אולי אלה ארבעים שנות ניסיון כאחות בחדר המיון, אבל למרות המעמד, מרסל לוי מנתניה לא נראתה נרגשת כלל. ביום ראשון האחרון, היא ישבה על טיסה לדובאי עם כלתה שרון לוי-צדוק, בתה רונית ברבמן, וכלי תקשורת אשר ליוו את המסע שלה מהדיור המוגן "לב גנים" בנתניה אל אחד המלונות המפוארים באיחוד האמירויות הערביות. הסיבה? קובה אדומה.
4 צפייה בגלריה
מרסל לוי והמנה המנצחת בדובאי. "זה פותח לי את השערים, להמשיך הלאה, לעשות קובות"
מרסל לוי והמנה המנצחת בדובאי. "זה פותח לי את השערים, להמשיך הלאה, לעשות קובות"
מרסל לוי והמנה המנצחת בדובאי. "זה פותח לי את השערים, להמשיך הלאה, לעשות קובות"
(צילום: אלבום פרטי)
להתחיל מחדש
מרסל בת ה-78 נבחרה לייצג את נתניה בדובאי אחרי שניצחה בתחרות "המאסטר שף של נתניה לגיל השלישי" שנערכה בדיור מוגן "לב גנים" נתניה, בשיתוף פעולה עם מסעדת TLV דובאי הישראלית של היזם גיל גורביץ'. מרסל בישלה מנת קובה אדומה שזיכתה אותה בכרטיס טיסה, אירוח במלון H הוטל דובאי, וגולת הכותרת - המנה שלה תהפוך לחלק מתפריט במסעדת TLV הממוקמת בקומה ה-37 של המלון.
"כמובן שזה היה מרגש לזכות בתחרות, מבחינתי החיים התחילו מחדש בדיור המוגן", אומרת מרסל, "יש חוגים, חברים והמון אטרקציות כמו התחרות הזאת. אני מכירה הרבה אנשים בגיל השלישי שכל מה שהם עושים זה לראות טלוויזיה. אני פשוט לא מבינה איך אפשר לבחור בלגור לבד בתוך ארבע קירות במקום לגור במקום שהוא כמו בית מלון, ומשלב חיי חברה ועצמאות. התחרות היא אחת ההוכחות לכך".
4 צפייה בגלריה
מרסל לוי מכינה את הקובות
מרסל לוי מכינה את הקובות
מרסל לוי מכינה את הקובות
(צילום: אלבום פרטי)
למה בחרת דווקא להכין את המנה הזאת?
"כל ערב שבת אצלנו במשפחה יש קובה. בלי סוג אחד של קובה לפחות זה לא יהיה ערב שבת. הנכדים מבקשים תמיד. מבחינתי זה היה ברור שאכין את הקובה שלי לתחרות".
איך הרגשת כשניצחת בתחרות?
"המנהל של 'לב גנים', יוסי קפלן, בא אליי ואמר לי 'את לא שוכחת להשאיר לי קובה אחד, כן?'. עפו על זה, זה היה מאוד טעים להם. ברגע שהבנתי שניצחתי, הייתה לי הרגשה מעולה שאני הולכת לטוס לדובאי. זה פותח לי את השערים, להמשיך הלאה, לעשות קובות".
מרסל מספרת כי הקובה עצמה, היא לא רק מנה, אלא ממש המורשת המשפחתית שלה. כילידת עיראק, היא למדה את המתכון המשפחתי בגיל צעיר מאמה, והעבירה אותו הלאה לכל שלושת ילדיה, בני ובנות הזוג שלהם, ואפילו לתשעת נכדיה.
"לא ידעתי להכין כלום כשהתחתנתי עם איתמר, הבן של מרסל, אבל היא לימדה אותי הכול", מספרת שרון, כלתה של מרסל, "הייתי יושבת לידה במטבח, והיא הייתה מראה לי איך מכינים את הקובה, את התנועה של האגודל. היום אין אחד במשפחה הזאת שלא יודע להכין קובה, גם הנכדים. האוכל מאחד אותנו, הוא התרבות שמקשרת בין כולנו. כשאתה יושב סביב שולחן, זה מאוד מחבר בינך לבין השאר".
"גדלנו בתוך שפע, בתוך אוכל, בגלל זה הוא כל כך חשוב אצלנו", מוסיפה רונית, בתה של מרסל, "גם בעלי שבא מבית אשכנזי, נהיה יותר עיראקי מכולם. נהיה אלוף בקובות".

חלק מהתרבות

אל ערב השקת המנה במסעדת TLV דובאי ביום שני, הגיעו אורחים רבים, מהקהילה היהודית וגם אזרחים אמירתיים, וכולם הסכימו על דבר אחד - אין על הקובה של מרסל.
"זה היה מעולה, טעים, אותנטי", אמר רוס קריל, נציג הקהילה היהודית בדובאי, "זה רלוונטי באופן יפהפה לאיפה שאנחנו בדובאי. זה חלק מהדיפלומטיה של האוכל, שחשובה כל כך לכל דבר שאנחנו עושים, כיהודים בכל רחבי העולם. מרסל הפכה לחלק מדובאי, כי המתכון הנהדר שלה יהפוך לחלק מהתרבות שלה".
"הטריות, המנה עצמה היא פשוט מעולה", אמר אחד התושבים המקומיים, "אני מאוד שמח שיצא לי לאכול ולטעום מאכלים מהתרבות הישראלית. זה בעיניי חלק מהיופי בגשר הזה שנפרש בין שתי התרבויות שלנו. תרבות איחוד האמירויות הערביות - והתרבות הישראלית".
"אני שמח מאוד על ההזדמנות לארח את סבתא מרסל במסעדת TLV דובאי", אמר גיל גורביץ', הבעלים של מסעדת TLV דובאי, "השקענו המון אנרגיה בהקמת מסעדה כשרה שמביאה את הטעמים של ישראל לדובאי ואין ספק שאירוע ההשקה עם מרסל צלח היטב. הסלבס המקומיים התאהבו בה והרוח והחן שהיא הביאה מסבירה את ההצלחה של המסעדה שהפכה לאחת מהמדוברות בדובאי, הסוד שלנו נורא פשוט - אנחנו משקיעים טונות של אהבה".
4 צפייה בגלריה
מגישה את המנה לתושב מקומי
מגישה את המנה לתושב מקומי
מגישה את המנה לתושב מקומי
(צילום: אלבום פרטי)
בשיאו של הערב, כשמרסל הייתה עסוקה בלדאוג שכולם יקבלו מנה מהקובה האדומה שלה, ההתרגשות החלה להראות את סימניה. "אני לא מצטערת שאף פעם לא הפסקתי לבשל את המאכלים שלי. לא התעצלתי. מי היה חולם שהמנה של אמא ושל סבתא תגיע לדובאי", היא אומרת, "דובאי באמת הייתה לי מדהימה, ואני גם דוברת ערבית מהבית, מעיראק. יצא לי לדבר פה עם המון אנשים בערבית. דיברתי עם נהג מונית תימני ושרתי לו שירים בתימנית, הוא היה המום".
"אחרי שלימדתי את כולם במשפחה את המתכון והקובה אפילו הגיעה עד לדובאי, אני לא מודאגת", מוסיפה, "הקובה שלי תעבור מדור לדור. יש אנשים שמורישים אחריהם כסף. אני הורשתי קובה. אני מחכה שראש העירייה תבוא לאכול מהקובה שלי. וגם ראש הממשלה והנשיא מוזמנים. אם הגעתי עד דובאי אין ספק ששווה להם".
4 צפייה בגלריה
שף מסעדת TLV דובאי עם הקובה של מרסל
שף מסעדת TLV דובאי עם הקובה של מרסל
שף מסעדת TLV דובאי עם הקובה של מרסל
(צילום: אלבום פרטי)
יוסי קפלן, מנכ"ל דיור מוגן "לב גנים" שלאחרונה זכה לאות הערכה מעיריית נתניה על פעילותו למען קהילת הגיל השלישי בעיר, דאג להיות בקשר עם מרסל ולשלוח לה סרטונים מהצוות שמחכה לחזרתה. מרסל בתגובה שלחה נשיקות למצלמה, וציינה שיוסי כבר הפך להיות כמו בן בשבילה. "אנחנו אוהבים את הדיירים שלנו אהבת אמת", אומר קפלן, "את החגים אני חוגג פה לפעמים וכך גם את יום הולדת האחרון שלי. הדיירים שמגיעים לפה מגיעים מנתניה אך גם ממקומות רחוקים כמו ירושלים – ולא במקרה, יש פה אהבה. וזו התשובה לשאלתך, אנחנו עושים פה המון פעילות עם המון חשיבה ואהבה גדולה. מרסל שולחת לנו תמונות ואנחנו מתמוגגים, וזה שווה הכל".
  • הכותב היה אורח של דיור מוגן "לב גנים" ומסעדת TLV דובאי