2 צפייה בגלריה
בירכת חנון (צילום: שושי ברמן)
בירכת חנון (צילום: שושי ברמן)
בירכת חנון (צילום: שושי ברמן)
הוועדה לשימור אתרים בנתניה, בראשות חברת מועצת העירייה, שושנה (צ'וצ'י) זילברברג, החליטה בימים אלה לפנות לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בדרישה לבצע עבודות הצלה במתחם בירכת חנון (הידוע גם בשם "ביארת חנון"), המיועד לשימור, שבמתחם האצטדיון העירוני.
בתוכנית בינוי האצטדיון, יועד מתחם בירכת חנון לשימור וניתנו הנחיות לשימורו, בהתבסס על תיק התיעוד שהוכן למתחם ומהווה מסמך ממסמכי התוכנית. עבודת התיעוד נערכה על ידי הגיאוגרף וההיסטוריון, ועבודת התכנון על ידי אדריכל שימור.
המתחם מתפרש על שטח של כ-12 אלף מ"ר וכולל את בית האחוזה של משפחת חנון מטול כרם, המייצג את מורשת הבנייה בארץ ישראל במאה ה-19, ובתחומו מערכת הובלת מים שנשתמרה באתר במלואה. סמיכותו של האתר לבריכת חנון אפשרה למתיישבים בו לנצל את מי הבריכה לצרכים חקלאיים.
אלא שמסתבר שנכון להיום, מצב המבנים הידרדר וקיימת סכנה לשימורם, ולכן נדרש ביצוע עבודות הצלה שייצבו את המבנה ויעצרו את המשך ההרס.
2 צפייה בגלריה
שושנה זילברברג (צילום: עצמי)
שושנה זילברברג (צילום: עצמי)
שושנה זילברברג (צילום: עצמי)
בעקבות כך, פנה מהנדס העיר, אבנר אקרמן, למנהלת המרחב העסקי של רמ"י, בעלי הקרקע, והתריע שהאתר בסכנת הריסה. טענה דומה השמיע מהנדס העיר במהלך ישיבת הוועדה לשימור אתרים.
בהמשך לדבריו, החליטה הוועדה לשימור אתרים לדרוש מרמ"י לבצע עבודות אחזקה באתר לא יאוחר מתום חצי שנה מפנייתה, ולא – תבצע העירייה את העבודות ותחייב את רמ"י בעלויות.
צ'וצ'י זילברברג: "אמשיך לפעול למען שימור האתרים בנתניה, מתוך החשיבות שאנו מייחסים לנושא ולטובת הדורות הבאים".
יש לציין כי האתר מאפשר הצצה והבנה של תופעת בתי האחוזה בארץ ישראל, ומייצג את הבנייה המסורתית העות'מאנית: בנייה באבן, חומרי מליטה זולים, קמרונות וחללים גדולים, עיטורי קיר צבעוניים ושימוש בעץ לבנייה, כאשר מערכת המים שפעלה באתר, נשתמרה כמעט במלואה, החל מן הבארות, עבור דרך מערכות השאיבה, ומערכות ההובלה ואספקת המים לפרדסים.