1 צפייה בגלריה
הרכבת האווירית הראשונה בישראל
הרכבת האווירית הראשונה בישראל
הרכבת האווירית הראשונה בישראל
- פתרון תחבורה ציבורי שנראה כמעט עתידני יקום בקריית נורדאו, בנתניה בעתיד הקרוב, כבר בשנה הבאה יסתיים שלב האישור והתכנון והבניה תתחיל מיד לאחר מכן.
ה- SkyTran היא מערכת תחבורה אישית מהירה - PRT (Personal Rapid Transit), המפותחת בפארק המדע של NASA בארה"ב, עם שיתוף פעולה של התעשייה האווירית בישראל.
המערכת מבוססת על קרוניות התלויות מתחת למסילה עילית בגובה של 7 מטר מהקרקע וכך מצעה אפשרו תחבורה מנותקת מהכבישים ומהפקקים.
, ללא חיכוך וללא רעש והשקעת אנרגיה, ויכולות להגיע למהירויות גבוהות - 70 קמ"ש בעיר (הממוצע היום הוא 12 קמ"ש לנסיעה בעיר), ועד 240 קמ"ש במסילה ישרה וארוכה מחוץ לעיר.
- בתחנות המסילה מתפצלת כך שהקו הראשי ממשיך והקרוניות לא עוצרות בתחנות אלא רק בתחנת היעד. כל נסיעה תהיה קצרה במיוחד, מספר דקות מקצה אחד של העיר לקצה השני, ובהמשך לערים נוספות.
הקרוניות הן קטנות ופרטיות, בכל קרונית מקום לשני אנשים. זה נראה מעט אבל מכיוון שהכל ממוחשב הפער בין הקרוניות הוא חצי שנייה. קיבולת של מערכת הסעת המונים נמדדת בכמות הסעת אנשים לשעה. כאן מדובר בשני אנשים לקרונית, כשמכפילים את המספר הזה ב- 3600 שניות בשעה נראה כי ניתן לנייד כך 14,400 אנשים בשעה.
לשם השוואה בקו אוטובוס טוב ותדיר אשר מגיע כל 3 דקות וממלא אוטובוס של 50 איש הקיבולת היא 50*20 = 1,000 אנשים לשעה. וקו אוטובוס הוא לינארי ועוצר בתחנות; כאן מדובר ברשת אשר בסופו של דבר תכסה את כל העיר.
הפיילוט הראשון נקבע למעבר מקריית נורדאו אל אזור התעסוקה ותחנת הרכבת ספיר; על מנת לפתוח עוד גשר בין מזרח ומערב העיר, ושיפור משמעותי לתעבורה עבור תושבי השכונה.
עוד לא יבש הדיו על ההצעה ובשכונות העיר האחרות כבר רוצים להצטרף למהפכה, "הסעת המונים ישירות לרכבת הייתה יכולה לפתור ל- 22,000 תושבי קריית השרון את בעיית הפקקים והחניה בבוקר. הרבה מתושבי קריית השרון עובדים בת"א ומשתמשים ברכבת והבעיה התחבורתית שלנו גדולה" אומר מאור דאיה, יו"ר ועד תושבי קריית השרון, "אין לנו שבילי אופניים, אנחנו נוסעים על הכביש ונחשפים לתאונות. גם אין לנו אוטובוסים ושאטלים. הפיילוט היה אמור להתרחש בקריית השרון אבל העבירו אותו לקריית נורדאו".
- תגובת העירייה: "היו מספר חלופות ונבחרה החלופה הטובה ביותר שהינה קו ישיר בין נורדאו לרכבת ספיר. ייערך פיילוט וככל שתהיה לו הצלחה ומשאבים כספיים הוא יורחב לכל העיר."
עוד נמסר מעיריית נתניה כי משרד התחבורה נתן תקציב של מיליון ש"ח בהשתתפות של 85% עבור תכנון סטטוטורי (דהיינו תב"ע).
עלות ההקמה - על היזם או המדינה, בכל מקרה לא העירייה. העלות היא נמוכה מאד (כ-6 מיליון דולר לק"מ) ביחס לעלויות הקמה של מערכות הסעת המונים דומות (רכבת קלה בירושלים - 160 מיליון דולר לק"מ, בת"א: 250 מיליון דולר לק"מ) ואף יותר זולה מהקמת מערכות BRT משום שאין צורך בשימוש בקרקע.
לוח זמנים: סיום ואישור תכנון - עד אמצע שנת 2018, בנייה לאחר מכן.
ממשרד התחבורה נמסר: אנחנו לא מעורבים בנושא.