-
בית המשפט המחוזי מרכז-לוד, בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים, קיבל את עתירתו של העבריין אסי אבוטבול נגד שירות בתי הסוהר (שב"ס) והתיר לו ביקורים של אשתו וילדיו וקיום שיחות טלפון.
אבוטבול מרצה עונש של 18 שנות מאסר בבית הסוהר רימונים, בתור אסיר הפרדה ארצית (בידוד במשך 23 שעות ויציאה לחצר בית הסוהר לשעה).
בעתירה שהגיש בחודש שעבר, באמצעות עו"ד יניב דניאל, טען אבוטבול שנקט צעד זה לאחר שנודע לו על ידי נציגת שב"ס כי ישנה כוונה להאריך את המגבלות החלות עליו, שאמורות היו להסתיים בפברואר, ב-90 ימים.
את עונשו מרצה אבוטבול, תושב שכונת רמת פולג בנתניה לשעבר, בגין הרשעות בעבירות של ניהול ארגון פשיעה, סחיטה, הצתה, כליאת שווא ועבירות הון, והוא אמור להשתחרר בעוד שבע שנים, בשנת 2025.
מלבד העבירות שהורשע בהן, נגד אבוטבול מתנהלים היום שלושה תיקים, בגין קנוניה לרצח עורך דינו יורם חכם וחלקו ברצח העבריין ארתור רוזן — עבירות שבגינן הוא עצור עד תום ההליכים — ו"פרשה 512", שבמסגרתה נעצרו עשרות עבריינים, ובהם ראשי ארגוני פשע נוספים.
"החלטת שב"ס להטיל את ההגבלות פעם נוספת אינה סבירה. זוהי פגיעה קשה בזכויות היסוד של העותר", נטען בעתירה שהגיש אבוטבול. "המדובר בקרב חייו, קרב על חפותו, אשר אליו צריך הוא להגיע מלא בכוחות נפשיים, חיזוקים משפחתיים וסביבה חמה ועוטפת".
לעיון בית המשפט הוגש מכתב מטעם בתו של אבוטבול. "הבת ציינה כי היא מנותקת מאביה תקופה ממושכת, תחילה בשל מעצרו המחודש, וכעת מזה כחודשיים וחצי עקב שלילת התנאים. הבת ציינה במכתבה כי המגבלות האמורות מטילות קושי בלתי אפשרי על בני המשפחה ועל אביה", כתבה השופטת מיכל ברנט.
בדיון העידה רעייתו של אבוטבול כי "היא והילדים נבדקים במשך 11 שנים, ומעולם לא מצאו אצלם דבר. בעלה מעולם לא העביר מידע דרכה או דרך הילדים, ושלילת זכותה לראות את בעלה פוגעת במשפחה כולה".
"הדעת נותנת שככל שיחלוף הזמן ולא יתקבלו מידע וחוות דעת נוספים המצדיקים את המניעות החלות על אבוטבול, הרי שיהיה מקום לשקול את הסרת המניעות, והתרת ביקורים וטלפונים בדרך מפוקחת. זאת, בפרט לנוכח תנאי מאסרו ומעצרו הקשים של העותר, המצוי תקופה ממושכת בהפרדת יחיד", הסבירה השופטת ברנט.
השופטת קבעה כי אם לא יתקבל מידע רלוונטי בתוך שבועיים מהחלטתה, שניתנה בשבוע שעבר, ייערך שב"ס לאפשר לאבוטבול ביקור מפוקח ומצולם של אשתו וילדיו, בנוכחות נציגיו או נציגי המשטרה. הביקור ייערך לכל המאוחר תוך 21 יום ממועד ההחלטה.
עוד קבעה השופטת כי על פי התנהלות הביקור, וכפוף לכך שלא יתקבל מידע רלוונטי אחר, ייערך שב"ס, בתוך שבועיים ממועד הביקור, להתיר לאבוטבול לקיים שיחות טלפון מפוקחות לבני משפחתו מקרבה ראשונה.
עו"ד דניאל מסר בתגובה: "אני שמח שבית המשפט הנכבד קיבל את הטיעונים שלנו והסיר את המגבלות".