עיריית נתניה לא מימשה תקציב מיוחד של משרד החינוך להתקנת מערכות מתקדמות לטיהור וסינון אוויר בכיתות.
משרד החינוך החליט לתקצב רשויות מקומיות ועיריות, לצורך רכישת מטהרי אוויר, זאת בעקבות התפרצות מגפת הקורונה. מדובר במכשירים המסננים חיידקים ברמה של עד 99%, כולל וירוסים המעלים את רמת התחלואה בשפעת ואלרגיה.
2 צפייה בגלריה
מערכת לטיהור אוויר. מפחיתה גם את הסיכוי להידבק בשפעת
מערכת לטיהור אוויר. מפחיתה גם את הסיכוי להידבק בשפעת
מערכת לטיהור אוויר. מפחיתה גם את הסיכוי להידבק בשפעת
( צילום: אלבום פרטי)
בין העיריות שלא מימשו את התקציב, למרות שקיבלו אישורים לכך ועמדו בתנאי קול קורא שהופץ בנושא, לפיו כל כיתת לימוד תתוקצב בסכום של 1,920 שקלים כולל בגני ילדים וכיתות נמוכות, נמצאת גם עיריית נתניה. העירייה ויתרה על מימוש התקצוב על סך 2.2 מיליון שקלים, הכולל התקנה ואחזקה של המכשירים.
בנוסף, על פי הקול קורא המפורסם באתר משרד החינוך, מובהר כי הרשות שבוחרת להתקין מכשירים אלו, היא זו שתבחר את הספק איתו תעבוד. הרשות אינה נדרשת לבצע השלמת תקציב לרכישת המכשירים, אלא להשתמש בהקצאה שהועברה אליה.
ההחלטה על תקצוב העיריות במערכות סינון אוויר נקבעה לאחר שבתחילת שנת 2021 משרד הבריאות הקים ועדה מקצועית לבחינת פתרונות טכנולוגיים לטיפול באיכות אוויר בחללים סגורים. בחודש דצמבר 2021 החל משרד החינוך בביצוע "פיילוט", במסגרתו הותקנו כ-130 מערכות טיהור אוויר במוסדות לימוד בירושלים. זמן קצר לאחר תחילת הפיילוט הנתונים שאסף משרד החינוך הצביעו על כך שהימצאות מערכות טיהור אוויר בחלל הסגור הובילה לירידה של 30 אחוזים בהידבקות בקורונה בהשוואה לחלל סגור ללא מערכות שכאלה.

קראו גם:

על רקע הצלחת הפיילוט, פרסם משרד החינוך קול קורא שכותרתו ''רכישה, התקנה ותחזוקה של מטהרי אוויר נוכח מגפת הקורונה", ושבמסגרתו ניתנת האפשרות לרשויות שלטון בישראל לעיריות ברחבי הארץ להתקין פתרונות טכנולוגיים לאיכות אוויר במוסדות לימוד במימון מדינת ישראל. בשנה החולפת עיריות רבות התקינו את המערכות לסינון וטיהור האוויר, ביניהן עיריית תל אביב, אשדוד, פתח תקווה, בני ברק, שדרות, נשר, מטולה, באר שבע ועוד.

2 צפייה בגלריה
החלימה אחרי טיפול מציל חיים
החלימה אחרי טיפול מציל חיים
שכחנו את ימי הקורונה?
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

אלא שטרם בוצעה פנייה או רכישה של המכשירים מצד עיריית נתניה.
מהעירייה נמסר: "להלן רשימת הערים שלא התקינו את המערכת כפר סבא, הרצליה, רעננה, רמת גן, אשדוד, חולון, ראשון לציון, בת ים ועוד. בדיון שנערך אצל מנכ"ל העירייה עם גורמי המקצוע (הנדסה, חינוך וגזברות) הציגו האחרונים התנגדות מנומקת לחסרונות של מערכת הטיהור בדגש על תקציבים עתידיים ופריסה חלקית ולא מלאה בכל מוסדות החינוך בעירייה".