"במהלך הימים האחרונים התקבלו במוקד 100 של המשטרה, דיווחים רבים אודות נערים העטויים במסכות של ליצנים ומפחידים עוברי האורח תמימים בשטחים ציבוריים. ככל הנראה מעשים אלו, הינם בהשראת סרטונים וטרנד בינלאומי שצבר תאוצה ברשתות החברתיות ושכולל סרטונים הכוללים הפחדה ואיומים ע״י חשודים העוטים מסכות של ליצנים. שוטרי משטרת ישראל עיכבו לחקירה נערים רבים שהבהילו אזרחים ברחבי הארץ והפרו את שגרת חיי הציבור."
4 צפייה בגלריה
האינסטגרם של הליצן הישראלי
האינסטגרם של הליצן הישראלי
האינסטגרם של הליצן הישראלי
זוהי חלק מהודעת דוברות המשטרה שהחלה להתייחס לתופעה ברצינות. מקור התופעה היא בסרט אימה שרץ בימים אלו בבתי הקולנוע " IT " שבעברית תורגם ל "זה" מדובר בסיפור מאת סטיבן קינג, שעובד לקולנוע, שבו ליצן המטיל טרור על עיירה אמריקאית. הסרט יצר גל של חיקויים בעולם ועכשיו הם גם הגיעו לישראל.
רק בשבוע האחרון היו מקרים מדימונה, פתח תקווה, ראשון לציון, רמלה ואתמול אף נראה גם בנתניה וחדרה. החשש של המשטרה מתבטא בהמשך הודעתה לעיתונות:
התופעה גוררת גם חשש שמישהו יפרש את ההלצה כאיום ממשי ויפגע בנערים, שעושים לעיתים שימוש באביזרים שונים דמויי כלי תקיפה. לאור זאת אנו קוראים לציבור לא ליטול את החוק לידיים ולא לפגוע באותם בני נוער.
4 צפייה בגלריה
 ליצן בקריית השרון נתניה
 ליצן בקריית השרון נתניה
ליצן בקריית השרון נתניה
מעשי ההפחדה, וכן כוונות הנערים ברובם המוחלט של המקרים אינם כוללים פגיעה פיזית או רצון לפגוע בגוף או רכוש. במצבים אלו יש להתרחק מהמקום ולדווח למשטרה בהקדם. כמו כן אנו קוראים לבני הנוער בישראל, שלא לקח חלק במעשה החברתי הפסול שעומד בניגוד לחוק, שכן זה יתקל באכיפה משטרתית נחושה ובלתי מתפשרת. לצד פעילות המשטרה אנו קוראים להורי הנערים לוודא כי ילדיהם לא נוטלים חלק בטרנד החברתי המסוכן שעשוי לסבך את ילדיהם בפלילים.
משטרת ישראל תמשיך לפעול ולא תאפשר פגיעה בציבור, הפחדתו, הטרדתו ושיבוש שגרת חייו. מדובר בהתנהגות חסרת אחריות של בני נוער שמטופלת ע״י המשטרה במהלך הימים האחרונים, ושיש בה משום הפרת שלום הציבור ושגרת חייו.
4 צפייה בגלריה
ליצנים מפחידים (צילום: AFP)
ליצנים מפחידים (צילום: AFP)
ליצנים מפחידים (צילום: AFP)
מבדיקת מיינט נתניה עולה השאלה, האם מדובר בתרגיל יחסי ציבור הנועד לקידום הסרט? תרגיל שאולי יצא מכלל שליטה? כי ברגע שנוטעים את רוח השטות בנערים עם הרעיון להתחפש לדמות הליצן שבסרט ולהפחיד אנשים תוך כדי עידוד בתגובות ובשיתופים ברשת האינסטגרם ובפייסבוק, קשה להעריך עד כמה הרעיון התפשט ברחבי הארץ.
בבדיקה באינסטגרם ניתן לראות דף ישראלי שנפתח לאחרונה וכבר יש לו אלפי עוקבים, בחיפוש בקבוצות ניתן למצוא לוחות זמנים של פעילות הליצן. לא מדובר בסרט אימה יוצא דופן וגם לא שובר קופות (לפחות כרגע) מדוע דווקא סרט זה יוצר גל חיקויים?
לפי לוח הפעילות שפורסם באחת מקבוצות הפייסבוק אמור הליצן לפעול מחר (4.10) בחדרה ומחרתיים (5.10) בנתניה, ולמי שנוטה לזלזל בלוח זה, ב 2.10 ראשון לציון צוינה כיעד פעילות ובאמת, הליצנים הופיעו בסמוך לקניון הזהב שבעקבותיה נעצרו שני נערים. קשה לדעת כרגע האם מדובר בפעילות בשטח מצד גוף מסוים או ברק עידוד לפעולה דרך רשת האינסטגרם הכה פופולרית אצל בני הנוער, בתקווה שמהחשיפה לפרסום הפעילות, יהיו בני נוער שייקחו את העניין כאתגר.
4 צפייה בגלריה
פרסום לוח הזמנים של הליצנים המפחידים
פרסום לוח הזמנים של הליצנים המפחידים
פרסום לוח הזמנים של הליצנים המפחידים
פנינו למתן טלמור, מנהל השיווק של מחלקת ההפצה של חברת גולבוס המפיצה את הסרט בארץ, לברר האם פעילות הליצנים היא חלק מקידום הסרט ?
טלמור : "אין לנו שום קשר לזה! זו תופעה שהיא בכלל עולמית. כל פעילות השיווק של הסרט נעשתה אך ורק כמקובל בפרסומות במדיה ובכרזות, רק באירוע הבודד של הקרנת הבכורה בארץ, הכנסנו ליצן מחופש לתוך בית הקולנוע, אבל מעבר לזה, כלום. חשוב לי להדגיש שעבודת השיווק של הסרט ב99 אחוז מהמקרים מסתיימת ברגע שהסרט יוצא לאקרנים וברגע שסרט יוצא לאקרנים הוא מקבל את החיים משלו, תופעה כמו זו מעולם לא נתקלנו בה וגם לא היינו פועלים ליצירה של דבר כזה, אנחנו באמת רוצים שהאימה תישאר אך ורק על המסך".📷