1 צפייה בגלריה
המקלט בגן גורדון שבצפון העיר (צילום: אלון שמולוביץ)
המקלט בגן גורדון שבצפון העיר (צילום: אלון שמולוביץ)
המקלט בגן גורדון שבצפון העיר (צילום: אלון שמולוביץ)
תושבי צפון העיר משוועים לשטחים ציבוריים להתכנסויות, הפעלות לילדים ונוער ופעילות למבוגרים. כשביקשו מהעירייה את שטח המקלט בגורדון ניתנה להם תשובה שלילית.
"זה כבר כמה שנים שהמקלטים ברחבי נתניה משמשים כבתי כנסת. הם פולשים והעירייה מעלימה עין. זה קרה כך בבית ספר יהודה הנשיא", אומרת ל"מיינט נתניה" נורית קרטן מוועד צפון העיר.
"אני רציתי שיהיה לנו מתנ"ס לפעילות קהילתית (שירה בציבור, בשישי בערב ובמהלך השבוע). חמש שנים וחצי אני מתחננת לקבל את המקלט בגן יהושע. סגרו את המועדון האווירונאוטיקה ובינתיים אין כלום. כל שנה היו תוכניות לשנה הבא. אמרו שבאפריל יקום מתנ"ס לצפון העיר אבל כרגע לא התחילו בבניה ואני לא מאמינה בזה" היא אומרת בייאוש.
"כמו שבני עקיבא פועלים שם בימי שישי עם שעון שבת גם אנחנו רוצים. כשביקשנו לפתוח את מקלט גן יהושע לפעילות קהילתית חברתית נאמר לי בעירייה שעל פי הוראת פיקוד העורף אסור לאפשר במקלט ציבורי שום שימוש חוץ מייעודו המקורי. אבל בגן גורדון המקלט מוכשר בימים אלו כ...בית כנסת" תוהה קרטן.
יוצאים לשטח
הגעתי למקום לאחר שלא הצלחתי לקבל תשובות לגבי זהותם של האנשים שנכנסו למקלט הציבורי בגן גורדון. בחור לבוש שחור- לבן ניגש אלי ולא נתן לי להיכנס למקלט "אסור לך להיכנס, מסוכן כאן" הוא אמר לי.
כשהתעקשנו להיכנס הוא הרים קולו וציווה שנתרחק. כששמע את ויכוח הגיע בחור נוסף שעסק בשיפוץ המקום ואמר שהוא שם בהתנדבות ושאני לא יכולה להיכנס למקלט כי יש שם פעילות. זוג אופניים חסמו את הכניסה. ושני הבחורים חסמו אותה גם הם.
המקלט הוא מקלט ציבורי שפתוח לכולם ולכן נכנסתי, הסברתי להם שמותר לי להיכנס לשטח הציבורי. בתוך המקלט עמד נער חרדי שצילם ברושורים במדפסת צבעונית (הקוראים ל"קרוב בנות ישראל"). שאלתי לשמו ותפקידו, אך הוא לא דיבר עימי. על הקיר הייתה תלויה כרזה של בית המקדש בירושלים ולוח עם האמרה "יהי רצון שבנה בית המקדש במהרה בימינו" עליה חתום הרב לידור סטיבון.
בעודי בחלל המקלט ירדו גם השניים האחרים וטענו שאסור לי להיות שם. הם הרימו קולם ודרשו שנצא. שאלתי אותם מה מתוכנן להיות שם? זו למעשה הסיבה שלשמה הגעתי לאחר שלא ניתן לי בשום מקום תשובה.
התקרבתי ושאלתי שוב, הם ענו בשתי מילים: "מועדון נוער" ולא הסכימו להוסיף. שאלתי לאיזה זרם דתי הם משתייכים? איזו פעילות מתוכננת שם ומדוע יש שם ספר תורה. האם יהיה בית כנסת בתוך המקלט?
"הביאו לכאן ספר תורה בתשעה באב, לא נרכש אלא הובא בינתיים" אמר הבחור ששיפץ. האנשים שנכחו במקום לא הסכימו להזדהות. כששאלתי מי האחראי במקום נאמר לי שמדובר בבחור בשם לידור, שהיה פעם מורה. בשלב זה אמר המשפץ שקיבל טלפון ממשפחתו וכי עליו לסגור את המקום במנעול וללכת לעזור להם. באמתלה זו יצאנו ממקלט בהבטחה כי לידור, שהתגלה כרב לידור סיטבון יצור קשר.
התחושה איתה עזבתי את המקום הייתה קשה. בונים בית מדרש או בית כנסת במקלט גורדון אבל אין לדעת מי אחראי על כך. למעשה, כבר כשהגעתי לפתח הגן הציבורי הסתובב שם הבחור שאחר כך חסם את כניסתי, ותצפת עלי מקצה הגן, כשהתקרבתי לשטח המקלט הוא הגיע ואיים עלי, חסם בגופו את הכניסה.
לאור זאת, סיפורה של נורית קרטן על גירוש ילדים משטח גן יהושע נשמע כמו מציאות שעתידה בקרוב לקרות גם בגן גורדון, הגן הציבורי השני בגודלו בצפון העיר. היא מספרת ל"מיינט נתניה": "בתקופה שהיה במקלט בגן יהושוע בית כנסת, לפני שנסגר עקב המחאה שלנו, הורים לילדים שהיו שם גירשו משם ילדים אחרים. אני הייתי שם עם נכדי הגדול על מתקן משחקים. יחד איתנו היו שם עוד שני בנים דתיים בני 8-11 ושתי בנות דתיות באותם הגילאים שהתנדנדו ממול. לפתע עלה אבא מלמטה וגירש את הבנים, 'אתם לא רואים שיש פה בנות?!' הוא אמר להם. 'זה גן ציבורי של כולם. לא גן חרדי עם הפרדה' אמרתי לו, אבל זה לא עזר. החרדים היו שם והחילונים הפסיקו להגיע. לא צריך יותר מפעם אחת כדי שיפסיקו להיות שם"
אלון שמואלוביץ' אמר: "למה הדתיים מקבלים? ואנחנו לא. זה משהו שאנחנו די הרבה זמן שואלים את עצמנו למה להם מאשרים ולאחרים לא מאשרים. כשהייתי במקום ראיתי קבלן ופקחים מהעירייה שבאו ובדקו ואישרו. בית מדרש. חשוב לי שזה לא יהפוך להיות דיון על שנאת חינם וחילונים מול דתיים, העניין הוא אחר, יש פה דין איפה ואיפה כשמדובר במוסד דתי הוא מקבל את האישורים בצורה הרבה יותר מהירה ממוסדת קהילתי".
בעמוד הפייסבוק "מאירים" של הרב לידור סטיבון כתוב "אם קשה להגיע לתורה, התורה תגיע אליכם בע״ה".
תגובת עיריית נתניה: "האחריות על תחזוקתם ושימושם של המקלטים הינה על הרשות המקומית לרבות החלטה על שימוש דו תכליתי. המקלטים מתוחזקים ומנוהלים על ידי העמותה לחינוך בלתי פורמאלי הן בשוטף והן בהכנתם לשעת חירום. נציין כי בצפון העיר מתקיימת פעילות ענפה במרכזים לקהילה ספורט ופנאי.
כך קיימים מרכזי פעילות במרכז קהילתי בשיכון מזרחי, מרכז קהילתי בכוכב הצפון ברח' נורוק, מתנס נאות הרצל, מרכזי ספורט בנעמי שמר, בשרת, בשי עגנון בבארי ובישורון כמו גם מועדוני נוער.
זאת בנוסף על מועדוני נוער בנאות הרצל, מועדון "הפוך על הפוך" ו"המרתף" בגן גיבורים, כמו גם מועדונים במקלטים כמו מועדון הנוער הצרפתי, מועדון במרכז דוד ועוד ועוד".
תגובת דובר צה"ל: "פיקוד העורף מעודד שימוש דו תכליתי במקלטים על פי התנאים המחייבים המופיעים באתר פיקוד העורף במטרה לשפר את תחזוקת המקלט. ניתן להשתמש במקלט למטרות תרבות, תפילה, מועדונים לנוער, לקשישים או למבוגרים ועוד.
רשות מקומית רשאית לבצע שיפוץ או לאשר שיפוץ במקלטים שברשותה על פי החלטתה. תחזוקת המקלט וכן השלט המורה על איזור המרחב המוגן נמצאים באחריות הרשות המקומית".
מהרב לידור סטיבון לא נמסרה תגובה.