"פתאום ראיתי תלמידה נכנסת עם חברותיה באוטו המקושט לחניון וקופצים עליה שוטרים. היא נבהלה ובקושי עצרה מהלחץ", מספר חבר הנהגת ההורים של התיכון 'טשרניחובסקי' בנתניה, נפתלי בחטריאן. "ארבעה שוטרים קפצו בטענה שנהגה עם גג פתוח ושהם לא ראו את השלט 'נהג חדש'. הופתעתי לראות עשרה שוטרים וארבע ניידות. כולם באו לראות שתלמידי 'טשרניחובסקי' לא עושים 'בלגאן'".
הצעירה שעוכבה על ידי השוטרים, השתתפה ב"רונדו" של בית הספר "טשרניחובסקי" - מסע מכוניות מקושטות של בוגרי י"ב הנהוג בכל רחבי הארץ, מסורת ארוכה הבאה להכריז על סיום שנות הלימודים בתיכון. במסגרת ה"מסע", התלמידים מסתובבים באזור בית הספר ויוצאים ליעד כמו ים או חורשה, שם הם עורכים מסיבה. אולם במספר מקרים ברחבי הארץ, הטקס המסורתי הפך למסוכן, עם צפירות עזרות והוצאת פלג הגוף העליון מהחלון. בעקבות האירועים, אסר משרד החינוך לפני כחמש שנים על קיום ה"רונדו", אולם בנתניה הוא המשיך להתנהל מתחת לרדאר.📷
לקראת סיום שנת הלימודים הנוכחית, הבהירה תחנת משטרת נתניה, בשם המפכ"ל, את התנגדותה לקיום ה"רונדו", אולם תלמידי שכבת י"ב בבית הספר טשרניחובקי", שייסד את המסורת, החליטו לקיימה בכל זאת. הורי התלמידים דווקא תמכו במהלך וקיבלו לטענתם הבטחה לנהיגה זהירה ובטיחותית.
ביום שישי שעבר יצא ה"רונדו" משערי בית הספר, תחת עינם הפקוחה של שוטרים שהגיעו בארבע ניידות, וקצינה אחת שתיעדה את ההתנהלות בווידיאו.
"פשוט חיפשו אותנו", טוענים התלמידים. "הרסו לנו. לא בכל יום אנחנו מסיימים י"ב", אמרה הבוגרת שקיבלה דוח מהשוטרים.
נזכיר, כי בשנת 1998 נפצעו ארבע תלמידות, בוגרות בית הספר "הריאלי" בחיפה, במהלך ה"רונדו". בשנת 2000 השליכו תלמידים ברמת השרון ביצים על שוטרים והתיזו עליהם מים. במהלך השנים שלאחר מכן מיפתה המשטרה מסלולי רונדו והודיעה כי יעצרו תלמידים שינהגו בפראות.
לקראת סיום שנת הלימודים ב-2012 חידד כאמור משרד החינוך את נוהלי ה"רונדו" ואסר על התלמידים לצאת בשיירת המכוניות המקושטות ולהפריע לתנועה. בחוזר המנכ"ל נכתב, כי ההחלטה היא "בעקבות מקרים מן העבר והחשש לתאונות דרכים ולפגיעה בחיי אדם". מנהלים מכל הארץ שלחו להורי הבוגרים מכתבים על הסכנות הצפויות בקיום הרונדו ועל האיסור לקיימו.
ב-2015 אירעה תאונת שרשרת ביישוב קדימה, בה היו מעורבות שלוש מכוניות בטקס ה"רונדו" המקומי, ללא נפגעים.
בינתיים, המשיכו בנתניה לקיים את מסורת ה"רונדו". לעתים בפראות במידת מה, לעתים ברגיעה.
השנה, הופתעו בוגרי התיכונים לשמוע ממנהלי בתי הספר שלהם על האיסור לקיים את ה"רונדו" המסורתי, בדגש על כך שזוהי הוראת מפכ"ל המשטרה ולא רק הוראת משרד החינוך.
חדר מלחמה
הבוגרים סירבו להשלים עם רוע הגזירה והקימו בידיעת הנהגות ההורים הבית ספריות "חדר מלחמה". הם בדקו את דבר חוזר המנכ"ל והחליטו לקיים את הרונדו תוך נהיגה בטוחה: ללא פתיחת דלתות במהלך הנסיעה, עם קישוטים שלא יחסמו את שדה הראייה, ללא הפרעה לתנועה וכו'. הנהגות ההורים תמכו בתלמידים ואף פנו למשטרה על מנת לבקש אישור לצאת למסע.
יו"ר הנהגת ההורים בנתניה סמדר סגל, בעצמה אם לבוגרת י"ב בתיכון "טשרניחובסקי": "מדובר במסורת מוכרת ורבת שנים. כל בוגרי השכבה י"ב מקשטים את כלי הרכב ויוצאים לסיבוב בו הם מעבירים את המסר של 'סיימנו, אנחנו חוגגים'. מישהו שכח שהנוער הזה הופך חודש מתום לימודיו להיות החיילים שלנו. מדוע לא לסמוך עליהם? הם רק רצו לחגוג כדרך מסורת בית ספרית, עירונית וארצית".
גם חברת הנהגת ההורים, ג'וליאנה בן אברהם, נשמעת כועסת: "עידן צחייק, תלמיד כיתה י' בבית הספר 'טשרניחובסקי', נהרג השנה בתאונת דרכים איומה מתחת לביתו, כשרכב על אופניים חשמליים. התלמידים הציעו לכתוב ולתלות כרזות בנושא זהירות בדרכים, וכך לצאת ל'רונדו'. ההורים באו עם זה למשטרה, עם תלמידים שרצו להעלות נושא חשוב, עדות לכך שהם נוער טוב, רגיש, מודע וחושב, ובמקום לתת להם כלים ולשתף פעולה, השיבה לנו המשטרה בלא מוחלט. זה מאוד צורם - הידברות עם המשטרה שאין בה מענה".
2 צפייה בגלריה
התנגדות גורפת של משרד החינוך והמשטרה. "רונדו" מסוכן שהתקיים בעיר אחרת
התנגדות גורפת של משרד החינוך והמשטרה. "רונדו" מסוכן שהתקיים בעיר אחרת
התנגדות גורפת של משרד החינוך והמשטרה. "רונדו" מסוכן שהתקיים בעיר אחרת
"חיפשו אותנו"
תלמידי "טשרניחובסקי" מעידים שהרונדו היה מוצלח, אך היו רגעים לא נעימים שכללו מספר נזיפות ועימותים עם המשטרה. "יש לי מיני קופר קבריולט שיש לה גג פתוח", מספרת עדן אביטל, בוגרת "טשרנחובסקי". "כל הלילה עבדנו והשקענו בקישוט המכונית. התלהבנו. בבוקר הגענו לבית הספר ומיד המשטרה הקיפה אותנו וביקשה שננמיך את המוזיקה. הם נזפו בנו והפנו מבטים לא נעימים. התבקשנו לעצור בצד עוד לפני שנכנסנו לאזור ה"רונדו". פנה אליי שוטר כועס, ביקש שאציג לו רישיון נהיגה ונתן לי דוח של 250 שקלים. כששאלתי על מה, הוא השיב שאני נהגת חדשה ואני לא יכולה לנסוע עם גג פתוח, כשהשלט אינו גלוי לעין. הראתי לו שיש לי שלט והוא תלוי, אבל הוא נזף בי.
"ביום ה'רונדו' הגיעה קצינה, נכנסת לחנייה וצילמה ילדים יושבים בכלי הרכב", נזכר בחטריאן. "הגיעו שתי ניידות ואז עוד שתיים. הילדים ישבו בכלי הרכב והמשטרה עשתה בלגאן. אמרתי לכל אותם אנשי משטרה שהרי עוד מעט הבנים האלה מתגייסים לצבא - נותנים להם נשק חם ואתה לא סומך עליהם לנהוג כמה מטרים בביטחה? מצד אחד המשטרה משפצת לנו את מועדון הנוער בשכונה כקשר עם הקהילה, ומצד שני לא מביעה אמון בבוגרי התיכון".
גם לאחר קיום ה"רונדו", עמדה יו"ר ההנהגה סמדר סגל על דעתה: "רצוי ואפשר להפוך את ה'רונדו' לאירוע קבוע לבוגרים ובדיוק כמו שסוגרים מסלולי נסיעה לקראת מירוץ או לקראת תחרות אופניים, כך יסגרו למענם מסלול - שיעשו קרנבל ויום חג לכל העיר. חובה עלינו, הגדולים, להבין שמה שלפעמים נראה לנו חסר משמעות - עבורם זה הכי משמעותי".
שלי סגל, תלמידת י"ב: "נכון, משכנו תשומת לב, הראינו ב'רונדו' שזו הייתה השנה שלנו. אחרי הקשיים מול המשטרה התאחדנו לשיירה ונסענו באזור התעשייה ובקריית השרון ובפולג - כולם שמחו לראות אותנו, חוץ מהשוטרים שלא נתנו לנו בהתחלה לנשום, עד שהשתחררו".
2 צפייה בגלריה
הטקס המסורתי של שכבה יב'  נבלם באגרסיביות
הטקס המסורתי של שכבה יב'  נבלם באגרסיביות
הטקס המסורתי של שכבה יב' נבלם באגרסיביות
תגובות
ממשרד החינוך נמסר: "בעקבות מקרים שקרו בעבר ובהם הסתיימו מסעות רכב המכונים בפי התלמידים 'רונדו' בתאונות דרכים שעלו בחייהם ובפציעתם של צעירים, החליט משרד החינוך, בשיתוף עם משטרת ישראל, לאסור בתכלית האיסור את קיומם של 'מסעות הרונדו' - הן על ידי תלמידים בכלל והן על ידי תלמידי כיתות י"ב, בסיום שנת הלימודים בפרט.
"על מנהלי בתי הספר לפעול כדלקמן: להודיע לתלמידים ולהוריהם בדבר הנחיה זו ולוודא שהיא הועברה לכל התלמידים בבית-הספר. לשלוח מכתבים אל הורי התלמידים ולהבהיר להם את אחריותם לאיסור קיום 'מסעות הרונדו', בפרט כשהם אלה המאפשרים לילדיהם לנהוג ברכב המשפחתי. יש לדווח למפקחים על בית-ספרם בכל מקרה שייוודע להם על התארגנות לקראת 'מסעות רונדו' ולהעביר לפי שיקול דעתם מידע למשטרת ישראל על התארגנות ל'רונדו'".
תגובת המשטרה: "נבהיר כי משטרת ישראל לא תאפשר קיומו של מסע רכוב מסוג 'רונדו' שכל מרכיביו ומאפייניו הינם בניגוד לחוק. לאחרונה נערכו פעולות הסברה בנושא על מנת לרתום ועדי הורים ביחד עם צוותי החינוך על מנת למנוע פעילות זו. כל פעילות מסוג זה המהווה כשלעצמה סיכון למשתתפים בה ולמשתמשי הדרך תאכף על פי חוק. לאור האמור אנו קוראים לאחריות הורית ואימוץ מודל של תהלוכת סיום שנת לימודים כפי שאומץ בהצלחה בידי 400 בני נוער בראש העין".