130 נתנייתים קיבלו הודעה כי הם זכאים לרכוש דירה בתוכנית מחיר למשתכן בפרויקט של חברת 'רמי שבירו' בנתניה. מדובר בפרויקט של 2 בניינים שכוללים 65 דירות כל אחד. בשבוע שעבר החברה שלחה לזכאים מכתב שיצר חוסר שביעות רצון.
1 צפייה בגלריה
 (צילום: איתמר רותם)
 (צילום: איתמר רותם)
(צילום: איתמר רותם)
הייתה זו למעשה הזמנה לזוכים להגיע לכנס במשרדי החברה, בנוסף צורף אקסל מסודר ובו פירוט גודל וסוג הדירות בפרויקט. לפי האקסל, מדובר בפרויקט של דירות 5 חדרים בלבד כאשר גודל הדירה הקטנה ביותר עומד על 124.5 מ"ר וגודל הדירה הממוצעת בפרויקט עומד על 129 מ"ר. לכן, מחירי הדירות בפרויקט גבוהים ומתחילים ב-1.51 מיליון שקלים.
המחיר הכה את הזכאים בתדהמה, משום שהפנייה בקמפיין המחיר למשתכן מיוועדת לזוגות צעירים, שמחפשים דירות קטנות יחסית במחירים נמוכים. הם אינם מעוניינים בדירות חמישה חדרים גדולות. בנוסף, בדיקה שביצעו הזוכים העלתה כי הארנונה של דירות 5 חדרים באזור בו נבנה הפרויקט עומדת על סביב 1,500 שקלים ולזאת יש להוסיף את תשלום הוועד (דמי הניהול) שהופכים גבוהים יותר ככל שהדירה גדולה ביותר. הדירות בהם "זכו" התושבים לא כדאיות עבורם כלל.
מעניין לראות כי בספטמבר 2016, כאשר בישרו האוצר ומשרד השיכון על זכייתה של חברת 'רמי שבירו' במכרז לבניית 130 דירות בנתניה, דובר על שני בניינים בני 17 קומות כאשר גודל הדירה הממוצעת יעמוד על כ-110 מ"ר.
שתי סוגי דירות הוזכרו באותו פרסום: דירות 4 חדרים בשטח של 100 מ"ר (במחיר של 1.25 מיליון שקלים) ודירות 5 חדרים בשטח 110 מ"ר (במחיר של 1.35 מיליון שקלים).
לאחר מכן דווח כי במקום בניינים של 17 קומות עם 4 דירות בקומה הגישה שבירו לעירייה תכנית בנייה לפי 13 קומות ו-6 דירות בקומה, חלקן עם כיוון אוויר אחד בלבד. כעת, כאמור, נודע כי מדובר בתכנית בנייה של דירות 5 חדרים ענקיות בלבד.
ר' תושב פולג: "התחתנתי לפני 3 שנים, ועדין אנחנו גרים אצל ההורים של אשתי, חסכנו כסף בתקווה שנקנה משהו קטן עד מיליון. והופס... עכשיו ה"זכייה" היא דירה במיליון וחצי. מה ההבדל? לא ברור לי – איפה ההנחה".
אמא לשניים תושבת העיר: "לא דמיינתי שבמדינה שלי בגיל 42 עדין לא תהיה לי דירה משלי, ואז הגיעה השורה של ההגרלות. הגשתי מועמדות וזכיתי, אבל במה זכיתי בדירה שאני לא יכולה לעמוד בתשלומים שלה? בדירה שהארנונה שלה יקרה פי 3 מהדירה שאני חייה בה עכשיו. תודה רבה אני מוותרת ובוחרת להמשיך לחיות בשכירות".
זכאית נוספת כתבה: "תודה לך כחלון... זכיתי במחיר למשתכן בנתניה. בעצם הפסדתי. זכיתי בהגרלה הגדולה בפרויקט של הקבלן 'רמי שבירו' בקריית השרון בנתניה. כן, זכיתי באפשרות לרכוש דירת 5 חד' במחיר של כ-1.5 מיליון שקל. כן, שמעת נכון, דירה ראשונה לצעירים, 5 חדרים".
מאידך כתב אבי: "אני אישית הייתי ממש שמח לקנות דירה במחיר כזה, אבל לא זכיתי. הישראלים יודעים לבכות גם על הטוב שנותנים להם".
תגובת חברת רמי שבירו: "תכנית מחיר למשתכן היא תכנית שיוזמיה הם משרד האוצר ומשרד השיכון, למעשה - המדינה. התכנית מעניקה הנחה של מאות אלפי שקלים ברכישת דירה לציבור על פי קריטריונים שקבעה המדינה. החברות הקבלניות בהן כלולה חברת רמי שבירו ניגשות למכרזים, שהתנאים בהם מוכתבים וכתובים מראש והחברה הזוכה היא החברה שהציעה את המחיר הזול ביותר למכירת מטר מרובע לרוכשים. גודל הדירות קבוע בתב"ע (תכנית בניין עיר) וכך גם מספר הדירות. אם גודל הדירות בחלקן יקטן לבקשת הציבור, שלא בהתאם למכרזים אז גודל הדירות ביחידות הנותרות יגדל בחוסר פרופורציה ולכן הדבר בלתי אפשרי. לפיכך הטענה אינה במקומה ולכל היותר זו טענה שיש להפנות ליוזמי התכנית למשתכן, כלומר משרד האוצר ומשרד השיכון".
תגובת משרד האוצר: "משרד השיכון קובע את התקנון ומאשר את היתרי הבנייה".
ממשרד השיכון טרם נמסרה תגובה בנושא