עשרות משפחות המתגורות ברחוב שוהם וישראל זנגוויל בסמוך לשוק העירוני בנתניה, סובלות ממפגעי לכלוך, ריח ובטיחות שאינם מטופלים למרות פניותיהם לעירייה.
5 צפייה בגלריה
הבניינים על רקע השוק. "על חשבון הבריאות שלנו"
הבניינים על רקע השוק. "על חשבון הבריאות שלנו"
הבניינים על רקע השוק. "על חשבון הבריאות שלנו"
(צילומים: יאיר שגיא, פרטי)
זאת ועוד, לאחרונה התווספה הכבדה נוספת לאיכות חייהם: מאז נחנכה 'חצר השוק' בלב השוק העירוני שבחזונו הוא מתחם תיירות, קולינריה ובילוי, עם הופעות חיות ובארים, הם סובלים גם ממפגעי רעש, לרבות בלילות: "פנינו לעירייה בנושא מפגע הרעש לא אחת וגם התקיימה פגישה עם גורמים בעירייה. הבטיחו לנו שיהיה בסדר אבל גם כשכל חלונות הבית אטומים אנחנו עדיין שומעים בומים כאילו יש מועדון בתוך הבתים שלנו. אנחנו משלמים ארנונה גבוהה ובסוף סובלים, אנו שוקלים כרגע גם פנייה לעו"ד בעניין מפגע הרעש הכבד", אמרו גורמים בבניינים.

5 צפייה בגלריה
הבניינים על רקע השוק. "על חשבון הבריאות שלנו"
הבניינים על רקע השוק. "על חשבון הבריאות שלנו"
הבניינים על רקע השוק. "על חשבון הבריאות שלנו"
(צילום: יאיר שגיא)

קראו גם:

מדרכות חסומות

כבר בחודש מאי 2024 שיגרו התושבים עצומה החתומה על ידי עשרות דיירי הבניינים למנכ"ל העירייה, יורם כהן, עם העתק לראש העירייה מרים פירברגר־איכר בעניין מפגעי הניקיון והבטיחות בסביבות מגוריהם, ברחובות שוהם 16 וזנגוויל 15, שני בניינים בהם מתגוררות עשרות משפחות ונקראים 'פרויקט בראשית'. "אנו תושבי הבניינים הסמוכים לשוק מתריעים על בעיות תברואה ובטיחות חמורות המסכנות אותנו כתושבים ופוגעות פגיעה אנושה באיכות חיינו. המדרכות והמעברים הסמוכים לבניינים עמוסים בפחי אשפה ובמכולות המוקפות אשפה שנזרקת מסביב. האשפה מפיצה ריח בלתי נסבל ומושכת יונים וחולדות שכבר מצאו את דרכם לתוך הבניינים עצמם. ברחוב זנגוויל יש רוכלים מזדמנים שמרכולתם פרוסה על המדרכות. הם מותירים אחריהם פסולת ולכלוך ומטנפים את הסביבה ומחריפים את המצב הקשה ממילא".

5 צפייה בגלריה
חולדות ולכלוך
חולדות ולכלוך
חולדות ולכלוך
(צילום: פרטי)

עוד כתבו התושבים: "לאחרונה גם חסמו את הכניסה לרחוב שוהם 16 בערימה ענקית של משטחי עץ שמפריעה לכניסה של שירותי חירום לבניין. המעבר הצר שנותר להולכי הרגל מלא מהמורות ומסכן את בטיחות הדיירים”.
בהמשך פנייתם דרשו התושבים להרחיב ולעבות באופן אינטנסיבי את מערך הניקיון ופינוי האשפה ברחובותיהם, להרחיק את הפחים והמכולות מקרבת הבניינים ולפנות בדחיפות את ערימת משטחי העץ מהכניסה לרחוב שוהם: "אנו מאמינים שגם אם אנו גרים בקרבת השוק, מגיעה לנו כחלק מתושבי העיר נתניה, סביבת חיים נקייה ובטוחה יותר. אנו מצפים מהעירייה לעשות כל שניתן בכדי לשפר את הליקויים ומכאן את איכות חיינו".

"מועדון בתוך הבית"

לדברי גורמים בבניינים, עקב פנייתם מחודש מאי, נרשם שיפור במצב התברואתי למשך כשבוע, אולם מצב הדברים חזר לקדמותו: ”בעיריית נתניה יודעים שאנו סובלים מאד, משלמים ארנונה לפי אזור א' והכול מלוכלך, מסריח, ואימהות עם עגלות בכלל לא יכולות לעבור ברחוב בגלל המפגעים, משטחי העץ, הלכלוך והפחים", סיכמו.

5 צפייה בגלריה
חנוכת חצר השוק
חנוכת חצר השוק
חנוכת חצר השוק
(צילום: עיריית נתניה)

אלא שכאמור, לכל זאת נוספה חנוכת 'חצר השוק', פרויקט עירוני מרהיב שמתיימר להיות מתחם תיירות, בילוי וקולינריה והושק בלב השוק העירוני, מה שלדברי הדיירים, רק הסלים את מצבם.
המתחם מורכב משני אזורים: מאזור של בר ומאזור של הופעות וארועים. הכניסה למתחם מרחוב זנגוויל ועתידים להיפתח בו עוד ברים, להתקיים בו הופעות חיות, ירידים ודוכנים תחת כיפת השמיים.
"אנו סובלים ממפגע רעש לא סביר מאז נחנכה חצר השוק", אומרים הגורמים בבניין, "זה נמשך לאורך כל שעות היום וגם אחרי השעה 11 בליליה. פנינו לעירייה, וגם התקיימה פגישה בנושא בה הובטח לנו שיהיה בסדר, אבל כלום לא בסדר, אנחנו לא יכולים לישון, יש פה אנשים מבוגרים, יש משפחות עם ילדיםם, והרעש הוא בלתי נסבל, כאילו יש לנו מועדון בתוך הבית", סיפרו, "ביום רביעי בשבוע שעבר היתה הופעה חיה וזה גרם לרעש אימים. יום למחרת בחמישי ־ שוב רעש עד הלילה. הגיעה משטרה לאזור ובתגובה הנמיכו את המוזיקה מעט, כשהמשטרה התרחקה, החזירו שוב את הרעש. המשטרה הגיעה פעם שניה וחזור חלילה. השוטרים ביקשו מאיתנו שאם זה חוזר לעדכן אותם".

בין שתיים לארבע

לדברי נציגות הדיירים הם פנו לעירייה בנושא הרעש שבוקע מהבר במתחם השוק, גם במשך שעות היום בין שתיים לארבע בצהריים, בשעות הלילה וגם אחרי 11 בערב, אך הדבר לא טופל לשביעות רצונם, כי עדיין נמשכים מפגעי הרעש. לתחושת התושבים, בעירייה לא מתייחסים לפניותיהם בכובד ראש: ”יש פה הרבה צרפתים ורוסים שקשה להם עם העברית, אבל עדיין טרחנו ופנינו והסברנו ונפגשנו. אנחנו דורשים שיעשו איטום, יפתרו לנו את הבעיה איכשהו. הם רוצים לעשות פה 'מחנה יהודה' של נתניה ־ כל הכבוד, אבל לא על חשבון הבריאות שלנו, שימצאו לנו פתרון".

5 צפייה בגלריה
מפגע משטחים בשוק
מפגע משטחים בשוק
מפגע משטחים בשוק
(צילום: פרטי)

תגובת העירייה: "השוק העירוני עבר בשנים האחרונות שדרוג מקיף בהשקעה של מיליוני דרלים של עיריית נתניה ומשרדי הממשלה, לצד אכיפה שוטפת, פיקוח וניקיון.
"כמו כן בתכנון הקמת נקודת משטרה בשוק העירוני לתגבור האכיפה ושיפור איכות חיי התושבים. נדגיש כי השוק העירוני מתוחזק באופן שוטף ומתבצע בו ניקיון שלוש פעמים ביום. מטבע הדברים מאחר ומדובר בשוק, יש לעתים רעש של משאיות ופירוק סחורה ובכל מקרה, לאור פניית התושבים נבדק הנושא מול קבלן פינוי הפסולת.
בנוגע למוסיקה מ'חצר השוק' - מדובר בפרויקט מבורך ותיירותי להפיכת השוק למקום בילוי איכותי כפי שקיים בשווקים בארץ ובעולם".
עוד נמסר מהעירייה כי "אנו קשובים לבקשתם של התושבים והמוסיקה תונמך עד למינימום האפשרי מבלי לפגוע במבלים במקום".