך שתוך ארבע שנים נוכל לחנוך את המחלף", מסר דלל.