תועמד לדין הנהגת שהיתה מעורבת בתאונת הפגע וברח בנתניה בה נהרג רפאל אדנה בן ה-5 לפני שלושה חודשים וחצי. כך נמסר אתמול (שני) מפרקליטות המדינה.
3 צפייה בגלריה
רפאל דגאי ז"ל וזירת התאונה הקטלנית
רפאל דגאי ז"ל וזירת התאונה הקטלנית
רפאל אדנה ז"ל וזירת התאונה הקטלנית
(צילום: יאיר שגיא | פרטי)

לפי הודעת הפרקליטות, הנהגת תועמד לדין בעבירת הפקרה ולא הריגה, בכפוף לשימוע שייערך לה. עוד נמסר מהפרקליטות: "בנוסף הוחלט על סגירת התיק נגד החשודה שלא נהגה ברכב. יובהר כי התיק לא נסגר. הפרקליטות נמצאת בקשר רציף עם הוריו של הילד שנהרג בתאונה, ולאחרונה נפגשו הפרקליטים עם המשפחה ובא כוחם, ועדכנו אותם בכל הפרטים. אנו מבקשים לחזק את ידי המשפחה, הפרקליטות תמשיך ללוות ולעדכן אותם לכל אורך ההליך".
נזכיר כי ביום שבת (6.5) אחרי הצהריים אירעה התאונה הקטלנית בשדרות בן גוריון בעיר, כאשר רפאל וסבו חצו את הכביש בדרכם לגן השעשועים שמעבר לכביש, רכב פגע בהם ונמלט מהמקום. רפאל אדנה בן ה-5 נפצע באורח אנוש ופונה לבית החולים לניאדו בעיר כשהוא מחוסר הכרה וסובל מפגיעה רב-מערכתית. לאחר מכן הועבר לבית החולים שניידר בפתח תקוה. 8 ימים לאחר התאונה נפטר רפאל מפצעיו.
בבוקר למחרת התאונה בלשי היחידה המיוחדת ללוחמה בפשיעה (יל"פ ) בתחנת נתניה עצרו לחקירה שתי חשודות - אם ובתה, תושבות נתניה בשנות ה-50 וה-70 לחייהן, בחשד למעורבות, לרבות חשד לשיבוש והעלמת ראיות, על ידי ניסיון תיקון הרכב הבוקר במוסך.

3 צפייה בגלריה
רפאל דגאי בבית החולים שניידר
רפאל דגאי בבית החולים שניידר
רפאל אדנה בבית החולים שניידר
(צילום: פרטי)

מעו"ד רוני אלוני סדובניק, שמייצגת את משפחתו של רפאל ז"ל, נמסר: "מיום תאונת הפגע וברח בראשית חודש מאי, מקבלים הוריו ומשפחתו של רפאל ז״ל אינפורמציה והיפוכה בריבוי צמתים. לאחר התאונה נמסר להם מסמך בו כתוב שהנהגת ברכב בת 56 והרכב רשום על שמה. כשקמו מהשבעה הם זומנו למשטרה ושם נמסר להם כי יש חשודה אחת בתיק והיא בת כ-70 ושנראה שהתיק ייסגר ללא אישום. המשפחה קיבלה מידע סותר ומבולבל ולכן חודש וחצי לאחר מכן כשפניתי בשמם לקבל מידע נתקלתי באותו בלבול, המשטרה טענה שהחקירה הסתיימה והתיק הועבר לפרקליטות, אבל בפרקליטות טענו שהתיק לא הגיע אליהם. כשהוברר שכבר הגיע הם שוב החזירו אותו לחקירה כי נשלח ללא צילומי מצלמות האבטחה.
"הרשויות מסרו לתקשורת שרפאל נפטר בבית החולים וכך פורסם, זאת בשעה שהוא עדיין היה בחיים עוד כמה ימים ורק אחר כך נפטר. גם דיסאינפורמציה חסרת אחריות זו גרמה להם כאב כבד ומיותר. הטיפול בפרקליטות החל לנוע רק בשל הסערה הציבורית וזעם צודק של המשפחה האבלה. והנה סופסוף זומנו לפגישה בפרקליטות בתחילת השבוע שעבר ונאמר לנו שם שהיתה רק חשודה אחת ממש מההתחלה ובעלת הרכב הרופאה הצעירה יותר שוחררה ללא תנאים כבר למחרת ואינה חשודה בתיק. נמסר לנו שהנהגת היתה אמה המבוגרת ושגם היא לא תועמד לדין בגין הריגה ברשלנות או גרימת מותו של רפאל ז״ל וגם ייתכן שהתיק ייסגר ללא העמדתה לדין על עבירת ההפקרה והבריחה מהמקום, מאחר שהיא טוענת שלא הבינה שפגעה באדם אלא באופנוע ולכן המשיכה בנסיעה ולא עצרה. נאמר שהיא תוזמן לשימוע ואם לא תשכנע אותם שלא ידעה שפגעה באדם רק אז ייתכן שיוגש כתב אישום נגדה, שוב רק על ההפקרה".

3 צפייה בגלריה
עו"ד רוני אלוני סדובניק
עו"ד רוני אלוני סדובניק
עו"ד רוני אלוני סדובניק
(צילום: אלכס מורוזוב)

קראו גם:

עו"ד אלוני סדובניק מוסיפה: "הנה חלפו ארבעה ימים ממועד פגישה זו והמשפחה קיבלה הודעה במערכת הממוחשבת עם מספר התלונה ופרטיה ונכתב כי הוחלט על אי העמדה לדין וסגירת התיק בהיעדר אשמה. קשה לתאר את הבכי וסערת הרגשות הקשה שפקדה את אמו ואביו של הפעוט המנוח וכל המשפחה חוותה את ההודעה באופן רגשי קשה ביותר מתוך הבנה כי גם האישה המבוגרת לא תועמד לדין. רק לאחר שפרסמנו ביקורת על תוכן ההודעה, רק אז נזכרה הפרקליטות להבהיר פומבית לראשונה כי טרם התקבלה החלטה בעניין העמדה לדין של הנהגת וההודעה שנשלחה למשפחה דרך מערכת מנ״ע (מערכת מידע לנפגעי עבירה - נ.ס.) התכוונה לסגירת התיק נגד הבת שלה בעלת הרכב. חבל מאוד שזה לא רשום ולא מוסבר ועצוב שרשות האכיפה לא מעדכנת בבהירות רבה יותר ובפירוט טוב יותר את המידע לנפגעי העבירה, שעל פי הדין ממודרים מחומר החקירה ואין להם דרך אחרת לקבל מידע על המתרחש בתיק.
"מקרה זה אינו המקרה הראשון בו נגרם מפח נפש קשה ואף התמוטטות נפשית לנפגעי עבירה שקיבלו הודעות ממוחשבות שגויות ולא מדויקות ממנ״ע לגבי סגירת תיק רק נגד חשוד אחד כשבפועל התיק לא נסגר לגבי יתר החשודים. הגיעה העת למנוע הישנות דיסאינפורמציה כזאת לציבור הנפגעים מעבירות פליליות ובהחלט הגיעה העת להחמיר מאוד את הענישה על תאונות פגע וברח ולהקל את דרך ההוכחה הפלילית כך שנהג שהרגיש כי פגע בדבר יחויב לעצור ולבדוק במה פגע ואם נזקקת עזרתו. עבירת פגע וברח חייבת להיות עבירת תוצאה וללא צורך להוכיח כוונה לברוח ולהפקיר- עצם המעשה מעיד על עצמו.
"עצוב לראות את מהירות הטיפול בתאונות פגע וברח כשמדובר באנשים מפורסמים לעומת הטיפול בעצלתיים כשמדובר באזרחים רגילים שאין להם קשרים. כשאנו נלחמים על דמוקרטיה אנו קודם כל נלחמים על שוויון בפני החוק".